|
Jan Tříska - mezi vodami pozemskými a nebeskými(c) Lenka Adamová, 29. 9. 2017
děkuji Janě V. za dotazy událost
Oblíbený rituál herce Jana Třísky v Praze - rozjímání nad Vltavou z okraje Karlova mostu - skončil 23. 9. 2017 tragicky. Herec spadl do vody. Byl sice fyzicky zachráněn, jeho srdce uvedeno opět do chodu, avšak za dva dny - 25. září - zemřel v nemocnici. Janu Třískovi bylo téměř 81 let.
Důvody pádu nebyly hned jasné. Představu o sebevraždě - vědomém přání smrti - popřeli nejen jeho přátelé, herečtí kolegové či Jiří Mádl, který s J. Třískou připravoval film "Na střeše", na jehož realizaci se Tříska podle svých slov těšil. Sebevraždu zamítli i policisté, a spíše hledali jiné okolnosti té nešťastné události. Cizí zavinění rovněž nepředpokládali. Podle dosavadních svědků Jan Tříska vylezl podvakráte na okraj mostu. Nejprve si ho všimla jedna paní, jak na okraji mostu seděl, nohy nad Vltavou. Obávala se o něj, a on slezl zpět. Podruhé - cca v 16 hod. si ho všiml člen ochranky mostu. JT totiž vylezl na sokl jedné ze soch. Člen ochranky ho upozornil, aby slezl, že jde o národní památku. Po upozornění Jan Tříska "seskočil. Měl asi fyzičku. Pak normálně odešel, nevykazoval nic zvláštního. Byl úplně v pohodě." Ochranka odešla, uvádějí Lidovky z 25.9.. - Pozn. 1) Jenže vzápětí Jan Tříska na okraj Karlova mostu vylezl ještě jednou, potřetí. A poté se zřítil do vody, pár minut po předchozí výzvě. Tedy zřejmě krátce po 16. hodině. V následujících řádcích
I. Neúplný horoskop Jana Třísky, jeho tvar V neúplném horoskopu Jana Třísky (není známa hodina narození, tedy ani Ascendent horoskopu a rozložení domů) si nejprve povšimněme tvaru horoskopu. Do něho se počítají pouze planety. Vytvářejí v horoskopu jakoby držadlo vědra, avšak se dvěma uchy. Obě samostatné archetypové energie, na nichž jakoby visel či závisel alespoň skrytě život Jana Třísky představují retrográdní Saturn v Rybách a o kus dál retrográdní Uran generačně v Býku.
Můžeme ovšem považovat tvar horoskopu rovněž za houpačku. Ať už zdvojená ucha (držadla) vědra či jedna strana houpačky, jsou ty dvě energie, retro Saturn a retro Uran zvláštním způsobem zdůrazněny. Saturn v Rybách opozice Neptun
Retrográdní Saturn souvisí s návraty do minulosti, k tradici, zvykům, právě třeba osobním. U Jana Třísky můžeme retro Saturna vidět v jeho návratech domů, do milované starobylé Prahy a k milovanému starobylému Karlovu mostu. Saturn jako symbol se nejvíce blíží k archetypu Senexe. Jako planetární archetyp reprezentuje stáří, starobylost, kámen, kamenné starobylé budovy, mosty, sochy. (Ostatní korespondence nechávám stranou.) Je skoro zbytečné zdůrazňovat, proč si asi Jan Tříska vybral ke svému "zvykovému rituálu" starobylý kamenný most...
