Karise Eden
© Lenka Adamová (Neptunica), 31.1.2016
Tak jsem pro sebe objevila pár písní jedné zpěvačky. I když ona sama byla objevena už v roce 2012, v prvním ročníku australské soutěže VOICE. Ne vždy pátrám po horoskopu, nyní ano. Není bohužel s přesným časem. Nevadí. I tak v tomto případě horoskop bez Ascendentu a domů výrazně promlouvá. Nejen o ní, ale i o fenoménu mediálních soutěží (Hlas, Talent apod.) A také o tom, proč je hudba, píseň, a vlastně sám hlas (jako je třeba Karise) terapií.
Úvodní soutěžní píseň: It´s A Man´s World Nejprve se podívejme o něco blíže na konstelace Karise Eden. A pak velmi krátce podotknu něco k tomu, proč mne tak oslovila. expresivní psaníčko
Karise má dramatickou konstelaci - aspektové "psaníčko". Obsahuje m.j. dvě opozice a dva trigony. Součástí této konstelace jsou osobní planety, SLUNCE a VENUŠE v jemném znamení RAKA. Ale součástí této konstelace jsou také drsné, nabušené a excitované dispozice jako jsou MARS, PLUTO, URAN, NEPTUN. Je nanejvýš zajímavé, jak se s nimi nositelka horoskopu potýká.V jejích konstelacích, životních indíciích a v jejím zpěvu najdeme řadu protikladů:
Pro slučování protikladů je často vhodná právě hudba. Nemám rozhodně nyní na mysli hudbu "relaxační" nebo tzv. "esoterní" apod. Mám na mysli hudbu, která naopak dokáže vnitřní protiklady rozezvučet a co nejvíce ozvučit - a sloučit tak, aby vznikla harmonie. Nikoli předčasná harmonie, ale prožité skrze drama protikladů. O tom je nejen "vhodná" hudba, plná přiměřených a zpracovaných emocí, o tom je sám život. zpočátku...
Když se zaposloucháte do jejího hlasu, kterým se ve svých dvaceti letech tak famózně prosadila hned při premiéře soutěže VOICE, pravděpodobně vás zaujme jeho barvou. Řezavou, ostrou. Její zpěv je citově expresivní, a přece s jakýmsi vnitřním tajemstvím, intimitou.
Když se podíváte na její biografické údaje na Wikipedii, nijak Vás nepřekvapí, že již ve dvanácti letech „vypadla“ z rodiny, pohybovala se po podivných zařízeních, až skončila v pěstounské péči. Živila se pak všelijak. Jaký to byl život, ukáže pak její hlas v soutěži VOICE. Později vypráví, že zpívala již od 13 let. Něco v ní bylo jako v koze. Mne právě zaujala ta zvláštní kombinace citlivosti a drsnosti, melodičnosti a tvrdosti, obrovské energie proudící jejím zpěvem, a neobyčejné svéráznosti (a jen jen na škodu, pokud by ji skrývala). Kombinace protikladů křehkosti, jemnosti a dravosti, řezavosti je patrná už v jejím provedení vítězné písně You Won´t Let Me. Slunce s Venuší v Raku
U Karise můžeme předpokládat jemnost, citovost, dětskost, smysl pro partnerství, mateřskost. Vidíme její tělesnou, bytelnou krásu. To vše pěkně symbolizují právě Slunce s Venuší v Raku.
Když se zaposloucháte a zadíváte do výše uvedené vítězné písně, uslyšíte na začátku skladby drobný zvonek dětského smíchu, a na konci uvidíte krásné napůl dětské, napůl venušansky ženské gesto potěšení a radosti. V těchto drobných ukázkách je výrazně přítomna její račí konstelace. O dva roky později, na Štědrý den v roce 2014, Karise porodila synka. Dvojnásob požehnaná matka - svým mateřstvím i tou archetypově mateřskou dobou porodu. Její citlivost, citovost, něha, hravost, roztomilost, kulatý obličej, ženské tvary a půvab třeba i v prostém oblečení jakož i v krásných róbách a doplňcích naznačují Slunce s Venuší v Raku. Její písně, jako je třeba ta vítězná, provázejí, rámují, rozvíjejí, přirozeně prozvučují velmi křehké a citlivé tóny a gesta. Ale rozhodně nejen to. Jak zpívá vlastně především? Neptun s Uranem v Kozorohu
(v opozici na Slunce s Venuší) Karise Eden zpívá s obrovskou dávkou expresivní výraznosti. Její zpěv je občas až řezavě „mečivý“, a přesto harmonický. Hudební Neptun je generačně (nebo alespoň pro část generace) ve znamení Kozoroha. Nijak se nedivím expresivnosti hudby této generace. Včetně toho, že leckdy hranatost rytmu jakoby válcovala melodii. To se ovšem netýká Karise. (Upozorňuji, že nejsem nijaký znalec či posuzovatel.... Jen poznamenávám.)
