Přiznám se, že skladby Davida Bowie jsem vlastně příliš nesledovala, pod kůži se mi dostaly jen některé. Ale líbila se mi jeho tvář, vnímala jsem jeho charisma. A do mého srdce se vepsal především jednou svou filmovou rolí. A to ve filmu, kterého si vysoce cením. Veselé Vánoce, pane Lawrenci. Ve filmu natočeném podle skutečných událostí z japonského zajateckého tábora, jak je zachytil Sir Laurens Jan van der Post (1906-1996). Pozoruhodnou roli záhadného, vzpurného majora Jacka Cellierse sehrál právě Bowie. Exceluje v psychologické studii nekonformního, noblesního zajatce, s temným tajemstvím viny z minulosti. V prostředí stupňující se agresivity projeví šokující kristovské gesto – a je obětován. Je to možná nejhlubší a nejdojemnější filmová role DB. A příběh sám přesahuje hranice filmu. Asi nejdůležitější a pro mne nejpozoruhodnější scéna z filmu je uvedena prostřednictvím Youtube na konci tohoto textu. Pozn. 1
A právě u toho filmu jsem začala uvažovat o Davidu Bowie. O té jeho zvláštní směsici jemnosti a nesmlouvavosti, sošné tváři a provokativnosti, jež z něho vyzařovaly. Jak je to tedy s Davidem Bowie astropsychologicky? Co lze nahlédnout z jeho tvůrčí osobnosti na základě horoskopu? A co lze rozjímat nad tranzity 2015-2016. Což je doba jeho posledního opusu - projektu nazvaného Blackstar. Bylo to těsně před jeho smrtí. Věděl, že je vážně nemocný a umírá. Je to opus o jeho setkání se smrtí a vesmírem... Když se podíváme do radixu, zahlédneme tyto nejdůležitější konstelace a dispozice:
Tvůrčí život Davida Bowie v několika konstelacích
I. VODNÁŘ a URAN - provokativní, experimentátorské projekty a počiny
AC ve Vodnáři. Člověk s AC ve Vodnáři se rodí, vstupuje do světa znovu a znovu provokativně, kontroverzně, kacířsky, neobvykle…
Uran vládce horoskopu (neboť Uran odpovídá, vládne znamení Vodnáře). V řecké mytologii je znovuvtělením této energie titán Prométheus („napředující mysl“). V řecké mytologii je s tímto archetypem spojeno mj. to, že kradl bohům jejich výtvory, aby je daroval lidem. Kradl tedy nesobecky a vynalézavě – altruisticky, humanisticky. A podělil se o to, co vyzískal jinde. Cizí nápady jakoby považuje za své. Může je invenčně rozvíjet.
S Ascendentem ve Vodnáři byl David Bowie také technologickým vizionářem. Napředující (nové a nové) technologie patří k archetypu Vodnáře a Urana. Bowie spolupracoval s průkopníky interaktivního webu. "Bowie net" patřila mezi první internetové projekty, které umožnily, aby umělec mohl přímo po síti komunikovat s komunitou, respektive rodinou svých fanoušků . Technologický a přátelský Uran ve 4. domě jeho vnitřního založení. Komunita fanoušků jako rodina. Viz také Pozn.2
URAN jako tvarová dominanta-lokomotiva. Uran je první planetou ve směru hodinových ručiček v planetárním tvaru zvaném lokomotiva. Je tedy lokomotivou v užším slova smyslu. Táhne všechny ostatní energie. Napředuje dvojnásobně – jako archetyp Uran a jako lokomotiva. Je prvořadý. Vše nechává jakoby za sebou – a zejména pak poslední planety. Anebo něco podstatného s nimi spojeného, něco podstatného z jejich postavení v horoskopu se ztrácí, odpadá. Tou poslední planetou ihned po Marsu je Slunce – v posledním 12. domě a ve znamení Kozoroha.
Uran ve 4. domě – domě vnitřního života. Čtvrtý dům představuje rodina jako malý soukromý svět na rozdíl od veřejnosti, společnosti, veřejné scény atd. Čtvrtý dům zároveň symbolizuje osobní duševní niternost, duševní a vlastní osobní potřeby. Uran zde představuje postavu nezávislou, utíkající, nestálou. Postavení Urana v této oblasti duševní identity se může projevovat jako určitá nepohlavnost. Člověk se vnitřně může cítit především jako ČLOVĚK, jako lidská bytost, a až na druhém místě jako ON a/nebo ONA – resp. oboje zároveň. A navíc se může cítit jako bytost kosmická – hvězdná. Není právě s tím spojena stylizovaná postava "vesmírňana" Ziggy Stardusta, s níž se prosadil jako rocková superhvězda?
