Před pěti lety, 10. ledna 2016 zemřel na rakovinu jater britský zpěvák, herec, skladatel, producent etc. David Bowie. Jeho smrti a astropsychologickým souvislostem jsem tehdy věnovala velkou pozornost. Důležitou roli v nich sehrál tranzit Pluta. Tehdy stálo tranzitové Pluto na mém MC. Tvořilo dobovou kvadraturu s tranzitovým Uranem. A ten byl v opozici na mého nativního Neptuna (m.j. hudba, film).Tranzitový Neptun v přesném sextilu na můj Ascendent. A tak se nedivím, že mne (a nejen mne) upoutal poslední projekt Davida Bowie "Blackstar". Plutonické a uranistické tóny se v něm snoubí s temnou hudební krásou. David Bowie má v lednu dvě výročí. Narodil se totiž 8. ledna 1947. Otevírám tedy článek, který jsem napsala již v roce 2016, a nyní jsem ho částečně upravila.
Skladby Davida Bowie jsem nijak nesledovala, znala jsem jen některé. Ale líbila se mi jeho tvář, vnímala jsem jeho charisma. A do mého srdce se vepsal především svou rolí ve filmu, kterého si vysoce cením. Veselé Vánoce, pane Lawrenci. Ve filmu natočeném podle skutečných událostí z japonského zajateckého tábora, jak je zachytil Sir Laurens Jan van der Post (1906-1996). Pozoruhodnou roli záhadného, vzpurného majora Jacka Cellierse sehrál právě Bowie. Exceluje v psychologické studii nekonformního, noblesního zajatce, s temným tajemstvím viny z minulosti. V prostředí stupňující se agresivity projeví šokující kristovské gesto – a je obětován. Je to možná nejhlubší a nejdojemnější filmová role DB. A příběh sám přesahuje hranice filmu. Asi nejdůležitější a pro mne nejpozoruhodnější scéna z filmu je uvedena prostřednictvím Youtube na konci tohoto textu. Pozn. 1
A právě u toho filmu jsem začala uvažovat o Davidu Bowie. O té jeho zvláštní směsici jemnosti a nesmlouvavosti, sošné tváři a provokativnosti, jež z něho vyzařovaly. Jak je to tedy s Davidem Bowie astropsychologicky? Co lze nahlédnout z jeho tvůrčí osobnosti na základě horoskopu? A co lze rozjímat nad tranzity 2015-2016. Což je doba jeho posledního opusu - projektu nazvaného Blackstar. Bylo to těsně před jeho smrtí. Věděl, že je vážně nemocný a umírá. Je to opus o jeho setkání se smrtí a vesmírem... Když se podíváme do radixu, zahlédneme tyto nejdůležitější konstelace a dispozice:
Tvůrčí život Davida Bowie v několika konstelacích
I. VODNÁŘ a URAN - provokativní, experimentátorská počiny
AC ve Vodnáři. Člověk s AC ve Vodnáři se rodí, vstupuje do světa znovu a znovu provokativně, kontroverzně, kacířsky, neobvykle… Uran vládce horoskopu. V řecké mytologii je znovuvtělením této energie titán Prométheus, který "kradl" bohům jejich "prostředky", aby je daroval lidem, Nápady jiných invenčně rozvíjí.
S Ascendentem ve Vodnáři byl David Bowie také technologickým vizionářem. Nové technologie patří k archetypu Vodnáře a Urana. Bowie spolupracoval s průkopníky interaktivního webu. "Bowie net" patřila mezi první internetové projekty, které umožnily, aby umělec mohl přímo po síti komunikovat s komunitou, respektive rodinou svých fanoušků. Technologický a přátelský Uran ve 4. domě jeho vnitřního založení. Komunita fanoušků jako rodina. Viz také Pozn. 2
URAN jako tvarová dominanta-lokomotiva. Uran je první planetou ve směru hodinových ručiček v planetárním tvaru zvaném lokomotiva. "Táhne" všechny ostatní energie. (Více o tvarech horoskopu píšu zde.)
