George GERSHWIN je americký skladatel a pianista, který zemřel v pouhých 38 letech. Získal však celosvětovou proslulost. Z jeho díla jsou asi nejznámější orchestrální skladby „Rapsodie v modrém“ a „Američan v Paříží“. Později zkomponoval operu „Porgy a Bess“. Velký úspěch však zaznamenal již od počátku svými melodiemi pro písně muzikálové, filmové a další. Jeho skladby se vyznačují skloubením populární, jazzové i klasické hudby. Mnohé z nich se staly slavnými melodiemi v repertoáru proslulých zpěváků. V několika bodech načrtnu pár poznámek k jeho talentu, úspěchu, a možným potížím. Nejprve ale něco z jeho života.
**** Gershwin byl rusko-židovského původu z Ukrajiny. Jeho rodiče přesídlili už koncem 19.stol. do USA, kde se George, jakož dva jeho bratři a sestra narodili. Je třeba mít v pohledu na jedince na paměti i rodové kořeny. Úspěch synů je v židovské tradici vysoce ceněný. Často se objevuje koncentrovaná zaměřenost, talent a paměť v nějaké oblasti či oboru (psychologie a teologie, finančnictví, politika, přírodní vědy, či také umění). George projevil své vášnivé zaujetí pro hudbu od svých 10 let.. A když rodiče v té době pořídili pro staršího syna klavír , „zmocnil“ se ho George. Jeho talent a nadšení vedly k tomu, že již v 15 letech opustil školu a začal si vydělávat jako „písničkář“. První obrovský komerční úspěch zaznamenal ve svých 20 letech písní „Swanee“. Následovala intenzivní raketová dráha v v zábavné sféře. Sourozenci dokonce vytvořili svého druhu pracovní tým a podíleli se na hudební, zejména písňové a muzikálové tvorbě. George však toužil také po komponování „vážnějšch“ skladeb. Chtěl prohloubit své hudební vzdělání. Při pobytu v Paříži však Georga odmítl např. skladatel Ravel se slovy: „Proč se stát druhořadým Ravelem, když už jsi prvotřídním Gershwinem?" Přesto své vzory a mentory nacházel.
HUDEBNÍ TALENT *** 1) JUPITER, vládce horskopu (ascendentu) je v trigonu s Lunou (cca 4°). Jupiter je v uměnímilovném znamení Vah v 10. domě. Jupiter symbolizuje „překypování“, širší rozhledy, estetické (či filosofické, světonázorové atd.) pojetí, odvahu. Luna je m.j. symbolem duše, citlivosti. Luna ve ve znamení Vodnáře – experimenty, nápaditost, originalita ad. Uran, resp. Vodnář souvisí s Francií (o tom více na mém webu např. v textu "Uran zvaný Prométheus"). Jak to souvisí s GG, o tom později. Nyní ještě k hudební vloze další indície. *** 2) LUNA je v úzkém jednostupňovém kvadrátu s Venuší. Venuše je planeta „lásky a tvořivosti“. *** 3) VENUŠE u Gerschvina čerpá z hlubokých kolektivních zdrojů. Je jednak ve znamení Štíra, a především pak ve 12. domě. Tento dům významně souvisí s hudbou či divadlem či filmem. Samozřejmě i s dalšími dispozicemi, ale z bohatství nějakého archetypu čerpáme jen z části. Orientace na umění je dána už tím Jupiterem v Vahách. A souvisí to také s tím, co ovlivňuje jeho MC. *** 4) Medium coeli (MC) čerpá energii ze spojení s Neptunem. Neptun jenž vládne znamení Ryb, je spojen s „echolátory“ v nás. Se zvuky, hudbou podprahovými signály atd. Mezi MC a Neptunem je kvadratura (1.5°). Tento aspekt nelze odsuzovat jako „negativní“. Je namáhavý, zápasivý – ale pobízející jakoby ostruhami. Podobně to platí i u té v předchozím bodě zmíněné kvadratury Luny a Venuše. Pokud se člověk neoddává svému utrpení, může se s kvadraturami dostat dál, než s hladkými aspekty. *** 5) Hrot 4. domu (Imum coeli – IC) je ve znamení Ryb. Bingo – hudba – divadlo – atd. proniká jeho duší, jeho nitrem, uvádí ho do vytržení. Jeho duši vládne hudbu milující archetypový Neptun (jehož v řecké mytologii zastupuje též Dionýsos).
