detail z Leonardovy Poslední večeře Páně (1495-1498) v Miláně; postava jedenáctého apoštola (druhý zleva), spojovaného se znamením Vodnáře.
Leonardo da Vinci 14. 4. 1452 julián. kal. ( 23. 4. gregor.) - 2. 5. 1519 (letmý náhled do jeho horoskopu)
(c) Lenka Adamová - NeptunicA, 2 května 2019
2. května je tomu 500 let od úmrtí geniálního tvůrce - umělce, vynálezce, myslitele - Leonarda da Vinci. I když je jeho narození v encyklopediích uváděno s datem 15. 4. (také ve Wikipedii) podle juliánského kalendáře, podle poznámky zapsané jeho příbuzným při narození se tak dělo v nočním čase, který odpovídá 14. dubnu. Je to uvedeno v heslu na Wikipedii v poznámce č. 17 (online 2.5.2019). Z tohoto časového určení vychází Astro-Databanka a další podobné zdroje.
v grafu horoskopu jsou vykresleny hlavní aspekty pouze v orbitu do 3 stupňů. Další viz tabulka.
Jupiter (s Lunou!) - Ryby - Neptun
Vládce znamení Střelce na ascendentu je Jupiter. Vládcem horoskopu je tedy Jupiter, který má zásadní a nejdůležitější aspekt - konjunkci s Lunou - rovněž v Rybách a rovněž ve 3. domě radixu.
Jupiter je ve znamení Ryb. Vládcem Ryb – potažmo vládcem Jupitera – je tedy Neptun. Neptun stojí v 10. domě u (na) Medium coeli, je v elevaci. Je v postavení, které může být spojováno s touhou po božském úspěchu. Neptun je již v uměnímilovném znamení Vah, těsně za nultým stupněm.
Neptun je však retrográdní – a to může znamenat určitou plachost, introvertnost. Skrývání se. Může se to přenášet i do tvorby, do obrazů. Dodnes je pro nás Leonardo zvláštní hádankou, jakož i jeho obrazy.
Neptun retrográdní může být v oblasti „veřejného vzestupu“ spojen také s hlubokými vnitřními pochybnostmi. A zvláště, když pohlédneme na jeho kvinkunx s vládcem horoskopu Jupiterem. Kvinkunx je svou povahou „vylučující“ aspekt (bral ho jako základní aspekt např. J. Kepler). Úspěch? Nebo vnitřní a nejzažší, nejhlubší vědění? Vnitřní samota? Ve službách představitelů společnosti? Jakoby to byly dvě zcela rozdílné cesty. Snad proto pochopíme, proč Neptun, který je jinak na "očích veřejnosti" v 10. domě na MC, navíc podepřený trigonem s Venuší, se neprojevuje u Leonarda jednoznačným přesvědčením o vlastních vlohách a tvorbě. Naopak! Leonardo velmi pochyboval o tom, zda vůbec po něm zůstane něco v paměti druhých, zda vůbec bude svým dílem, svou tvorbou úspěšný. Jak nám na základě konkrétních dokladů, citací sděluje francouzský dokument z roku 2016 Leonardo za kulisami dějin, který byl nedávno uveden na ČT ART. Leonardo toužil po úspěchu. Ale zároveň jakoby v něj nevěřil. Možná to lze nazvat podceňováním se - v kombinaci s vysokou náročností na sebe sama. Nezapomeňme, že v 10. domě vidíme také další retrográdní planetu, kterou je Saturn.
Saturn retrográdní v 10. domě, a Panna na hrotu 10. domu ???
Saturn retrográdní je ve svém přirozeném 10. domě. Jeho hrany uhlazuje znamení Vah (podle tradiční astrologie je Saturn v exaltaci). Uměnímilovným Vahám odpovídá Venuše. Saturn může být spojován s mnohými dispozicemi. Je především spojen s vysokými formativními nároky - má (nevědomou) představu dokonalosti, a může být velmi kritický k tomu, co těm (jeho vnitřním) kritériím neodpovídá. Podle řecké mytologie Saturn (řecký Krónos) polykal děti - berme to jako symboly toho, co z jeho pohledu jsou příliš nedokonalé výtvory. Neboť jemu jde či mělo by jít o zralou dokonalost. Proto u mnoho lidí bývá to, co u nich představuje Saturn a s čím je spojen, jakoby blokováno. Mohou být blokovány dispozice právě tím směrem a v těch oblastech, se kterými je Saturn u nich spojen. Jakoby je děsila vlastní sebekritičnost.