Uran ve 4. domě – domě vnitřního života. Se čtvrtým domem souvisí nejen témata "rodiny" atd. Čtvrtý dům také symbolizuje osobní duševní založení. Niterné potřeby. S Uranem zde se jedinec může vnitřně cítit především jako ČLOVĚK, jako lidská bytost, a až na druhém místě jako ON a/nebo ONA – resp. oboje zároveň. A navíc se může cítit jako bytost kosmická – hvězdná. Není právě s tím spojena stylizovaná postava "vesmírňana" Ziggy Stardusta, s níž se prosadil jako rocková superhvězda?
Psychologicky rovněž: provokativní osobní životní styl, též humanistický idealismus, tíhnutí k ateismu nebo neortodoxním formám víry, titánství, nervozita, neschopnost opravdu se zastavit….atd.
II. KOZOROH a SATURN - formálně vytvarované projekty. Úspornost vyjadřovacích prostředků.
Slunce, symbol JÁ, v konjunkci s Martem (vitalita) jsou ve znamení Kozoroha. SLunce i Mars symbolizují ctižádost a v Kozorohu touží po dokonalosti. Což je úkol, který se stává v Kozorohu (čili pod vládou Saturna) až břemenem, jež svazuje a zavazuje. A tak s ním leckdo selhává... V zásadě je to vědomá či podvědomá touha stát se závazným vzorem. Viz Pozn. 3
Saturn je v konjunkci s Lunou, symbolem duše, niternosti. Věrnost sobě samému, věrnost rodině na jedné straně.
Vzniká zvláštní kontrapunkt - rozpor Saturna a Urana! Tvořit vytříbeně, formálně (Kozoroh, Saturn) a/nebo experimentovat. Týká se to i rodinného života. Klasický stálý vztah (Saturn/Luna) nebo nestálost (Uran ve 4. domě)? Pozoruhodné je mnohaleté druhé manželství Davida Bowie s modelkou Iman, které ukončila až jeho smrt.
Psychologicky je Kozoroh a Saturn také archetypem tíhy, břemene. Může to být pocit vnitřní sevřenosti, zodpovědnosti, marnosti, životní tíhy, frustrace, deprivace.
Úkolem Kozoroha, Saturna je sebeomezení, asketičtější styl života, pokora, trpělivost. Zvláště když je Kozoroh na hrotu 12. domu (v němž je Slunce a Mars). Může to dokázat člověk s Uranem jako dominantou horoskopu? S Uranem, který je v kvinkunxu (obtížně slučitelném aspektu) se Sluncem v Kozorohu? Toť otázka.
III. RYBY a NEPTUN, také 12. DŮM - fantazie. Lyričnost až něha. Různé masky. Herectví. Iluze a sny.
Slunce / Mars ve 12. domě imaginace, nevědomí. Slunce - symbol osobního Já, Mars - symbol životní vitality. Ve 12. domě nabývají introvertní ladění. 12. dům je také prostorem hudby. Kozoroh - tvarování. "Řezavý" tón hudby?
Slunce s Martem v širiší konjunkci s Merkurem mají společný aspekt, hladký trigon na Neptuna. Seberealizace (Slunce) je energicky (Mars) uplatněna ve spojení s Neptunem. Toho představují postavy skladatele, zpěváka, herce, atd.
Merkur v hladkém spojení na Neptuna má mnoho variant vyjáídření. David Bowie byl přehnaně nazýván chameleon. Velmi adaptabilně využíval hudební nápady jiných tvůrců.
Dvanáctý dům jakož i Neptun jsou spojeny rovněž se hlubinami nevědomí a rovněž se změněnými stavy vědomí. Proto se k těmto principům vztahují mimo jiné i látky či postupy navozující změněné stavy vědomí (což bývají často drogy). Z hlediska hudby se může objevit hudba, které se může říkat psychedelická hudba. Spojení hranatějších dispozic slunečního trojspřeží v Kozorohu s měkčími projevy Neptuna může vést k hudbě, jíž se ve spojení s Davidem Bowie začalo říkat glam rock.