Psychologicky rovněž: provokativní osobní životní styl, též humanistický idealismus, tíhnutí k ateismu nebo neortodoxním formám víry, titánství, nervozita, neschopnost opravdu se zastavit….atd.
II. KOZOROH a SATURN - formálně vytvarované projekty. Úspornost vyjadřovacích prostředků.
Slunce, symbol JÁ, v konjunkci s Martem (vitalita) jsou ve znamení Kozoroha. Tyto energie, ctižádostivé samy o sobě, touží v Kozorohu po tvarové dokonalosti, což je úkol, který se stává v Kozorohu až břemenem, jež tíží, svazuje a zavazuje. Vědomým či podvědomým cílem Kozoroha (Saturna) je stát se závazným vzorem. Pozn.3
Slunce s Martem jsou pod vládou SATURNA, který odpovídá/vládne znamení Kozoroha. Kozoroží a saturnské dispozice jsou však téměř v přímém protikladu k pnutí vodnářskému -. experimentátorskému.
Saturn je v konjunkci s Lunou, symbolem duše, niternosti. Věrnost sobě samému, věrnost rodině na jedné straně.
Jaký tu ale vzniká rozpor - mytologický rozpor Saturna a Urana! Na jedné straně intenzivní potřeba klasického, tradičního, formálního partnerského vztahu, rodinného života. To představuje Luna ve Lvu (Luna pod vládou Slunce) ve spojení s tradicionalistou Saturnem. Avšak na druhé straně je psychickým protipólem opět onen nestálý Uran. Protože je ve 4. domě, který svou tematikou představuje scénu vnitřního, osobního a také rodinného života. A Uran v této životní oblasti představuje citovou odtažitost, vztahovou nekonformnost. Osobní vztah se stává spíše přátelstvím.
Jedno však mají ve vztahu k osobní emocionalitě (Luna, 4. dům) jak Saturn (Saturn ve spojení s Lunou), tak Uran (Uran ve 4. domě) společného. Vedou často k citové deprivaci, a až existenciální odzicenosti sobě sama. Saturn může být v citové oblasti příliš oprošťující. A Uran příliš vykořeňující.
Psychologicky je Kozoroh a Saturn také archetypem tíhy, břemene. Může to být pocit vnitřní sevřenosti, zodpovědnosti, marnosti, životní tíhy, frustrace., a již zmíněné citové deprivace.
Úkolem Kozoroha, Saturna je sebeomezení, asketičtější styl života, trpělivost (ve 12. domě jakoby nekonečná trpělivost), pokora. A ve 12. domě také poddajnost vůči údělu a osudu. Možná něco důležitého právě z těchto úkolových dispozic byly v horoskopovém tvaru lokomotiva odhozeny z onoho posledního vagónku, jímž je Slunce.
III. RYBY a NEPTUN, také 12. DŮM - fantazie. Lyričnost až něha. Různé masky. Herectví. Iluze a sny.
Slunce / Mars ve 12. domě imaginace, nevědomí, podzemních hlubin psychiky. Slunce je symbolem individuálního Já, Mars symbolem životní vitality. Ve 12. domě v dosti introvertním zacílení. 12. dům je také prostorem hudby. Je-li tu Kozoroh, mohou to být poněkud "hranaté" podoby hudby.
Slunce s Martem v širiší konjunkci s Merkurem mají společný aspekt, hladký trigon na Neptuna. Seberealizace (Slunce) je energicky (Mars) uplatněna ve spojení s Neptunem. Toho představují postavy skladatele, zpěváka, herce, atd.
Merkur v hladkém spojení na Neptuna je dispozicí CHAMELEONA. Ke konci minulého roku - aniž jsem předpokládala, že se to může týkat osobnosti Davida Bowie - jsem na Facebook dávala hádanku č. 36. Ta se právě týkala otázky, co za archetypové energie představuje hravý chameleon. Nu a dospěli jsme ke spojení Merkura a Neptuna. Synchronicita
Dvanáctý dům jakož i Neptun jsou spojeny rovněž se hlubinami nevědomí a rovněž se změněnými stavy vědomí. Proto se k těmto principům vztahují mimo jiné i látky či postupy navozující změněné stavy vědomí (což bývají často drogy). Z hlediska hudby se může objevit hudba, které se může říkat psychedelická hudba. Rovněž spojení hranatějších dispozic slunečního trojspřeží v Kozorohu s měkčími projevy Neptuna může vést k hudbě, jíž se ve spojení s Davidem Bowie začalo říkat glam rock.
