Audrey se stala představitelkou nového typu herectví a ženství a jednou z nejznámějších hereček druhé poloviny XX. století. Křehkost a neodolatelný úsměv se u ní snoubí s kultivovaným šarmem a elegancí. Všem filmům, ve kterých hrála – bylo jich přes dvacet - vtiskla pečeť „královské aury“. Stala se rovněž módní ikonou. Obrovské oči s hustými řasami, štíhlý a dlouhý krk, vysoká a hubená. Její plachá oduševnělá tvář zaujala jak ve vážněji laděných filmech, tak ještě více v rolích, v nichž mohla uplatnit šibalství a rozzářený, vřelý úsměv. Příznačný je už název jednoho z těch veselejších filmů – Usměvavá tvář. Kdo by za tou nadšenou, kouzelnou tváří hledal hluboké potíže jejího skutečného života?
Narodila se v Belgii (měla šlechtické kořeny). Tři týdny po narození málem zemřela na černý kašel a srdeční zástavu. Jako by ji nějaká temnota hrozila zahubit. A jakoby v sobě nacházela sílu se tomu vzepřít. Tento dvojí motiv – sevření a vzepření – je leitmotivem jejího života. A úžasná laskavost srdce. *** Když se po několika letech manželství rodičů rozpadlo, Audrey tím trpěla. Ze stresu se vrhala na jídlo, hlavně chleba a čokoládu, kousala si nehty, byla plachá a nejistá. /....../ Válku prožila Audresy s matkou v Nizozemsku. Vůči svým komplexům našla Audrey útočiště v baletu, ve kterém ji matka podpořila. Audrey zeštíhlela, nabyla ladných pohybů, tanec byl pro ni vším. Pořádaly tajná představení, jejichž výtěžek byl určen odbojovému hnutí. Audrey byla také příležitostným poslíčkem – záštitou jí byl její nevinný zjev dívenky. Odbojové hnutí v zemi a blízkost Anglie vedly nacisty k tomu, že hranice zcela uzavřeli. Vypukl hlad. V roce 1944 se Arnhem stal místem největší výsadkové operace spojenců, která však dopadla pro výsadkáře i obyvatele tragicky. Poslední válečná zima byla krutá – hlad, nemoci, obrovské množství zemřelých. Audrey sice přežila, ale s vážně podlomeným zdravím. Její metabolismus byl nevratně poškozen. *** Přesto se po válce Audrey znovu postavila na nohy! Při shánění práce zaujala tvůrce reklamního filmu o krásách Nizozemska a brzy poté získala nabídky pro modeling. *** „podobala se snu…“ S trochou peněz se s matkou už koncem roku 1948 přestěhovaly kvůli uměleckým příležitostem do Londýna. Účinkovala v burlesce, revui, komediích. Možná byla průměrná, ale okouzlující – napůl dítě, napůl žena. Jedna kolegyně se pohoršovala: „mám nejkrásnější prsa ze všech, a oni teď najednou zírají na děvče, které nemá vůbec žádná.“ Půvab Audrey a dojem bezbrannosti způsobovaly, že ji každý chtěl ochraňovat. Uličnický úsměv od ucha k uchu. Oči měla obrovské a vycházela z ní záře, „až jste museli couvnout“. Zaujala také v módních časopisech. *** Ztracený Oskar V roce 1951 dostala Audrey nabídku hrát hlavní divadelní roli Gigi v USA a získala úžasný úspěch. Brzy přišla filmová nabídka – Prázdniny v Římě (1953). Film byl nominován na 10 Oskarů. Audrey ho získala za hlavní roli. Když Audrey vyhlásili vítězkou, se zářivým úsměvem vyběhla a brala schody po dvou, jenže zamířila na opačnou stranu do kulis. Diváci se váleli smíchy v domnění, že je takovou komediantkou. Byla spíše v šoku. Sošku cestou na tiskovou konferenci ztratila (později ji našli na toaletách). /..../ *** Jaké dispozice založily její věhlas, slávu, a styl? Je to kombinace zejména dvou protikladů. Jiskřivost a bezprostřednost na jedné straně, jemná upjatost a odstup na druhé