Znamení Ryb je na hrotu 2. domu - kam patří též vlastní hodnota. Vládce tohoto domu je Neptun. Sebehodnota může být ve znamení Ryb nejistá, nebo propojená s tématy archetypu Ryb, tedy tématy umění, hudby atd. Skrze tato témata může jedinec nabývat také finančních prostředků (osa 2.-8.dům).
Ryby na hrotu 2. domu a Neptun v 8. domě jsou na ose hodnot - včetně finančních a majetkových. SEN o BOHATSTVÍ. David Bowie zanechal výraznou stopu ve světě financí! Šlo o první celebritní dluhopisy. Přišel s konceptem tzv. Bowieho dluhopisů (Bowie bonds). Ty umožnily investorům investovat do jeho budoucí kariéry, úspěchu, výdělku. Že se ten sen o bohatství pro investory nenaplnil, nebylo dáno pod-vodem, ale jakýmsi roz-plynutím... Pozn. 4
Neptun je v 8. domě, kam lze zařadit nejhlubší psychické, "genetické" jádro. Vnitřní program. Autenticitu. Ovšem dosahovanou jen prostřednictvím krizí a transformací. Neptun v 8. domě může symbolizovat postavu spasitele, ale také oběti - či oboje. (Viz jeho role ve filmu uváděném na počátku tohoto textu). Téma oběti a smrti se s Neptunem v 8. domě mohou prolínat (o tom svědčí i jeho poslední hudební "obětina" věnovaná Smrti).
IV: LUNA - konjunkce s Plutem. Psychický přetlak. Potřeba autenticity. Pro umělce bývá postavení Luny velmi vypovídající. V horoskopu Davida Bowie je Luna zdůrazněná. Jednak tím, že leží na jedné z hlavních os, v konjunkci s Descendentem. Dále tím, že je z hlediska hlavních aspektů pravděpodobněji nejvíce aspektovanou planetou v radixu.
Výzva k autenticitě a poctivosti. Luna v konjunkci se Saturnem retrográdním a s Plutem retrográdním dává mimořádný úkol: usilovat o maximální vnitřní autenticitu, oprostit se, stát se se vnitřně „dokonalým“. A vnitřně poctivým (Saturn/Luna).
Koncepční tvorba. Luna s Plutem a Saturnem však jsou spojené hladkým trigonem s Medium Coeli (scéna světa) a s Venuší na konci 9. domu (ten je spojen s koncepcemi estetickými, filosofickými apod.) Je to výzva k tvorbě přesahující hranice osobního (soukromého) života.
Životní proměny. Pluto v konjunkci s Lunou. Obrovský niterný tlak. Pluto generačně ve Lvu - jemuž odpovídá (vládne) SLunce. . Osobní autenticita je nejvyšším požadavkem..Krize je "palivem" vývoje, resp. transformace. Pozn. 5
atd.
Protiklady, paradoxy
A tak je horoskop Bowle pozoruhodnou sbírkou protikladů, které se projevují i v jeho tvorbě a skrze jeho život a tvorbu:
extrovertnost versus Introvertnost (retrográdní planety u Luny, Slunce ve 12. domě aj.)
bohémství versus odpovědnost a poctivost vůči sobě samému i druhým
niternost versus exhibicionismus
noblesa versus křečovitost
umělec versus podnikavec
atd.
Největší protiklad je zřejmě v potřebě projevit své jedinečné Já, dát mu pevný tvar na jedné straně, na druhé straně pak tento tvar zničit, rozpustit, a obětovat své Já...