Do okruhu 12. domu a archetypu Neptuna patří takéi psychologická a spirituální témata, včetně témat oběti a sebeobětování.
Znamení Ryb je na hrotu 2. domu - kam patří též vlastní hodnota. Vládce tohoto domu je Neptun. Sebehodnota může být ve znamení Ryb nejistá, nebo propojená s tématy archetypu Ryb, tedy tématy umění, hudby atd. Skrze tato témata může jedinec nabývat také finančních prostředků (osa 2.-8.dům).
Ryby na hrotu 2. domu a Neptun v 8. domě jsou na ose hodnot - včetně finančních a majetkových. David Bowie zanechal výraznou stopu ve světě financí! Šlo o první celebritní dluhopisy. Přišel s konceptem tzv. Bowieho dluhopisů (Bowie bonds). Ty umožnily investorům investovat do jeho budoucí kariéry, úspěchu, výdělku. Že se ten sen o bohatství pro investory nenaplnil, nebylo dáno pod-vodem, ale jakýmsi roz-plynutím... Pozn.4
Neptun je v 8. domě, kam lze zařadit nejhlubší psychické jádro, jakoby genetické jádro. Vnitřní program. Autenticitu. Ovšem dosahovanou jen prostřednictvím krizí a transformací. Neptun v 8. domě může symbolizovat postavu spasitele, ale také oběti - či oboje. (Viz jeho role ve filmu uváděném na počátku tohoto textu).
Neptun je dominantou horoskopu jako vrchol tzv. T-kříže. Vytváří volnější kvadratury jednak na Slunce do 12. domu, a také na Lunu na Descendentu!
IV: LUNA - duševní identita, vnitřní život, emocionalita. U muže je symbolem Animy (duše). Pro umělce bývá postavení Luny velmi vypovídající. V horoskopu Davida Bowie je Luna zdůrazněná. Jednak tím, že leží na jedné z hlavních os, v konjunkci s Descendentem. Dále tím, že je z hlediska hlavních aspektů pravděpodobněji nejvíce aspektovanou planetou v radixu.
Výzva k autenticitě a poctivosti. Luna v konjunkci se Saturnem retrográdním a s Plutem retrográdním dává mimořádný úkol: usilovat o maximální vnitřní autenticitu, oprostit se, stát se se vnitřně „dokonalým“. A vnitřně poctivým (Saturn/Luna). Retrográdní energie jsou výrazně introvertně zaměřené.
Paradoxní spojení introvertního založení a extrovertního směřování. Svůj vnitřní život, své introvertní založení prožívá v kontaktu s druhými. To je Luna na Descendentu,
Výzva ke koncepční tvorbě. Luna s Plutem a Saturnem však jsou spojené hladkým trigonem s Medium Coeli (scéna světa) a s Venuší na konci 9. domu (ten je spojen s koncepcemi estetickými, filosofickými apod.) Je to výzva k tvorbě přesahující hranice osobního (soukromého) života. Na vnější rovině výzva k vystoupení „do světa“. Do extrovertně orientované činnosti a života.
Výzva k proměnám životních etap. Pluto je spojeno s oběma světly, s osobním vědomím i osobním nevědomím. Pluto je totiž spojeno jednak přímo s Lunou (konjunkce), a dále se solárním znamením. Pluto generačně ve Lvu, jemuž vládne Slunce, Toto spojení Pluta s oběma hlavními archetypy jedince zakládají mimořádný požadavek na autenticitu. Ta se dosahuje prostřednictvím krizí a často zásadní změnou „odumření“ bývalé formy života, prožívání a vzniku („narození“) nové formy života, prožívání. Je to podobné jako tvůrčí etapy u Pabla Picassa (vládcem radixu je Slunce ve Štíru ve 4. domě). Nebo filosofické etapy u Fridricha Nietzscheho (AC ve Štíru, Slunce opozice Pluto). Pozn.5
Protiklady, paradoxy
A tak je horoskop Bowle pozoruhodnou sbírkou protikladů, které se projevují i v jeho tvorbě a skrze jeho život a tvorbu:
extrovertnost versus Introvertnost (retrográdní planety u Luny, Slunce ve 12. domě aj.)
bohémství versus odpovědnost a poctivost vůči sobě samému i druhým
niternost versus exhibicionismus
noblesa versus křečovitost
umělec versus podnikavec
atd.