Saturn, resp. to, co symbolizuje, je zároveň pln ctižádosti - v tom nejlepším slova smyslu. Může se projevovat kriticky k druhým. Ale často se projevuje jako sebekritičnost, resp. pocity deprese či marnosti - ve vztahu k vysokým cílům, jež člověk před sebe či na sebe klade. Samozřejmě že to člověk prožívá spíše neuvědoměle - nemusí si být vědom psychologických souvislostí - jen to na něj jakoby "tlačí" - ctižádost a/nebo deprese... Ó ty hořké sladkosti, jež někdy přináší retrográdní postavení Saturna! (byť je ve Vahách) Psycholog C. G. Jung v tomto směru zdůrazňuje - nejde o dokonalost, má jít o dokonavost. (Dotvarovat, byť "nedokonale".)
Když ještě připočteme k těmto vysokým, a někdy až nesplnitelným nárokům Saturna byť v tvůrčím znamení Vah to, že hrot 10. domu je v Panně, sebekritičnost se tím může posílit. Proto by nás nemuselo tolik překvapit, že některá díla z nepříliš rozsáhlého souboru Leonardových maleb vlastně zůstala nedokončena (byť to tak nevnímáme). Odkazy najdete rovněž ve výše uvedeném dokumentu Lenardo za kulisami dějin.
Lokomotiva jako tvar horoskopu - vynálezce a experimentátor
Leonardův horoskop obsahuje krásný tvar rozložení planet zvaný lokomotiva, o kterém jsem kráce napsala na stránky www.najdi.se. (Odtud přebírám graficky zpracovaný tvar Leonardova horoskopu.). Vlastní hnací lokomotivou (za níž jsou ostatní planety jako vagony) je MARS. Mars v novátorském znamení Vodnáře. Je tedy pod vládou archetypu symbolizovaného planetou Uran. Uran je v 8. domě radixu. Témata moci (ostatní ponechávám zatím stranou). Iniciační Mars je podle Kocha ve 3. domě (ten bych rozhodně zvolila u výjimečných jedinců), podle Placida ve 2. domě (tak je to zaznamenáno v horoskopu vykreslujícím tvar).
V Kochově systému je hrot 3. domu ve Vodnáři. Vládcem Vodnáře je Uran. Takže Uran by vládl jak martovským energiím (Mars ve Vodnáři), tak Leonardově zvídavosti (3. dům ve Vodnáři).
Vynálezectví Leonardovo – Mars ve Vodnáři jako dominanta horoskopu („lokomotiva“) - a koncepční představivost (Jupiter jako vládce horoskopu v Rybách) – vedly Leonarda k zájmu o nejrůznější oblasti. Vojenství (Mars). Doprava (3. dům), optika, „dobývání“ moře (ponorka) i vzduchu (zájem o létání). Anatomie (Slunce v Býku). Dlouhá řada dalších, zřejmě zčásti stále ještě neobjevněných Leonardových objevů je opravdu šokující. Až tak, že někteří připisují původ Leonardův či původ jeho vynálezů vlivu nějaké mimozemské civilizaci. Když si uvědomíme, že mimozemské civilizace, respektive víru v ně, můžeme spojit zejména se znamením Vodnáře (Uranem), je v těch myšlenkách určitá rezonance s Leonardem. To ovšem ještě nemusí znamenat skutečnou realitu.
Není ale až tak zásadní, k čemu se v systémech neekválních domů přikloníme, a zda ostatní "vyloučíme". Můžeme brát v potaz také Placida, kdy se Mars ve Vodnáři ocitá ve 2. domě. Hrot 2. domu je pak v Kozorohu a vládcem 2. domu se tím pádem stává Saturn.
Pak se může jednat o novátorství v oblasti týkající se materiálních předmětů, užitečných pro vojenské cíle (Mars, Saturn), stejně jako pro "dobývání" zemských živlů (létací, plovací, pozemní "pohybovadla"). Nebo to mohou být předměty pro praktickou činnost (vrtačka) atd. Zájem o meteorologii, fyziku atd.