Tradiční západní kultura prožívala oběť osobního Já při pohledu a prožívání Kristovy oběti na kříži. A také - zvláště když by šlo o témata 12. domu - prostřednictvím mnišské klauzury, celibátu, odříkavosti. Jde o způsob, jak odumřít životu časnému ve jménu života věčného. Ten sklon v Davidu Bowie jistě byl.
Zaměření do extrovertního světa a pohrávání si se svými příliš lidskými možnostmi však vedlo Davida Bowie rovněž zcela opačným směrem.
somatizace
Posledních osmnáct měsíců před svým úmrtím se David Bowie vyrovnával s rakovinou jater. Jak se psalo, s tímto onemocněním zápasil. Postavil se vůči této vážné smrtonosné chorobě i svým posledním tvůrčím projektem - albem Blackstar. Rakovina jater je kruciální výzva. Játra jsou na psychosomatické rovině spojována s tematickou smysluplnosti života, také s prométheovským syndromem (orel klovající játra Prométheovi). Rakovina je onemocnění, které je velmi dramatické a krajní - a zpravidla, jak chci zdůraznit, nepřichází z ničeho nic. Zpravidla se přihlašují ke zpracování příslušná témata buď na psychosomatické rovině (jiným předchozím onemocněním) nebo v podobě určitých událostí. Jak tomu bylo u Davida Bowie?. Jeho vážné somatizační období započalo již v roce 2004 - onemocněním srdce.
Onemocnění srdce - první kolaps v Praze
Závěrečná životní etapa začala zřejmě psychosomaticky již onemocněním srdce v roce 2004. Tehdy bylo ještě tranzitové Pluto ve znamení Střelce a tvořilo už nějakou dobu opozici na neklidně supícího radixového Urana Davida Bowie. 23. června 2004, právě při pražském vystoupení, postihla DB první vážná srdeční příhoda, po níž byl operován (angioplastika). Poté se na delší dobu stáhl do ústraní. Pražské nedokončené vystoupení ukončilo devět měsíců veleúspěšných vystupování. Tehdy už také vstupoval tranzitový Saturn do opozice na nativní Slunce.
O srdečním infarktu píše proslulý Rüdiger Dahlke v knize Nemoc jako symbol (Pragma 2000, str. 371-372). Zde uvádí, že může jít o: "nadhodnocení sil vlastního já... člověk usilující o dominantní postavení/výkon, strach z kritiky a neúspěchu; nahromadění agrese..." Nejniternější potřeby srdce jsou příliš uzamknuty, zardoušeny.
Dahlke doporučuje ke zpracování "přiznat si, že ego si vydobylo první místo v životě" a že je třeba "vzdát se všeho vnějšího ve prospěch vnitřního středu". Principiální vztah této psychosomatické prověrky vidí Dahlke v konstelaci Slunce-Saturn. Znovu připomenu, že v radixu Davida Bowie v roce 2004 Saturn (zástava) tranzitoval v opozici na radixové Slunce (Ego) a Mars (agrese). Pokud je vztah Slunce-Saturn přetížen přílišnou solární aktivitou (Slunce/Mars v radixu Davida Bowie), pak Saturn v tranzitu může sehrát roli zástavy (jakoby zdi, na niž se "narazí") např. v podobě infarktu (uzávěr cévy). Za takových okolností považuje Dahlke za splnění úkolu vztahu Slunce-Saturn "projevit pokoru". Není to snadné, jak ví Dahlke, když píše následující slova: "nedělat ze srdce doupě vrahů (plné nenávisti, vzteku, pomsty, smutku a bolesti); dosáhnout vnitřního klidu ještě před klidem v hrobě; přiznat si slabost a zranitelnost".