Největší protiklad je zřejmě v potřebě projevit své jedinečné Já, dát mu pevný tvar na jedné straně, na druhé straně pak tento tvar zničit, rozpustit, a obětovat své Já...
Tradiční západní kultura prožívala oběť osobního Já při pohledu a prožívání Kristovy oběti na kříži. A také - zvláště když by šlo o témata 12. domu - prostřednictvím mnišské klauzury, celibátu, odříkavosti. Jde o způsob, jak odumřít životu časnému ve jménu života věčného. Ten sklon v Davidu Bowie jistě byl.
Zaměření do extrovertního světa a pohrávání si se svými příliš lidskými možnostmi však vedlo Davida Bowie rovněž zcela opačným směrem.
smrt jako tvůrčí projekt
Posledních osmnáct měsíců před svým úmrtím se David Bowie vyrovnával s rakovinou jater. Jak se psalo, s tímto onemocněním zápasil. Postavil se vůči této vážné smrtonosné chorobě i svým posledním tvůrčím projektem - albem Blackstar. Rakovina jater je kruciální výzva. Játra jsou na psychosomatické rovině spojována s tematickou smysluplnosti života, také s prométheovským syndromem (orel klovající játra Prométheovi). Rakovina je onemocnění, které je velmi dramatické a krajní - a zpravidla, jak chci zdůraznit, nepřichází z ničeho nic. Zpravidla se přihlašují ke zpracování příslušná témata buď na psychosomatické rovině (jiným předchozím onemocněním) nebo v podobě určitých událostí. Vraťme se tedy o něco málo do minulosti.
Onemocnění srdce - první kolaps v Praze
Závěrečná životní etapa začala zřejmě psychosomaticky již onemocněním srdce v roce 2004. Tehdy bylo ještě tranzitové Pluto ve znamení Střelce a tvořilo už nějakou dobu opozici na neklidně supícího radixového Urana Davida Bowie. 23. června 2004, právě při pražském vystoupení, postihla DB první vážná srdeční příhoda, po níž byl operován (angioplastika). Poté se na delší dobu stáhl do ústraní. Pražské nedokončené vystoupení ukončilo devět měsíců veleúspěšných vystupování. Tehdy už také vstupoval tranzitový Saturn do opozice na nativní Slunce.
O srdečním infarktu píše proslulý Rüdiger Dahlke v knize Nemoc jako symbol (Pragma 2000, str. 371-372). Zde uvádí, že může jít o: "nadhodnocení sil vlastního já... člověk usilující o dominantní postavení/výkon, strach z kritiky a neúspěchu; nahromadění agrese..." Nejniternější potřeby srdce jsou příliš uzamknuty, zardoušeny.
Dahlke doporučuje ke zpracování "přiznat si, že ego si vydobylo první místo v životě" a že je třeba "vzdát se všeho vnějšího ve prospěch vnitřního středu". Principiální vztah této psychosomatické prověrky vidí Dahlke v konstelaci Slunce-Saturn. Znovu připomenu, že v radixu Davida Bowie v roce 2004 Saturn (zástava) tranzitoval v opozici na radixové Slunce (Ego) a Mars (agrese). Pokud je vztah Slunce-Saturn přetížen přílišnou solární aktivitou (Slunce/Mars v radixu Davida Bowie), pak Saturn v tranzitu může sehrát roli zástavy (jakoby zdi, na niž se "narazí") např. v podobě infarktu (uzávěr cévy). Za takových okolností považuje Dahlke za splnění úkolu vztahu Slunce-Saturn "projevit pokoru". Není to snadné, jak ví Dahlke, když píše následující slova: "nedělat ze srdce doupě vrahů (plné nenávisti, vzteku, pomsty, smutku a bolesti); dosáhnout vnitřního klidu ještě před klidem v hrobě; přiznat si slabost a zranitelnost".