Saturn jako poslední vagonek ve tvaru Lokomotiva je retrográdní. To, že je posledním vagonkem (trochu nejistým) a že je retrográdní (uzavřený spíše do sebe) je v zajímavém rozporu s postavením v 10. domě, které je v přirozeném („učebnicovém“) horoskopu jeho přirozeným domem. Leonardo sám se nestane představitelem státu či veřejné služby, zůstává jaksi v pozadí. Ale působí v práci pro „stát“ či pro vládce (ať už světské či církevní).
Ještě ale poznámka k samotnému Uranu, jenž vládne tak jako tak martovské lokomotivě, která Leonarda poháněla. Mars je ve Vodnářia souvisí více s jeho vynálezectvím. Ale vodnářsky zabarvené není jen jeho vynálezectví, ale i umění.
Venuše sextil Uran
Leonardo je však velký eperimentátor i v umění. Všimněte si dvoustupňového sextilu mezi Venuší a Uranem. Je již separační - vydává své "plody". Můžeme to spatřovat v mnoha ohledech jeho umělecké tvorby. Například - Leonardova pozoruhodná perspektiva v malířství. Někdy je připisována pouhé jeho "šilhavosti". Jinými je věcněji spojována s jeho geniálním pochopením toho, co to je vůbec "vidění". Že je to překřížení "paprsků" jak levého, tak pravého oka, jež si spojuje mozek - viz dokument Leonardo za kulisami dějin.
Podobně tak novátorsky pojímal kompozici - a mnozí se ji snaží dnes rozšifrovat. Rozhodně o kompozici Leonardo originálně přemýšlel a umělecky ji ztvárňoval. Uranu přísluší intelekt a novátorství, Venuši umění....
Rozhodně je zajímavé, že na obraze Poslední večeře Páně použil Leonardo i experimentální techniku malby (tempera a olej), takže malba začala příliš brzo "odcházet"... Svou malbu pojal Leonardo jako celistvou zprávu o o tématech utvářejících člověka i kosmos, dnes tomu říkáme archetypy. Esejista a jungiánský astrolog Rudolf Starý napsal do revue Prostor 1993/25 nanejvýš poutavý článek Leonardova Poslední večeře Páně. Z článku cituji:
"Jakub, bratr Páně, kterého, jak jsme již řekli, Leonardo ztotožnil s Jakubem mladším, synem Alfeovým, patří svým umístěním ke znamení Vodnáře. Zároveň jsme upozornili na podobnost tohoto apoštola s Ježíšem i s umělcem samým. Vysvětlení bychom mohli hledat jednak v Leonardově horoskopu, jak na to upozorňuje A. Schult (Mars ve Vodnáři, Uran vládcem 3. domu, domu výrazové, ztvárňující zručnosti atd.), jednak můžeme usuzovat na geniální astrologický postřeh Leonarda, který ještě před objevením planety Urana, novodobého vládce znamení Vodnáře, se ztotožnil s tím, co tato planeta představuje: originálnost, nápaditost, výlučnost, nezávislost, odmítání dosavadních běžných forem, ať už společenských nebo uměleckých, touha vytvořit něco zcela výjimečného."
Závěrem - levá i pravá hemisféra. Celý člověk.
detail z obrazu Salvator mundi, kolem 1500
Již v 90. letech mne mimořádně zaujalo, že byl Leonardo "oboustranný", obouruký. Své poznámky týkající se vynálezů psal levou rukou (jež odpovídá pravé "imaginativnější" hemisféře). Ještě navíc psal zrcadlově obráceně, což dobře charakterizuje oboustranné silné propojení levé a pravé hemisféry. Maloval oběma rukama, a i v malbě projevil propojení imaginace a vysokého úrovně přemýšlení. Celistvosti. Nové výzkumy předpoklady ne pouze o levorukosti, ale o obourukosti, potvrzují. Leonardo byl ambidextr. Tak byl nazván pro své výjimečné využívání obou rukou pro psaní, kreslení, rýsování, malbu. (Více o ve vysílání ČT 24 12. 2019). Můžete se sami pokusit, jak to v radixu zahlédnout... A můžeme se rovněž pokusit rozvinout svou všestrannost...
V těchto letmých poznámkách jsem se věnovala jen několika námětům. Mnoho, a z toho jistě i velmi podstatného, ponechávám stranou - resp. vaší ctěné pozornosti. Užijte si fascinaci Leonardem da Vinci.