Na tehdejší srdeční příhodě Davida Bowie v Praze, již o dva dny následovala operace (angioplastika), se podílely i další konstelace. Jde o situaci náhlé překážky vůči solárním energiím, jejich vynucené prudké zastavení. Roli zřejmě sehrál také tranzit Urana v somatizujících Rybách v kvinkunxu na nativního Saturna ve Lvu. Lze tedy usuzovat, že srdce se ozvalo v onen červen v důsledu jednostranného přetěžování. Ozvalo se při vnějším sebe-prezentování vůči druhým. To souvisí se7. domem ("ti druzí") a znamením Lva na descendentu. Znamení Lva je "solární (vládne mu Slunce). Jako by se tyto energie uplatňovaly až příliš extrovertním způsobem. Jenže Slunce je ve 12. „psychosomatickém“ domě. Tento dům spíše introvertního rázu souvisí s "rozpuštěním" Já a se spiritualitou. Možná že v tomto ohledu vnitřní Slunce strádalo? Možná se cítilo přetížené orientací směrem do světa?
Bowie se poté celkem pochopitelně ze zdravotních důvodů stáhnul. Dokázal však zpracovat to, co uvádí ve své knize výše citovaný Dahlke? Podařilo se Davidu Bowie zpracovat téma pokory a vnitřního středu? Zpracovat vnitřní agresivitu, vztek, smutek a bolest? Dosáhnout vnitřního klidu ještě před klidem v hrobě? Zřejmě ne. Stáhnout se do ústraní neznamená automaticky zpracovat výše uvedená témata. Možná je to jen "odmlka z nouze", "z nouze ctrnost". Ale to není příliš autentické pro Slunce ve 12. domě. A Bowie měl koneckonců přec jen jinou psychickou dominantu, jež ho ovládala. Archetyp Vodnáře a Urana. A tak nastupující plutonická prověrka autenticity a "životního středu", tranzit Pluta na radixové Slunce, psychosomaticky naznačily, že je něco vážně v nerovnáze.
Rakovina jater
tranzity počátku rakoviny (přibližně)
Osmnáct měsíců před svou smrtí začal David Bowie zápasit s diagnostikovanou rakovinou jater (tj. od poloviny roku 2014). Tehdy se vytvořily následující tranzity k jeho radixu:
Pluto tranzitové v kvinkunxu na Pluto nativní
Pluto tranzitové přes širší konjunkci nativních energií 12. domu - Merkur, Mars, Slunce
Černá Luna tranzitová se přibližovala do konjunkce s Plutem nativním ve Lvu v 7. domě radixu
Saturn tranzitový v kvinkunxu na Urana nativního
Uran tranzitový v kvadratuře na Slunce nativní
Svou roli sehrála také nativní Černá Luna ve Střelci, a další.
Klíčovým tranzitem posledních měsíců života Davida Bowie je tranzit Pluta na nativní Slunce s Martem ve 12. domě v Kozorohu. K tomuto období uvádím až závěrečný horoskop - totiž tranzity na radix v den úmrtí. Trantizové Pluto tvoří konjunkci jak s radixovým Sluncem, tak se Sluncem solárním.
Pluto jako symbol "podsvětí", předchozí psychosomatickou krizi ještě více prohloubilo. Jako kdyby měl člověk vskutku sestoupit do podsvětí.Jako kdyby měl ulehnout do rakve. Jako kdyby měl fakticky umřít.
Úlohu Pluta - a zvláště pak v tranzitu - výmluvně líčí Howard Sasportas v knize Planety a znamení v domech horoskopu (Sagittarius 1998). Autor uvádí souvislost s mezopotámským mýtem o sestupu bohyně Innany do podsvětí. Píše: "Pluto je pomocníkem hlubšího jádra naší bytosti, které používá destruktivních sil této planety, aby odstraněním dosavadních hranic našeho Já umožnilo... se stát více sami sebou". Sasportas dále cituje C.G.Junga: "existuje vyšší instance, než je vůle našeho Já, a před tou se musíme sklonit." To lze říci o tranzitu Pluta na Slunce ve 12. domě v Kozorohu. Respektem k vyšší instancí tu může být buď přesah k Bohu - anebo k neúprosné autoritě smrti....
Lazar...