Na tehdejší srdeční příhodě Davida Bowie v Praze, již o dva dny následovala operace (angioplastika), se podílely i další konstelace. Jde o situaci náhlé překážky vůči solárním energiím, jejich vynucené prudké zastavení. Roli zřejmě sehrál také tranzit Urana v somatizujících Rybách v kvinkunxu na nativního Saturna ve Lvu. Lze tedy usuzovat, že srdce se ozvalo v onen červen v důsledu jednostranného přetěžování - a to směrem k druhým. Ozvalo se při jakoby dokonalém, ale vnějším sebe-prezentování vůči druhým. Solární energie v 7. domě dávaly o sobě vědět a uplatňovaly se až příliš extrovertním způsobem. A tak Slunce ve 12. „psychosomatickém“ domě, ve 12. domě jakožto životní oblasti, jíž je rozpouštění Já a spíše introvertní zaměření (případně spiritualita), dlouhodobě strádalo ve vlastních potřebách, cítilo se možná přetížené tou orientací směrem do světa.
Bowie se poté celkem pochopitelně ze zdravotních důvodů stáhnul. Dokázal však zpracovat to, co uvádí ve své knize výše citovaný Dahlke? Podařilo se Davidu Bowie zpracovat téma pokory a vnitřního středu? Zpracovat vnitřní agresivitu, vztek, smutek a bolest? Dosáhnout vnitřního klidu ještě před klidem v hrobě? Zřejmě ne. Stáhnout se do ústraní neznamená automaticky zpracovat výše uvedená témata. Možná je to jen "odmlka z nouze", "z nouze ctrnost". Ale to není příliš autentické pro Slunce ve 12. domě. A Bowie měl koneckonců přec jen jinou psychickou dominantu, jež ho ovládala. Archetyp Vodnáře a Urana, jak jsem je pojednala v prvé části této stati. A tak nastupující plutonická prověrka autenticity a "životního středu", tranzit Pluta na radixové Slunce, psychosomaticky naznačily, že je něco vážně v nerovnáze, vážně v ne-pořádku.
Rakovina jater
tranzity počátku rakoviny (přibližně)
Osmnáct měsíců před svou smrtí začal David Bowie zápasit s diagnostikovanou rakovinou jater (tj. od poloviny roku 2014). Tehdy se vytvořily následující tranzity k jeho radixu:
Pluto tranzitové v kvinkunxu na Pluto nativní
Pluto tranzitové přes širší konjunkci nativních energií 12. domu - Merkur, Mars, Slunce
Černá Luna tranzitová se přibližovala do konjunkce s Plutem nativním ve Lvu v 7. domě radixu
Saturn tranzitový v kvinkunxu na Urana nativního
Uran tranzitový v kvadratuře na Slunce nativní
Svou roli sehrála také Černá Luna radixová ve Střelci (ale k tomu se příležitostně vrátím), a další.
Vidíme, že již osmnáct měsíců před smrtí, v počátcích rakoviny, sehrával podsvětní, zasmušilý archetyp řecky nazývaný Hádes/Pluto. Již tehdy významně ovlivňoval energie ve 12. domě horoskopu Davida Bowie. Klíčovým tranzitem posledních měsíců života Davida Bowie je bezesporu tranzit Pluta na nativní Slunce s Martem ve 12. domě v Kozorohu. K tomuto období uvádím až závěrečný horoskop - totiž tranzity na radix v den úmrtí. Trantizové Pluto tvoří konjunkci jak s radixovým Sluncem, tak se Sluncem solárním. Psychosomatická krize předchozího posledního období již pokračila hluboko. Jako kdyby měl člověk vskutku sestoupit do podsvětí.Jako kdyby měl ulehnout do rakve. Jako kdyby měl fakticky umřít. Úlohu Pluta - a zvláště pak v tranzitu - výmluvně líčí Howard Sasportas v knize Planety a znamení v domech horoskopu (Sagittarius 1998).Činí tak v souvislosti s mezopotámským mýtem o sestupu Innany do podsvětí. A zobecňuje, že "Pluto je pomocníkem hlubšího jádra naší bytosti, které používá destruktivních sil této planety, aby odstraněním dosavadních hranic našeho Já umožnilo... se stát více sami sebou". A Sasportas dále cituje C.G.Junga, když uvádí jeho slova: "existuje vyšší instance, než je vůle našeho Já, a před tou se musíme sklonit." Přesně to by se pak dalo říci o tranzitu Pluta na Slunce ve 12. domě v Kozorohu. Respektem k vyšší instancí tu může být buď přesah k Bohu - anebo k neúprosné autoritě smrti....