Neptun, který souvisí s melodikou a hudbou, je tedy ve znamení hranatějšího či vyhraněnějšího Kozoroha. A dále je Neptun spojen konjunkcí s neklidným Uranem. I to je vlastně nadosobní konstelace. Může znamenat sen, iluzi (Neptun) o vlastní výjimečnosti (Uran). Tyto touhy začaly ve velkém naplňovat různé mediální soutěže. Karise byla vítězkou prvního ročníku australské talentové soutěže VOICE, což je právě hudební (Neptun), resp. pěvecká soutěž. V ní se stoupá stupínek po stupínku vzestupu, úspěchu, veřejného uznání (Kozoroh) v touze po vlastní jedinečnosti (Uran). A ten vzestup je pro vybrané jedince vlastně velmi rychlý. Mívá však často povahu pouhého "výbuchu zářivé hvězdy", která posléze pohasne a mizí. Tento typ soutěží zaměřený na hledání jedinečných talentů, objevuje takříkajíc talent v „každém“. To samozřejmě nejsou jen hudební soutěže. Všechny ty mediální soutěže, které vznikly na různý způsob již dříve, však více než dříve dávají možnost „zazářit“ tisícům jedinců a nabudit v nich vteřinu hvězdné slávy. Vodnářské (resp. uranské) jedinečnosti a slávy. Och – nejsme na Západě oběma nohama ve vodnářském jiskření? Právě ta konjunkce Neptuna a Urana jako kdyby si prostřednictvím svých nositelů vynutila svou mediální manifestaci. Jako kdyby ještě více otevřela dveře k těm podivuhodným anebo podivným kreacím, maskám, pohybům, tanci, zpěvu, technologickým prezentacím atd.. Které jsou chvilkovými záblesky slávy, jedinečnosti, výjimečnosti. Karise je však skutečně výjimečná. Citlivá a krásná (Slunce s Venuší v Raku), hudebně výrazná a jedinečná (Neptun s Uranem naproti Slunci). A má silné rezonační pole. Je jako hvězda s vysokou hustotou (která nemusí být nijak extrémně „objemná"). specifická hustota - Mars a Pluto
Specifická masivní hustota jejího hudebního projevu tkví jednak ve spojení Venuše a Slunce s Martem. Mars je mimochodem ve znamení Býka, jemuž odpovídá Venuše. Tím je tato energie k dispozici k „lásce a umění“ (Venuše). A hrdlo na somatické rovině odpovídá hlasu, spolu s Martem - dynamickému hlasu. Sextil Marta v Býku na Slunce naznačuje velikou přirozenou vitalitu a přitažlivost.
A krom toho vidíme naproti Martovi Pluta (Pluto je generačně ve znamení Štíra). Slunce spolu s Venuší mají další aspekt na Pluta. (Poznámka - když je Venuše v konjunkci se Sluncem, všechny aspekty na Slunce se týkají samozřejmě i jí, byť nejsou vyznačené). Takže - Slunce s Venuší vytvářejí s Plutem sextil. Je to podnět k životním proměnám. A protože je Pluto retrográdní, je to především výzva k hledání sebe sama, k autenticitě. Karise nemusí být „líbivá“. Měla by však být především svá. (Trochu mi tím připomíná Edith Piaf – i ta měla aspekt Slunce a Marta, a sice trigon, a rovněž aspekt na Pluta, které je u Piaf v sextilu na Marta a v opozici na Slunce). být svá
Být svá je pro Karise výzvou i do budoucna. Možná čas od času nebude v popředí hudební scény, nebo se stáhne do ústranní, možná by tak měla čas od času učinit. Neboť i to, co opravdově jsme, musí v plutonickém objetí prodělávat krize. Přehodnocení. Proměnu. A to rozhodně není hladký, kontinuální proces.