ÚSPĚŠNÝ AMERIČAN Gershwin vyjádřil mnoho z citlivějších stránek duše americké kolektivity. *** 1) Ascendent. Horoskopu GG stejně jako horoskopu USA vládne Jupiter díky tomu, že ascendent je ve Střelci. V mém dřívějším textu o filmu „Velká země“ se můžete na mém webu dočíst něco o tom, co znamená Střelec v souvislosti s Američany. Neptun je v horoskopu USA v elevaci (nahoře). Jupiter jako vládce USA horoskopu plus Neptun v elevaci hodně souvisejí s proslulým „americkým snem“ o úspěchu, a také se sklonem k překypování, či dokonce bombastičnosti. Nejen v podobě „barnumské reklamy“ (pro srovnání – ruský Neptun jsou potěmkinovy vesnice). Ale je to také ta velká záliba ve filmu (Hollywood) a v opojně barvité hudbě na divadle (Broadway). Zde vznikl muzikál. Jako když Dionýsos a jeho bakchantky tančí (vypráví o tom řecká mytologie). *** 2) Synkretizmus. Kulturně národnostní spletitost. Také toto do značné míry souvisí s Jupiterem a Neptunem. Jupiter – řecký Zeus – má k dispozici celý širý svět. V řecké mytlologii není svět jen „jeho“, to vůbec ne. Kromě jiného se o vládu nad světem podělil se svými sourozenci (princip demokracie – kořeny západní kultury). A Neptun v umění představuje synkretizmus – zahrnuje neverbální komunikaci (zvuk, intonaci slov, také mimiku, gesta atd.), hudbu, obraz a obraznost, fantazii, barvitost, převleky (masky,kostýmiy), kulisy a iluzi atd. atd. A může se to promítat i do národních a kulturních podnětů. Gerschwin právě s tím pracuje. *** 3) Identifikace – Gershwin se vlastně s tou americkou barvitostí ztotožnoval. Vyslovil se: „Moji lidé jsou Američané. Můj čas je dnes“ . *** 4) Amerika šmncnutá Francií. Se Střelcem (AC horoskopu) a vládce AC Jupiter souvisí nejen se smyslem pro „dobrodružství“ – někdy vskutku až příliš velkou bojovností, ale také s touhou po svobodě. V tom je znát jistá rezonance s Vodnářem, Uranem, jenž na kolektivní rovině zvučel zejména ve Francii. Byli to Francouzi, kteří darovali Američanům Sochu svobody. Je to také lehkost, svižnost, nápaditost, jistá módnost, snaha se zalíbit, kterou se vyznačuje muzikál. A najdeme to také vetvorbě Gershwina. Již zmíněná Luna ve Vodnáři, a také volnější sextil Slunce ve Vahách v 10. domě v sextilu s Uranem ve 12. domě. To ještě můžeme přidat k jedinečnému talentu a k úspěchu Gerschvina. V jeho tvorbě je také mnoho konkrétních podnětů z francouzského hudebního impresionismu (Debusy, Ravel aj.)
INTENZIVNÍ, RYCHLÝ, leč krátký let Co přispělo k předčasnému ukončení Gershwinova života? V posledních měsících svého života začal Gerschwin trpět čichovými iluzemi (pach spálené gumy), pohybovou diskoordinací, výkyvy nálad atd. Usuzovalo se na psychickou chorobu. V posledních dnech života však upadl do kématu, a i přes rychlou péči a operaci zemřel. Příčinou byl nádor na mozku. Tajemství smrti patří k velkým tajemstvím, do nichž není až tak dobré nahlížet. Nikdy nebudeme zcela přesně vědět, natož předpovídat. Což je v pořádku. Přece jen ale můžeme o lecčem rozjímat. Rychlý život, úspěch s velkým zážehem motoru jako u rakety - to je možné spojit s energiemi jako Jupiter či Uran. Možná ta touha pracovat, a ruku v ruce s tím prosadit se, byla příliš velkým náporem? A v horoskopu jsou také jisté problematické konstelace. Trojkonjukce v Raku v 8. domě (Mars, Lilita, Dračí ocas). Také spojení Jupitera a Pluta může mít svou odvrácenou stránku, která se v krajním případě, ale rozhodně ne vždy!, může somatizovat. V posledních dnech jeho života tranzitovala Černá Luna (Lilita) přes jeho Urana. Svou roli sehrává také Cheirón ve 12. d. Chcete-li o tom nějak dál uvažovat, je to na vás. Ale je možné také říci: Třeba Gershwin podprahově vnímal, že je mu vyměřen jen krátký čas. A o to intenzivněji pracoval. Já mu děkuji.
P.S. Výborný je životopisný film z roku 1945 "Rapsodie v modrém". Objevují se v něm některé skutečné postavy z jeho života (sourozenci ad.), část záznamu prvního uvedení atd.