Plutonický tranzit na Slunce je vskutku závažná životní etapa, o níž máme "zprávy" nejen v mytologii a nejen v pohádkách (jeskyně, zakletí apod.). Je to např. podivuhodná báseň Jana z Kříže s názvem Temná noc. A to ani nezmiňuji mnohé zásadní literární a divadelní příběhy, hudbu, film...! Z podobných zpráv a z žitých zkušeností víme, že tranzit Pluta je sice dosti dramatický, avšak z principu nemusí být a neměl by být přímo tragický. Jeho výsledkem by měla být proměna k opravdovější existenci a dokonce i obnova životních sil.
Existují však také příběhy těch, kteří tento tranzit neunesli, a zamíříli k autoritě smrti. Např. v naší nedávné době známý hitmaker Karel Svoboda (1938-2007). Při takřka přesné konjunkci tranzitového Pluta s radixovým Sluncem neunesl nápor sílící tíhy a ponurosti a spáchal sebevraždu. Pro hitmakera bylo nesnadné opustit výslunní svých předchozích úspěchů a prostě "umřít sobě samému" jiným, než doslovným způsobem. Živořil na psychické rovině (bez ohledu na vnější reálie), což je něco podobného, jako když nenecháte přezimovat zvíře či rostlinu. Postupně se vysílí. Jenže přezimování v případě tranzitu Pluta trvá léta....
David Bowie věděl, že se ocitá v situaci "nesprávně" vzkříšeného Lazara. Co vlastně "správně vzkříšený" Lazar může znamenat? Na symbolické, archetypové rovině je Lazar vzkříšen přátelstvím s Bohem (Kristem). Lze tedy téma Lazara - toho mrtvého v tomto světě - plně pochopit jen jako vzkříšeného v Kristu. Brát to doslova, prožívat to doslova - to je právě situace „vyrušení“ z procesu plutonické krize, odúmrti. Lazar je o spirituální, nikoli fyzické transformaci. Je o transformaci ve vnitřním životě. Je o transformaci vnitřního jádra, vnitřního člověka. Což samozřejmě ve výsledku souvisí i s tělesností. (Jsme jedna duše, jedno tělo.) Pokud se téma Lazara nezpracuje do nejniternějších hloubek, pak samozřejmě člověk jen "živoří" jako mrtvý-živý lazar. Této spirituální, kristovské transformaci možná brání uranistická dominanta. Člověk se zdůrazněným archetypem Urana /Vodnáře nebývá religiózní osobně, a když tak spíše kosmicky (pokuď religiózní v osobním či nadosobním smyslu vůbec je). Požadavek Pluta na nejhlubší osobní transformaci Já - a to ve spojení s umenšením a "obětováním" Já, když jde o Slunce ve 12. domě - je rušen rušičkou Urana jak nativního, tak bohužel i tranzitového Urana. V současné době totiž dlouhodobě a stále ještě působí kvadratura tranzitového Urana na tranzitového Pluta. A jak víme, dominantou Davida Bowie se snadněji stával a stal předbíhavý a nepokorný Uran.
Slunce v Kozorohu ve 12. domě – to by měla být prakticky nekonečná (jsme v domě „spirituality“) trpělivost a pokora. Je to vůbec možné při tak silném uranistickém pnutí? A zvláště když Uran stojí ve 4. domě, který spojujeme s poslední etapou života? David Bowie asi nemohl sám sobě zabránit. Asi nedokázal mít tu „nekonečnou“ trpělivost se svou psychosomatickou krizí. Zřejmě se situace zhoršovala již po prvním onemocnění srdce (V posledním roce měl dalších šest infarktů!). Žít v ústraní ještě opravdu asi neznamená automaticky vnitřní proměnu. Rakovina jater psychosomaticky symbolizuje hlubokou krizi života. Vyhoření. Ztrátu životního SMYSLU. Ztrátu životní perspektivy. Je to situace Prométhea přikovaného ke skále, jemuž orel klove játra. David Bowie se svým uranistickým sklonem, který mu dominoval, učinil i z tohoto nevídaného břemene originální projekt. Blackstar (Černá hvězda) je jméno, jež můžeme dávat do souvislosti s tradičním odkazem na Saturna/Kozoroha. Ten byl v doslovnější tradiční astrologii spojován se smrtí (Saturn jako Smrťák). Jistě lze předpokládat i imaginaci, s níž David Bowie pracuje - černá hvězda, kdesi ve vesmíru, jež na něho čeká. A slova o hříchu, vině, snad vraždě. Čehosi na sobě?