Plutonický tranzit na Slunce je závažná životní etapa, o níž máme "zprávy" v mytologii či v pohádkách (motivy jeskyně, zakletí apod.). Jinou "zprávou" je např. podivuhodná báseň Jana z Kříže s názvem Temná noc. A také mnohé zásadní literární a divadelní příběhy, hudební díla, filmy...
Z podobných zpráv a zažitých zkušeností víme, že tranzit Pluta je sice dosti dramatický, avšak z principu nemusí být a neměl by být přímo tragický. Jeho výsledkem by měla být proměna k opravdovější existenci a dokonce i obnova životních sil.
Existují však také příběhy těch, kteří tento tranzit neunesli, a zamíříli doslovněji ke smrti. Např. v naší společnosti to byl známý hitmaker Karel Svoboda (1938-2007). Při takřka přesné konjunkci tranzitového Pluta s radixovým Sluncem neunesl nápor sílící tíhy a ponurosti a spáchal sebevraždu. Pro hitmakera bylo nesnadné opustit výslunní svých předchozích úspěchů a prostě "umřít sobě samému" jiným, než doslovným způsobem. Živořil na psychické rovině (bez ohledu na vnější reálie), což je něco podobného, jako když nenecháte přezimovat zvíře či rostlinu. Postupně se vysílí. Jenže přezimování v případě tranzitu Pluta trvá léta....
David Bowie věděl, že se ocitá v situaci "nesprávně" vzkříšeného Lazara. Co vlastně "správně vzkříšený" Lazar může znamenat? Na symbolické, archetypové rovině je Lazar vzkříšen přátelstvím s Bohem (Kristem). Lze tedy téma Lazara - toho mrtvého v tomto světě - plně pochopit jen jako vzkříšeného v Kristu?
Lazar je o spirituální, nikoli fyzické transformaci. Je o transformaci ve vnitřním životě. Je o transformaci vnitřního člověka. Což samozřejmě ve výsledku souvisí i s tělesností. (Jsme jedna duše, jedno tělo.) Pokud se téma Lazara nezpracuje do nejniternějších hloubek, pak samozřejmě člověk jen "živoří" jako mrtvý-živý lazar.
Této spirituální, oproštěné, "kristovské" transformaci zřejmě bránilo "vodnářské" ladění Davida Bowie. Archetyp Urana, jenž vládne jeho horoskopu, je opakem "umenšení" se ve spiritiuálním smyslu slova. Uran symbolizuje titánství. Archetypově tíhne (pokud vůbec) spíše k náboženství kosmickému... vesmírnému... (a méně k tomu niterně osobnímu). Jenže plutonický tranzit jako by trval na nejhlubší osobní transformaci Já. Ve spojení s umenšením a "obětováním" Já (Slunce). Avšak dominantou Davida Bowie byl poněkud exhibicující Uran. Který stojí ve 4. domě, jenž spojujeme s poslední etapou života.
smrt jako tvůrčí projekt
David Bowie asi nedokázal mít tu „nekonečnou“ trpělivost se svou psychosomatickou krizí, která trvala tak dlouho, příliš dlouho. Zřejmě se situace zhoršovala již po prvním onemocnění srdce (2004). Uchýlil se do ústraní, ale bohužel to nějak nestačilo. Později následovalo dalších šest infarktů. Ústraní ještě neznamená transformaci. Mohl to spíše prožívat jako Prométheus přikovaný ke skále, jemuž orel klove játra.
Rakovina jater psychosomaticky symbolizuje hlubokou krizi života. Vyhoření. Ztrátu životního smyslu. Ztrátu životní perspektivy. David Bowie se svým uranistickým sklonem, který mu dominoval, učinil i z tohoto nevídaného břemene nevídaně originální projekt s názvem Blackstar (Černá hvězda) Sugestivní obraz černé hvězdy, kdesi ve vesmíru, jež na něho čeká. Můžeme si představit, co je niterným (nevědomým) podhoubím této fantazie?