Je to zřejmě právě proto, že Saturn v jeho horoskopu stojí ve vodním znamení Ryb. Rybám vládne Neptun. Neptun jakož i Ryby zrcadlí archetypové zdroje umění, neboť imaginace, fantazie pramení v nevědomí. Ryby a Neptun souvisejí rovněž se spiritualitou, vztahem k Bohu - k tomu, co překračuje naše omezení, vymezení, vědomí, Já. Tedy rozpuštění hranic Já. Z rolí, které ztvárnil, bychom mohli zčásti přiřadit autoritativního učitele z "Obecné školy", který si ovšem poněkud vymýšlí, má představivost, hraje na housle, a líbí se mu děvčta, což nedopadá úplně šťastně (Saturn kvadrát Venuše)... Divadelní rolí by mohl být král Lear. Ryby versus znamení Panny (Neptun, Mars)
herectví a askeze Neptun stojí v horoskopu Jana Třísky generačně v Panně. Domnívám se, že znamení Panny by mohlo být v úplném horoskopu, pokud by byl spolehlivě doložen čas narození a byl znám AC, že by znamení Panny mohlo být nějak více zdůrazněné. Panna je znamení, které koresponduje se smyslem pro organizaci, uspořádanost, píli, služebnost atd. Některé výroky Jana Třísky o tom opravdu svědčí. Např. „Herectví je služebné povolání. Já jsem sluha veřejnosti, která si zaplatila lístek do divadla nebo do biografu.“ Nebo: „Mám rád pořádek a dobrou organizaci – to je moje životní krédo.“ - Pozn. 2) Ryby a Neptun (samozřejmě i archetypová energie Venuše či Vah) se u Jana Třísky projevily především prostřednictvím herectví, divadla, filmu. A byly u Jana Třísky precizně tvarovány prostřednictvím jeho herecké tvorby. Byl až detailista, jak se o něm zmínila např. Dagmar Havlová. Mars ostrý jako žiletka Ve znamení Panny má Jan Tříska vedle generačního Neptuna rovněž svůj osobní energetický potenciál, jenž symbolizuje Mars. Své role dokázal opravdu vybrousit! Svědčí o tom i následující charakteristika: "Každý pohyb a každé gesto je břitké jako žiletka," napsal kritik Roger Dowley, když Jana Třísku už v emigraci spatřil v inscenaci Monsieur Moliere. - pozn. 3) V souladu s tím se vyznačoval rovněž příklonem k askezi, vegetariánství, cvičením. Což jsou rysy, které bychom spojovali spíše se snahou po sebekázni v protikladu k tomu,co znamenají Ryby či Neptun. V důsledku toho se mohly archetypové výzvy Ryb či Neptuna dostat do těžko odhadnutelného deficitu. mladík Uran
Retrograádní Uran může zrcadlit mládí, vzpouru. Nebo návrat do mládí s jeho revoltami.
V mládí byl Jan Tříska považován za "drzouna" a "potížistu". Kromě toho byl milovníkem "letadel a moderní techniky". - pozn. 4) Uran symbolizuje moderní dobu - její technologie, techniku, letadla apod. A své mládí charakterizuje Jan Tříska slovy: „Byl jsem hloupý, vzpurný mladík, který měl jen to drzé čelo.“ - pozn. 5) V této charakteristice se zrcadlí Uran v opozici na širší konjunkci Slunce, Merkur, Černá Luna v horoskopu J. Třísky. Souvisí s tím "nepokorným sklonem" v povaze Jana Třísky jeho poněkud "provokativní" chování v rodné domovině, aniž by třeba jakkoli vědomě provokoval či si to uvědomoval? Bylo mu např. "vyčítáno" že se Tříska chová až příliš "amerikánsky", že tím irituje (ozval se nepěknou hláškou např. V. Just - Pozn. 6) Nebo v závěru i to Třískovo "nepokorné" vylézání na sokl mostu. Uran jako symbol se nejvíce blíží k archetypu Věčného mladíka (Puer aeternas). Jako planetární archetyp symbolizuje mládí, neposlušnost, revoltu, bohorovnost, "vyskakování si", také rozmanité skoky - pády... (z výšin). Luna konj. Pluto aj.
Jistě by se daly pojednat ještě další pozoruhodné konstelace z neúplného horoskopu Jana Třisky.
