Boris Hybner (5. 8. 1941, Vyškov - 2. 4. 2016, Praha)
© Lenka Adamová (Neptunica), 4. dubna 2016
Jak jsem uvedla na facebooku, velmi oceňuji hercovu pantomimu ve scénce se záchrannou vestou, viz youtube.com . Intuitivně jsem v té pantomimě zahlédla jeho dispozice v tom "nejlepším" předvedení, ač jsem se po jeho horoskopu pídila až nyní. Bohužel, neznáme čas narození, tedy ani AC horoskopu. Přesto v konstelacích, jež nejsou ovlivněny přesným časem narození, lze leccos v hrubých rysech zahlédnout. Jako možnosti, které se určitým způsobem realizovaly (ale mohlo tomu být třeba i jinak).
Jak se tedy ve scénce se záchranou vestou zrcadlí základ jeho pantomimických i dalších vloh? Tím základem je Velký trojúhelník. Respektive aspektová figura zvaná Drak. Tedy Spojení Velkého trojúhelníku (tři aspektové trigony) a malého trojúhelníku (aspektový trigon a dva sextily). Neptun na Dračí ose - uplývání
Když tedy nahlédneme do horoskopu, u kterého neznáme AC, uvidíme velký trojúhelník mezi planetami, resp. symboly archetypových energiíi Neptun (na Dračí ose!), dále Lunou a dále konjunkcí Saturna s Uranem.
Role Neptuna je zdůrazněna jeho postavením na Dračí ose. Konjunkce s Dračí hlavou naznačuje, že být neptunický mohlo být Hybnerovi zcela "vlastní" v dobrém i zlém (Dračí osa tvoří jakousi životní kostru). To, že je Neptun spojen s Dračí hlavou mohlo dále naznačovat, že Hybner o tom "jak být němý jako ryba" mohl také dost přemýšlet. Dračí hlava je často spojena s procesem vědomého zpracování. Je možné, že to ho vedlo k pedagogické dráze . Pro jeho pedagogickou dráhu však rozhodně nelze přehlédnout ani postavení Jupitera (symbolizuje koncepce, vyšší vzdělání) v komunikačním znamení Blíženců. Přirozenosti Jupitera ovšem odpovídá právě protikladné znamení Střelce, na rozdíl od hádavějších a mnohem malichernějších sklonů znamení Blíženců. Mohl se tedy cítit Hybner s tímto postavením Jupitera ve znamení Blíženců cítit poněkud nesvůj a stísněn. Asi o tom vypovídá krátká konverzace známá jako Tasemnička (ve filmu Pupendo).. Luna - duše - čí?
Zpět ale ke scénce se záchrannou vestou. Jistěže pro sílu Neptuna – němohry – hovoří to, že se scénka odehrává na lodi. Ale fascinuje mne, jak byl schopen Hybner v této scénce tvarovat rysy kolektivní psychiky postupně několika národů. Ano – je to právě Luna, která je s to charakterizovat nejen individuální psychiku, duši. Je rovněž symbolem kolektivní psychiky, národní duše. Pokud jedinec pracuje s kolektivitou, Luna v jeho osobním horoskopu se stává do značné míry zrcadlem té či oné národní kolektivity. Týká se to např. politiků, vědců – jako historiků, sociologů, atd. Luna je Hybnera ve znamení Kozoroha. Toto znamení souvisí se sociální realitou, tradicí. Luna v tomto znamení pak může symbolizovat právě ono tradiční, vykrystalizované sociální pojetí národní „duše“, národní mentality. Právě to Boris Hybner předvedl na několika národech ve zmíněné scénce se záchranou vestou.
Je možné – o tom však nic bližšího nevím, že se ve své pedagogické práci mohl zabývat také porovnáváním různých „národních“ způsobů pantomimy či herectví.. Luna symbolizuje citlivost nitra, individuální duševní potřeby, osobní vztahy, péči atd. Co měl vlastně rád/nerad? Co rád jídal? Měl se vlastně rád? Jaké byly jeho osobní emocionální vztahy? Nestrádal emocionálně ve vztahu k blízkému i širšímu okolí - ač se sám dával? Tyto a podobné otázky vyvolává jeho postavení Luny ve znamení Kozoroha. Luna v Kozorohu naznačuje - zvláště ve spojení s ostatními planetami ve Velkém trojúhelníku - že člověk více slouží druhým, než sám sobě. A přitom péče o sebe, vlastní soukromí a vnitřní život jsou v případě konstelací Borise Hybnera obzvláště zdůrazněny tvarem horoskopu. Tím je držadlo vědra, přičem vlastní držadlo sehrává právě Luna. Luna se tak stává dominantou či jednou z dominant tohoto radixu, byť je neúplný a není znám jeho AC. Ale jak jsem již uvedla - mnoho nevím, a tak jsou mé otázky spekulativní a nad rámec zmíněné scénky. Tedy zpět k ní!
Saturn a Uran - příkazy a skoky
Ve scénce se jedná o použití, správné oblečení záchrané vesty. Příkazy podává nadřízený (hraje ho B. Polívka) a tak je tu obsazena role Saturna. Vesta má být oblečena před SKOKEM do vody. Skoky, seskoky, výskoky – to je téma typické pro Urana (parašutismus, baletní skoky, skoky do vody, na trampolíně, skoky přes oheň atd. – ve spojení s různými živly). Samozřejmě k Uranu patří jedinečnost, originalita – a tou je tato scénka prodchnuta.