A tak se nejspíše přiblížíme této imaginaci, když si uvědomíme, co asi mohl Bowie prožívat. Slunce - zdroj vnitřního jasu - kterému zřejmě zůstal ledaccos dlužen (viz onemocnění srdce) - zaclonil tranzit Pluta svou neúprosnou smrtonosnou prověrkou autenticity. A pod neúprosnou tíhou archetypu temného Pluta zářící Slunce vyhaslo - zčernalo - jak mrtvé spáleniště.... David Bowie se vzepjal ještě k poslednímu záblesku. Výbuchu hroutící se hvězdy, jež mizí v pomyslné černé díře nicoty.
David Bowie nám podal velkou zprávu o náročných konstelacích. Je smutné, že jeho fyzické síly pravděpodobně už opravdu nemohly stačit na zvládnutí tohoto období. Krajinu svých prožiků nám však v podobě hudebních a obrazových vizí a metafor poskytl. Jsou to obrazy dramaticky působivé, hrůzyplné a upřímné. David Bowie možná nezvládl transformaci a regeneraci. Možná. Ale určitě podal mimořádnou zprávu. Zprávu, jak vypadá cesta Údolím smrti při náročném tranzitu Pluta na Slunce. Je to umělecky zpracovaná, vlastní tvorbou "protřepávaná", protřásaná životní látka. (Kterou teď mnozí dál protřásají - jakož i já tímto článkem). Zvláště skladba Lazarus z posledního alba Blackstar nabývá existenciálního rozměru. Jsme v tomto světě všichni napůl živí napůl mrtví? Jsme tu jen podivným pobytem? A čeká nás průchod (ta ironie skříně) - jen Bůh ví kam? A k čemu jsou nám nakonec ty obřadní tanečky života/smrti, jež nás provázejí našimi životy - totiž prostorem podobným sklepení, jeskyni? (Skladba Blackstar)
V jeho podání, v jeho zpracování se uhasínající Slunce zář a autorita Smrti stávají potenciovanou látkou. Zpracováním se z této látky stává homeopatikum. A protože "podobné se podobným léčí", je lékem pro ty, co zakoušejí něco podobného. Ať už existenciálního nebo spirituálního. Ať už nativně (od narození po celý život) či v tranzitech (v aktuální - avšak dlouhodobé - konstelaci).
Blackstar pravděpodobně není nijak líbivé album. David Bowie v něm sice rekapituluje své předchozí postupy. Ale posouvá je do vážnosti. Až ponuré niternosti Podle názoru některých jím Bowie zkouší své posluchače, co ještě unesou. On je nezkouší.
On se dal plně k dispozici těm, kdož potřebují podobné téma psychicky potemnělé záře zpracovávat. A za to mu děkujeme.
"„Kdyby mi bylo znovu 19, hudbu bych vynechal a začal rovnou s internetem,“ uvedl Bowie, který chápal internet jako revoluční milník. Bowie byl také první světově známý hudebník, který novou skladbu uvedl čistě v on-line distribuci." František STRNAD: Investujte do mě...., Zdroj: zpopularizoval-financni-derivaty
"V době, kdy tvůrci bombardují svět facebookovými statusy, na čem zrovna pracují, se Bowie zčistajasna zjevil už s hotovým dílem.... Jako už několikrát v průběhu své kariéry, jež se rozpíná přes pět dekád, šel proti zažitým zvyklostem: tvůrčím i tržním... nikdo na světě dnes neumí vnutit nelítostnému showbyznysu svá vlastní pravidla lépe než on. " Pavel TUREK: Prolhaný prorok. Zdroj: respekt.cz/prolhany-prorok-david-bowie
"... mu došlo, že ho opojení slávou zavedlo do slepé uličky a že je opět čas pro další radikální tvůrčí gesto. „V osmdesátých letech jsem si sáhl na umělecké dno,“ přiznal v interview pro BBC. „Začal jsem mít velmi rád peníze. Nechtěl jsem se jich vzdát, a tak jsem publiku servíroval, co po mně vyžadovalo. To ze mě vysálo veškerou tvořivost. Přestal jsem být tvrdohlavým umělcem. Přitom to je role, v níž jsem nejlepší.“" P. TUREK: Prolhaný prorok. Zdroj: respekt.cz/prolhany-prorok-david-bowie