Zejména konjunkce Luny a Pluta. Ten absolutní tón (Pluto) vyvěrající z nitra (Luna), nejzazší hranice dobra a zla, s nimiž se jedinec konfrontuje citově potemnělým způsobem. To bylo možné zahlédnout v některých hereckých kreacích. Na divadle zejména v postavě Krále Leara. Ve filmu např. v epizodní a nezapomenutelné roli "lovce nacistů" v ttulu "Nadaný žák" natočeném podle Stephena Kinga. A v dalších rolích. Anebo - co ten Cheirón v opozici na Jupitera? To a další - už nechám pozornosti vaší. Obě konstelace (plutonická i cheirónovská) se vztahují k archetypovým energiím, jež vytvářejí mimořádný tlak, utrpení, nebo mimořádné touhy u jedince. V případě Pluta jde o touhu po absolutnu, po "absolutní moci", která sahá až k Bohu, Stvořiteli všeho. V případě Cheiróna v zrcadle Jupitera jde o zraněnost z nekonečných dálav. II. emigrace 1977
V roce 1968 Jan Tříska podepsal provolání "Dva tisíce slov"; a také se oženil s herečkou Karlou Chadimovou. S přítelem Václavem Havlem, jenž mu byl svědkem na svatbě, vysílali v Liberci během srpnové okupace týden z tamního rozhlasového studia. Následky se dostavily. Herec přišel o práci a jen s obtížemi ji později získával. - pozn. 7)
úmysl emigrovat
Jan Tříska několikrát zmiňoval konkrétní datum, kdy se rozhodl opravdu emigrovat. Bylo to 6. ledna 1977, tentýž den, kdy byl zatčen jeho přítel Václav Havel. - pozn. 8)
Nyní se na chvíli zastavím u toho, co považuji za pozoruhodnou hereckou etudu v životě Jana Třísky. On Chartu 1977 nepodepsal. Avšak jeho podpis se objevil na listinách neblaze proslulé Anticharty, jejíž srocení se odehrálo 28. 1. 1977 v Národním divadle. Na záběrech a fotkách z ND nikde Třísky nevidět. Je pravděpodobné, že svůj podpis učinil, avšak zřejmě se z budovy "exportoval". . Jeho podpis se údajně objevil poté také v záznamu Stb, toto však Jan Tříska popřel: "Žádným agentem jsem samozřejmě nikdy nebyl. Jestliže si však StB dělala seznam lidí, které si přála mít na seznamu agentů, anebo seznam lidí, které obtěžovala, aby je měla na seznamu agentů, pak není divu, že jsem byl na něm i já." - pozn. 9) Není živáčka, kdož by si na něj mohl v tomhle ohledu stěžovat. Věřím mu! Jakož chápu hereckou "etudu", ve které mu šlo o budoucí existenci - ovšem jinde! On prostě sehrál po svém úmyslu ze 6. 1. 1977 hereckou variaci, že jako bude sekat latinu, aniž by kohokoli poškodil! Dostal možnost vycestovat s rodinou o dovolené do Řecka na Kypr. Zde požádal o azyl a postupně se dostal až k usídlení v Kanadě (koncem roku 1977) a o něco později se s rodinou usadil v USA.. vlastní emigrace
Vlastní emigrace se odehrála během dovolené, tedy asi v době divadelních prázdnin. Nastavila jsem začátek července, ale v zásadě se nic podstatného z toho, co budu zmiňovat, nemění v pomalejších tranzitech ani poté.
V tranzitech (vně horoskopu) nejsou rychlé planety, neboť nevím přesné časové určení. Ale jak je vidno z tranzitů, ani jich není zapotřebí - leda v roli "poslední kapky" či "příhodného spouštěče". Tranzitový Uran se stal retrográdním, a mohl realizovat dřívější úmysl. Tvoří konjunkci s nativním uskupením Slunce, Merkur a Černá Luna ve Štíru.. Aktuálně se tím posílila uranistická opozice! Přidal se do ní rovněž tranzitový Cheirón. Únik se zdál být nesmírně nutný, byl však bolestný. III. Pád do vod vzhůru
Nyní se tedy podívám na tranzity pádu do vody z Karlova mostu a následného úmrtí. Ještě předtím se však vrátím k jedné traumatické události o dva roky dříve.
autonehoda o dva roky dříve
Autonehoda Jana Třísky 15. března 2015 v Los Angeles.