straně. Astrologicky znamení Vodnáře a Kozoroha. A významnou roli hraje také znamení Ryb. *** Bezprostřednost. Z Audrey nedělají ženu ženské „plnosti“, nýbrž šarm. S Vodnářem rezonuje mladistvost, bezprostřednost, nervnost, elektrická jiskřivost... Souvisí se svobodomyslností, nezávislostí, vzpourou, útěkem. Audrey pobývala v různých zemích – byly to zejména Belgie, Anglie, Nizozemsko, USA, Švýcarsko, Somálsko. *** V dospělosti ji vyznačuje vkus a schopnost z mála vykouzlit jedinečnou módní kreaci (připomíná v tom schopnost francouzské módní návrhářky Coco Chanel). *** V jejím chování a nejznámějších filmových rolích se uplatňuje bezprostřednost, otevřený úsměv. *** Tyto rysy zahlédneme v útěku princezny Anny v Prázdninách v Římě. Ostříhané vlasy, bláznivá jízda na motorce atd.. Nebo to zahlédneme v roli krásky ve filmu Snídaně u Tiffaniho (praštěný večírek, toulavá kočka, legrační maska na oči). Nebo v roli nekonvenční květinářky ve dvoudílném zfilmování My Fair Lady. Nebo to jsou role šarmantně rošťáckých dívek ve filmech Sabrina, Usměvavá tvář, Šaráda, Jakukrást Venuši ad. *** Dobře si s tím notuje také její VENUŠE v živém a impulzivním znamení Berana a v harmonickém spojení s „čarovným“ Neptunem. Jiskřivé kouzlo. *** Vnešenost. Ale není to „diblík“. Působí vznešeně. V jejím horoskopu je tvar zvaný DRŽADLO VĚDRA. Držadlem je Saturn na samém začátku znamení Kozoroha a v 10. domě horoskopu, který je spojen s image, vystupováním na veřejnosti, s rolí ve společnosti. Saturnu a 10. domu odpovídá důstojnost, odpovědnost, tradiční formy chování. *** Její nejúspěšnější role jsou vlastně kombinací šotka a dámou. Gregory Peck ji nazval „moudrým skřítkem.“ Kdo by neznal tu moderní pohádku o princezně, která vodnářsky uprchne před otravnými, svazujícími královskými povinnostmi. Aby se k nim pak opět důstojně navrátila... Audrey získala pečeť jedné z nejpůvabnějších a nejpřesvědčivějších „princezen“ (královských postav) v dějinách stříbrného plátna. Jenže Saturn a Kozoroh ji také pěkně „potrápily“. *** Úzkost Saturn v roli držadla vědra - jako by měl člověka držet pohromadě. Může ho představovat nějaká rodičovská autorita. Audrey toužila, aby tou jistotou byl tatínek. On to nebyl - a to bylo pro ni opravdové trauma, jak naznačuje konjunkce Slunce (přirozená otcovská autorita) a Cheiróna. Slunce je také symbolem Já - sebevědomí, které ve spojení s Cheirónem může být nejisté. A tak náročný Saturn a nejisté Slunce u ní vyvolávaly depresi a deprivaci. Krom toho Audrey také osudově zasáhly už zmíněné „drsné“ saturnské stránky. Hlad a nouze. Člověk se zdůrazněným Saturnem a znamením Kozoroha se může cítit úzkostně. Jako ve vězení. Audrey sebe sama připodobnila k Anně Frankové. A ty svíravé pocity se vracely po celý její život. Hrála také některé saturnské role. Asi nejznámější je role slepé dívky, uvězněné zločinci v jejím bytě ve filmu Čekej do tmy. /...../ *** Pevná vůle. Saturn jako držadlo jejího života jí však také poskytl dary. Naučila se sebekázni. Tvrdé, pilné práci na svých rolích. A osvojila si také pevnou vůli. A odpovědnost. Dokázala být také neoblomná. V souvislosti s rolí princezny Anny odmítla několik požadavků studia. Nenechala si zakrýt své nerovné zuby, ani vytrhat své husté obočí a ani vnutit umělá prsa. Měla rovněž pevné životní zásady a hodnoty. Dokázala se znovu vzchopit a pracovat. To jí dodávalo životní nezdolnost. Vodnářská