Slunce - zdroj vnitřního jasu - kterému zřejmě zůstal dlužen ? (viz onemocnění srdce) - zaclonil tranzit Pluta svou neúprosnou smrtonosnou prověrkou autenticity. A pod neúprosnou tíhou archetypu temného Pluta zářící Slunce vyhaslo - zčernalo - jak mrtvé spáleniště.... David Bowie se vzepjal ještě k poslednímu záblesku. Výbuchu hroutící se hvězdy, jež mizí v pomyslné černé díře nicoty.
Fyzické síly pravděpodobně už Davidu Bowie nestačily na zvládnutí toho jeho tranzitově náročného období. Krajinu svých prožiků nám však v podobě hudebních a obrazových vizí a metafor poskytl. Jsou to obrazy dramaticky působivé, hrůzyplné a upřímné. Možná nezvládl transformaci a regeneraci. Možná. Ale určitě podal mimořádnou zprávu. Zprávu, jak vypadá cesta Údolím smrti při náročném tranzitu Pluta na Slunce. Je to umělecky zpracovaná, potenciovaná živá látka.
Zvláště skladba Lazarus z posledního alba Blackstar nabývá existenciálního rozměru. Jsme v tomto světě všichni napůl živí napůl mrtví? Jsme tu stínem sebe sama? A čeká nás průchod (ta ironie skříně) - jen Bůh ví kam? A k čemu jsou nám nakonec ty obřadní tanečky života/smrti, jež nás provázejí našimi životy - totiž prostorem podobným sklepení, jeskyni? (Skladba Blackstar)
V jeho podání, v jeho zpracování se uhasínající Slunce zář a autorita Smrti stávají potenciovanou látkou. Zpracováním se z této látky stává homeopatikum. A protože "podobné se podobným léčí", je lékem pro ty, co zakoušejí něco podobného. Ať už existenciálního nebo spirituálního. Ať už nativně (od narození po celý život) či v tranzitech (v aktuální - avšak dlouhodobé - konstelaci).
Blackstar pravděpodobně není líbivé album. David Bowie v něm sice rekapituluje své předchozí postupy. Ale posouvá je do vážnosti. Až ponuré niternosti Podle názoru některých jím Bowie zkouší své posluchače, co ještě unesou. On je nezkouší.
Podle mne se dal plně k dispozici těm, kdož potřebují podobné téma psychicky potemnělé záře zpracovávat. A za to mu děkujeme.
"„Kdyby mi bylo znovu 19, hudbu bych vynechal a začal rovnou s internetem,“ uvedl Bowie, který chápal internet jako revoluční milník. Bowie byl také první světově známý hudebník, který novou skladbu uvedl čistě v on-line distribuci." František STRNAD: Investujte do mě...., Zdroj: zpopularizoval-financni-derivaty
"V době, kdy tvůrci bombardují svět facebookovými statusy, na čem zrovna pracují, se Bowie zčistajasna zjevil už s hotovým dílem.... Jako už několikrát v průběhu své kariéry, jež se rozpíná přes pět dekád, šel proti zažitým zvyklostem: tvůrčím i tržním... nikdo na světě dnes neumí vnutit nelítostnému showbyznysu svá vlastní pravidla lépe než on. " Pavel TUREK: Prolhaný prorok. Zdroj: respekt.cz/prolhany-prorok-david-bowie
"... mu došlo, že ho opojení slávou zavedlo do slepé uličky a že je opět čas pro další radikální tvůrčí gesto. „V osmdesátých letech jsem si sáhl na umělecké dno,“ přiznal v interview pro BBC. „Začal jsem mít velmi rád peníze. Nechtěl jsem se jich vzdát, a tak jsem publiku servíroval, co po mně vyžadovalo. To ze mě vysálo veškerou tvořivost. Přestal jsem být tvrdohlavým umělcem. Přitom to je role, v níž jsem nejlepší.“" P. TUREK: Prolhaný prorok. Zdroj: respekt.cz/prolhany-prorok-david-bowie