Zranění nevedla k trvalým následkům, přesto si autonehoda vyžádala déledobější rehabilitaci. Jan Tříska byl nucen odříct řediteli Divadla Na Jezerce J. Hrušínskému angažmá ve hře Shylock - představení bylo o měsíce odloženo. - pozn. 10) Všimneme si role tranzitu Cheiróna. Jeho oběžná doba je 54 let, putuje tedy poměrně pomalu. Jeho tranzity, zejména konjunkce, na důležité konstelace horoskopu, dávají o sobě pocitově i událostně vědět. Cheirón v tranzitu dosedl na opozici retro Saturn opozice Neptun v nativitě Jana Třísky. Cheirón symbolizuje trauma, "stažení se" a leccos dalšího, co je důležité pro naše zmoudření a přijetí své "časnosti" v zrcadle věčnosti. Saturn pak symbolizuje odpovědnost, pracovitost, také tělesně kříž - páteř atd. Možná ta autonehoda bylo připomenutím, že píle, pracovitost, odpovědnost, plné nasazení by měly ustoupit něčemu jinému. Že trauma "kříže" (rozuměj páteře) by možná bylo vhodnější prožít jinak. Uvolněním, rozjímáním, prohloubením spirituality? Kdo ví? Kdož ví. úmysly vědomí a úmysly nevědomí
Událost pádu Jana Třísky ze zábradlí Karlova mostu popisuji v úvodu. Podvakráte byl Jan Tříska 23. 9. "vyzván", aby raději z okraje mostu slezl zpět, přesto se znovu, potřetí na okraj mostu vydal. A zřítil se z 13 metrů do nebezpečné hloubky.
Co nepokorného anebo tak toužebného v něm působilo? Čemu šel vstříc? Nevědomému přání smrti? Proč? Nezapomeňme, že existuje skutečnost vědomí, a rovněž realita nevědomí. Že naše vědomí vůbec nemusí mít potuchy, co chce naše nevědomí. Úmysly nevědomí, ty "skryté motivy" našeho jednání v podstatě poznáme až ze skutků. Lidé říkají, že náhoda neexistuje. Nemám toto tvrzení příliš v oblibě, protože příliš často vede k určitému "životnímu alibismu". Pokud zůstanou taková tvrzení bez sebereflexe a bez pochopení, co se asi vskutku stalo, je to víceméně prázdné tvrzení. Podobně bychom však měli soudit, že neexistují ani "nešťastné náhody". Úmysly našeho vědomí mohou být v rozporu, někdy až v příliš dramatickém rozporu s úmysly nevědomí. V našem nevědomí se často skrývá to, co si dlužíme, co o sobě nechceme vědět, nebo co neumíme přijatelně integrovat, nebo čemu se neumíme vzepřít, nebo co jsme neproměnili ve smyslu nezkultivovali atd. Úmysly nevědomí poznáváme často podle toho, co opravdu děláme, co se nám stane, jak se zachováme, nikoli podle toho, co o sobě tvrdíme, a co chceme dělat... Hlava totiž ví jen to, co si myslí, že ví. James Hilman, známý jungiánský psychoterapeut a myslitel, uvádí ve své zásadní knížce "Smrt a sebevražda" (nakl. Sagittarius, 1997) příklad jednoho mladíka. Ten měl sen o tom, jak ho sráží auto na ulici. J: Hilman klade otázku, zda měl sen mladíkovi vyložit - zvědomět obsah snu, a tím ho přivést k úvahám o sebevraždě, resp. k vědomým úvahám o smrti, nebo ho měl nechat "dřímat" a tím se "podílet" na případné bezděčné události? Dramatická otázka. most
Pád do vody - 23. 9. 2017 po 16. hod.