jiskřivost působila, že nic není "těžké". *** Avšak její charisma a skutečné kouzlo jí dodávalo ještě další archetyp.... *** Nymfa. Rybí Luna u Ascendentu.... Audrey vstupovala do světa jako éterická jemná bytost. Vodnář na ascendentu a u něj Luna v Rybách, symbol niternosti. Takže Saturn v roli držadla symbolizoval jakousi „schránku“ pro její jemnost. Jinak by mohla působit možná příliš průzračně a netělesně. Naproti Luně je vládce Ryb, Neptun. Opozice je zrcadlení. Luna v Rybách, symbol jemnosti duše, jakoby se shlížela v zrcadle pána vodní říše. Audrey působila jak vodní či lesní víla. Útlá jako flétna, vzpřímená jako stvol květiny, s šíjí dlouhou jako od Modiglianiho. S téměř dětským výrazem, ale hlubokým pohledem. Vzbuzuje dojem nevinného dítěte, ztraceného ve světě. „Je ztělesněním snu o nymfě, již každý muž toužil jednou potkat,“ pronesl o ní režisér Billy Wilder. Více než to. „Přiměla všechny diváky na celém světě, aby se do ní zamilovali,“ řekl Gregory Peck. *** S Lunou v Rybách souvisejí také pocity – nebo reálná skutečnost – obětí, obětování se, také zrady. Někdy zdravotní potíže. Někdy závislosti. Audrey byla nejprve závislá na čokoládě, v dospělosti na cigaretách (denně 3 krabičky). *** Tématem Ryb a Neptuna, s nimiž souvisí její Luna (symbol duše), je tvořivost, umění. Zejména hudba, divadlo, film. To vše Audrey milovala! To vše uskutečnila! Dočkala se však zrady u filmu My Fair Lady, když její pěvecké party nazpívala jiná zpěvačka, než ona sama. Bylo to pro ni zklamání tím více, že už předtím projevila svou „rybí“ všestrannost ve filmu Usměvavá tvář, kde hrála, zpívala a tančila spolu s Fredem Astairem. A rozhodně si budeme pamatovat její jemný, kouzelný zpěv písně Moon River, kterou sama doprovází hrou na kytaru ve filmu Snídaně u Tiffaniho. *** Soucit s utrpením Začátkem osmdesátých let se seznámila s producentem R. Woldersem, který se stal jejím partnerem po zbytek jejího života. Usadili se ve venkovním domě ve Švýcarsku, kde pečovala o svou matku. Poté našla svou životní náplň v pomoci druhým. V osmdesátých letech pracovala pro humanitární organizace. Astrologicky to rezonuje s Vodnářem na ascendentu – idealismus, lidství, humanita. Ale především také s její soucitnou, obětavou Lunou v Rybách. A také s jejím cheirónovským Sluncem. *** V roce 1988 se stala velvyslankyní Dětského fondu Spojených národů (UNICEF). Byla šťastná, že může pomáhat organizaci, která jí v dětství zachránila život, když zmírala podvýživou. Audrey cestovala do rozvojových zemí, například do Etiopie, Bangladéše a zejména Somálska, kde pomáhala hladovějícím dětem. „Na základě vlastních prožitků jsem si vytvořila životní filozofii. Je to prosté. Denně jsem viděla lidi umírat, trpět, zažila jsem krutost a hlad. To vše mne přesvědčilo, že nic není důležitější, než soucit s utrpením jiné lidské bytosti. Nic. Ani kariéra, bohatství, inteligence a určitě ne společenské postavení. Jestliže chceme žít důstojně, musíme soucítit jeden s druhým.“ *** V roce 1992 podnikla poslední cestu do Somálska. Byla již nemocna. Léčba rakoviny střeva po návratu nebyla úspěšná. Poslední vánoce prožila s rodinou doma ve Švýcarsku. O necelý měsíc později zemřela. *** Byla šťastná, když mohla dát sebe druhým, ve filmu či v humanitární pomoci. Ve fyzickém i morálním smyslu patřila k nejkrásnějším lidem, kteří náš svět oblažili. (Zkrácená verze stati z r. 2021.)