Je v ní obrovský nápor na vnitřní autenticitu, a není snadné tomu vyhovět, když je člověku „přáno“ úspěšným startem kariéry i následnými životními okolnostmi. Přitom Karise jakoby rezonovala spíše s „tvrdými“ životními okolnostmi a tak trochu je přitahovala. Ne nadarmo pro ně i vůči nim získala mimořádnou energii. Jak bylo patrné v jejím mládí před soutěží. V souvislosti s těmi „tvrdými“ nebo nevstřícními životními okolnostmi mám na mysli také kvinkunxové spojení jejího Slunce se Saturnem a Černou Lunou (Lilitou). Slunce je symbolem našeho Já U žen je to také Animus, resp. Slunce (solární energie) tvoří jeho podstatnou součást. Jde konkrétněji především o postavy otce, symbolického otce (třeba nadřízeného) a/nebo partnera. Děje se tak psychologicky prostřednictvím přenosu. Tak jako tak je však Slunce, jak jsem již uvedla, manifestací vlastního Já. Vlastní seberealizace, sebevědomí. V této souvislosti uvedu jednu indicii z jejích biografických údajů na Wikipedii – u Karise byla v mládí diagnostikována agorafobie. Ta patří mezi poruchy spojené s panikou. Úzkostí. Z různých otevřených prostředí, jež jsou vnímána jako nebezpečná. To mohou být např. otevřené či rozlehlé prostory, nekontrolovatelné sociální situace, neznámá místa, nákupní centra, mosty a mnohé jiné. Ve vážném stavu jedinci s touto poruchou nejsou s to vyjít z domova, ze svého bezpečného zázemí. A tak je pro Karise přinejmenším nesnadnou výzvou skloubit svou touhu po klidném rodinném životě (račí dispozice) spolu s touhou uspět jako pěvecký dynamit. A cosi v ní to jakoby hatí. V čem se projevuje nebo kam se přesunula ta nepřejícná (lilitovská) fóbie? Zatím Karise ještě zřejmě svou cestu hledá (natolik ji neznám, abych o ní mohla detailně psát). Soul, blues jsou možná výrazem její přirozené snahy skloubit „komorní“ formu a niternost s expresivním dynamitem v sobě. Skládá vlastní skladby, píše texty. (Všimněte si postavení jejího Merkura ve Lvu, jemuž vládne Slunce, v trigonu na citovou Lunu.) A přesto se ptám – bude to stačit? Karise nebude asi nebude chodit jen cestičkami posypanými růžovými kvítky nebo zlatými flitry. Její duše potřebuje chodit po hraně světla a stínu, po kamenitých cestách svýma neobyčejně citlivými chodidly. Možná Karise svým zpěvem pročišťuje zraněnost našeho bytí, jež je zasaženo tím, jak připomíná Jung, že každý jsme z poloviny nejen anděl, ale také ďábel. A že se musíme s těmito protiklady vyrovnávat svou lidskostí (a v zájmu své lidskosti). A mimochodem – její jméno je nomen omen. Výmluvné jméno. Karise: cari- latinsky drahý, carisimi – italsky charismatický. A ještě výmluvnější Eden. Ó ty přísliby! Ó ta vyhnání a vyhnanství! Karise je mi drahá. Proč? proč mne Karise oslovila?
Když se vás dotkne, když vás zasáhne někdo, něco – když to s vámi rezonuje, je na čase uvažovat, co to ve vás probouzí, co jste zač. Je žádoucí se otevřít tomu, co se nás dotýká. Ať emocí krásnou či drsnou, nebo nepříjemnou. Emocím neporučíme – ty mají své kořeny v naší nevědomé, celistvější psychice. Uchvácenost naznačuje, že se něčemu chceme přiblížit, podobat…. Odpor pak naznačuje to, čemu říkáme Stín. Co se nás dotýká (ať v dobrém, či ve zlém), to se nás týká. Mne se dotkla tahle expresivní melodičnost. Je asi čas se tohoto tématu nějak – samozřejmě že jinak – ujmout. A to již ponechám sobě... © Lenka Adamová
P.S. Ještě odkaz na soutěžní duet Back to Black. Moc pěkné.
A z mimosoutěžních nahrávek doporučuji třeba skladbu Broken Hearted. |