Luna/Markur - emocionální komunikace
Krom toho základem pro pantomimu u Borise Hybnera je propojení této konstelace (velkého trigonu) s Merkurem. Archetypem obratnosti, souhry rukou – nohou, komunikace. U Borise Hybnera je Merkur jakousi „páteří“ zmíněné konstelace. Tvoří opozici – tedy zrcadlo – k Luně. Sám Merkur je přitom ve zamení Raka. Tedy ve znamení, jemuž z planet vládne, čili odpovídá Luna. A tak Merkur vyjadřuje, komunikuje emoce, pocity, duševní stavy. Emoce, duševní stavy vyjadřuje prostřednictvím němohry (Neptun) a to fyzickým vyjadřováním vlastním těle (zemitý velký trojúhelník).
Jak být správně střízlivý?
Nu. Vzhledem k tomu, že o Borisu Hybnerovi toho mnoho nevím a nevstoupil až tolik do mého zájmu, nebudu se více o dalších indiciích jeho horoskopu vyjadřovat.
Dost mne však oslovila věta z rozhovoru v Radiozurnalu "Klaun, to není profese, ale stav ducha". Je to dar. Ale podle Hybnera nestačí jen geny (nebo můžeme říci jinak - nestačí jen genialita). „Musíte být vždy oholený, ostříhaný a střízlivý.“ Řekl v rozhovoru se smíchem. A my víme, že to říká takto proto, že překonal překonal svou závislost na alkoholu. I to ukazuje na to, jak důležitý byl Neptun v životě Borise Hybnera. Když však Boris Hybner zvládl svou závislost na alkoholu, jaký jiný průchod však dal této své silné neptunické, rozvolňující, imaginační dispozici? Jak prožíval svou nejspíše silnou potřebu "změněných stavů vědomí" - které předtím navozovalo opilectví? Do jaké podoby je převedl? Anebo nepřevedl? V psychologii nevědomí vycházíme z toho, že vše vytěsněné, odmítnuté, potlačené se vrací s destruktivní silou (volná interpretace Freuda). Nezačaly ho ty zemité živly, s nimiž byl velký trigon spojen, poté stísňovat až příliš? Do změněných stavů vědomí patří v "lepším" případě meditace, sny, snění, opojení hudbou, tancem, filmem, tvořivé fantazie atd. V horším případě závislosti na různých látkách, lécích, blouznění, bláznění, nemoci... Nebo stavy bezvědomí... Otázky...otázky... A já opravdu více o něm nevím, a mohu se mýlit. vybojovaný život
Je také už známo, že Boris Hybner úspěšně „zvládl“ rakovinu tlustého střeva, kterou mu diagnostikovali roku 2007. Po devíti letech, a to právě nedávno – v březnu 2016 (!) - dokázal v pořadu13. komnata otevřeně hovořit o životě s „vývodem“. Při udělení ceny Thalie konstatoval se smíchem: dostal jsem cenu za rakovinu.
Ale situaci hercova úmrtí si netroufám příliš vyjadřovat.. Samozřejmě nemám na mysli pouhé konstatování toho, nač z lékařského hlediska zemřel. Jde spíše o psychosomatické souvislosti. Jednak mi chybí úplnost horoskopu (znalost AC), a ani toho nevím příliš o Borisu Hybnerovi, a ani se do něho neumím dost „vcítit“. Lze však z konstelací usoudit, jak jsem již uvedla, že Hybner byl značným bojovníkem. Svědčí o tom v nativním horoskopu harmonický aspekt mezi Sluncem a Martem. Dokázal to také tím, že tématu své profese, své seberealizace (Slunce) věnoval svůj poslední film - Klauni. A přece v letošním roce, když se po devíti letech zveřejnil s tím, co prodělal a jak to zvládá s umělým vývodem, přichází dvojí infarkt, je uveden do umělého spánku a již se z něho neprobral. úmrtí
Na wikipedii uváději aktuálně, že „herce postihly dva infarkty, na které 2. dubna 2016 zemřel.“ Infarkt myokardu. Problém sebepřijetí. Vlastního středu. „Pláč srdce dovnitř“. Známý autor Rüdiger. Dahlke v popisu psychosomatiky infarktu myokardu uvádí, že jde o stav „vzdání se“, vzdání boje o sebe. V knize „Nermoc jako symbol“ (Pragma 2000, str. 253) dává astrologicky infarkt myokardu do souvislosti se vztahem Slunce – Mars.
Boris Hybner měl mezi Slunce a Martem nativně, tedy celoživotně trigon. Slunce je přitom ve svém znamení Lva (spolu s dalšími energiemi) a Mars je také ve svém znamení Berana. To ukazuje na to, že Boris Hybner byl opravdu bojovník. Nativní Mars na bezmála 17 stupních Berana tvořil Mind Point (střed) mezi tranzitovým Uranem (20 stupňů v Beranu) a tranzitovým Sluncem (13 stupňů). Slunce tranzitové i nativní tvořily téměř přesný trigon. Možná, že se jeho Já – symbolizované Sluncem, symbolem vitality, sebedůvěry, osobního středu – ocitlo pod příliš velkým náporem energií. Energií, které si vynucovaly změnu, nový počátek. A možná to prostě jen „vzdal“. Zvláště, když na jeho optimismus a důvěru v život a jeho SMYSL (klíčové slovo pro Jupitera) zatlačí tranzit přísného a kritického Saturna. Ano, na nativního Jupitera vytvořil opozici tranzitový Saturn. Prostě je to možná okamžik, kdy člověk, který toho předtím tolik na sobě vybojoval, to vzdá. A to dříve nebo později asi učiníme na nějaký fyzický/psychický způsob každý… R.I.P. |