Úmrtí - v noci na 25. 9. 2017
Dlouhodobý tranzit Neptuna vytvářel prostřednictvím Mind pointu (Středního bodu) trigon na nativní konstelacit ve Štíru - na Slunce, Merkura a Černou Lunu. Pomalu a dlouhodobě se rozpouštěly, proměňovaly kdesi v hlubině nitra osobní ambice... K úmrtí došlo v noci či brzkých ranních hodinách, možná před pátou hodinou. V tom případě byla tranzitová Luna na konci znamení Štíra a vytvořila přesný trigon s nativním postavením Pluta u Jana Třísky . .Možná to byla - přes všechnu lékařskou péči - tato konstelace, která přispěla jako "poslední kapka" do symbolického poháru smrti. Sama o sobě jím tato konstelace samozřejmě NENÍ. Ale stačí-li málo - pak i málo stačí. Duše je však nesmrtelná. Jen tělo odchází. Vzhledem k tomu, jak mnoho naznačuje i ten neúplný horoskop a tranzity, domnívám se, že Jan Tříska žil se sebou v souladu, tedy se svým Svébytím (určením, celkem, individuací). Přesto člověk může něco zůstat sobě dlužen. Řečno volně s C. G. Jungem - každý v něčem nakonec uvízneme. závěrem
Archetypy jsou věčné a přesahující, jen my jsme životem vymezeni. I když se pokoušíme všemožně v tomto konkrétním světě se s archetypy vyrovnat svým "omezeným" lidským způsobem, přesahují nás. Byť bychom k nim nalezli sobě vlastní přiměřený životní projev. Každý archetyp je totiž nevyčerpatelný - a vždy znamená více, než jsme s to přijmout.
A každý archetyp nás může přitahovat svou silou, až do něj "přepadneme", spadneme, zmocní se nás, vzdálíme se do něj ... "Voda přitahuje..." , konstatoval člen ochranky Karlova mostu. Možná byl Jan Tříska v osudový den poněkud neopatrný. Taková okolnost byla "urychlovačem" či "spouštěčem" události. Já osobně si myslím, že ve svém nitru Jan Tříska toužil propojit ty vody pozemské - herecké, vltavské - s těmi vodami nebeskými. Toužil už jít po mostě mezi vodami dolními a horními. Po pomyslném odvěkém mostě, který to vše spojuje do jednoho celku. Ať už je tím celkem pro nás Bůh či věčnost, je pramenem všeho, co z Něho či z ní prýští a vyvěrá a k Němu či tam se opět navrací. Možná tak Tříska učinil vzpurným, šokujícím, náhlým způsobem - chtělo by se říct uranisticky. Nejen neptunická voda, ale i uranistický vzdor, šok a pád na jedné straně jeho houpačky převážil - dolů směrem vzhůru. Byl na mostě, z jehož jednoho pólu bytí se stárnutím vzdalujeme. Takříkajíc odcházíme z života. A přitom se blížíme pólu, k němuž začneme přepadat - ať už nedobrovolně, nebo možná dobrovolně, byť nevědomě. Jeho duše měla svou vizi. Ubírala se na most mezi vodami časnosti a věčnosti. R.I.P. DOVĚTEK dne 30. 9. 2017 - dozvídáme se, že podle patologů Jan Tříska při pádu ze 14 metrů utrpěl mnohačetná zranění, měl zlomenou páteř - a v plicích málo vody (do vody dopadl asi už v bezvědomí). Prudký úraz (tranzitový Uran v Beranu) páteře při pádu do vody (Saturn v Rybách) ukazují na tu stranu jeho horoskopu, kde se pospolu ocitají nativní i tranzitový Uran a také nativní Saturn s Neptunem v tranzitu .... Poznámky:
|