Astrologický sborník 2002, nakl. Sagittarius.Použito se svolením autora. Pro studijní účely. Bez souhlasu nelze jinde přetiskovat..
ERICH NEUMANN O MĚSÍCI A „MATRIARCHÁLNÍM VĚDOMÍ“ (Výtah z článku s několika komentujícími poznámkami)
Tehdy budeš stejně velký jako Slunce; a světlo Měsíce bude jako světlo Slunce. (Midráš o Měsíci)
Jak Erich Neumann vylíčil ve své knize The Origins and History of Consciousness (Původ a historie vědomí), ve vývoji lidského vědomí můžeme rozlišovat následné fáze, během nichž se Já vymaňuje z nevědomí, z původní uroborické jednoty, a stává se středem moderního západního vědomí. Na této vývojové úrovni se nevědomí stává odděleným systémem lidské psýchy. Symbolika provázející vydělování Já z oblasti nevědomí má výrazně mužský charakter, zatímco nevědomí, staví-li se emancipaci Já na odpor, má ženský charakter, jak se o tom lze přesvědčit na příkladech z mytologie. Fáze, v níž vědomé Já je dosud dětsky nerozvinuté, tj. závislé na nevědomí, reprezentuje v mýtech archetyp Velké Matky. E. Neumann dává tento stav do souvislosti s „matriarchálním vědomím“. Naproti tomu hovoří o „patriarchálním akcentu“ v souvislosti s úsilím Já o vymanění z nevědomí. Matriarchát a patriarchát tedy chápe jako psychická stadia vyznačující se odlišným vývojem vědomí a nevědomí a zvláště pak rozdílnými vzájemnými vztahy. Matriarchát znamená podle E. Neumanna nejen dominantní postavení archetypu Velké Matky, nýbrž celkovou psychickou situaci, v níž dominuje nevědomí (a femininní prvky, nikoli ovšem v sexistickém smyslu), zatímco vědomí dosud nedosáhlo nezávislosti. Slovo „patriarchální“ neznamená sociologickou nadvládu mužů, nýbrž dominanci maskulinního vědomí, relativně nezávislého na nevědomí. Z tohoto důvodu musí i moderní žena projít tímto vývojem, jehož cílem je vznik patriarchálního vědomí, jež je typickým rysem západní civilizace. Vedle „patriarchálního vědomí“ tedy existuje „matriarchální vědomí“, které patří k matriarchální vrstvě lidské psýchy v raných fázích vývoje; jeho působnost je skrytá, avšak významná. Neumann píše: „Dokud vědomí není vysvobozeno patriarchálním způsobem z nevědomí, ‚matriarchální vědomí‘ dominuje, což se týká raných fází vývoje lidstva a ontogeneticky raného dětství; a podobně se to týká i muže,v jehož chování je patrný vliv Animy, ženské části jeho psýchy, zejména v obdobích, kdy prodělává psychické krize nebo tvoří.“ Z etymologického hlediska je pozoruhodné, že taková slova, jako je na jedné straně řecké menos – mysl, menoinan – uvažovat a mainomai – přemýšlet, ztrácet se v myšlenkách, a na druhé straně men – Měsíc, mensis – měsíc, metis – chytrost a metiesthai – meditovat, mají stejné kořeny, což ukazuje na jejich společný spirituální původ; k oddělení jejich významu došlo teprve v průběhu patriarchálního vývoje. Je to patrné také z toho, že jedním z prvních projevů nevědomí je „nápad“ (Einfall), tedy myšlenka, která „vpadne“ z nevědomí do vědomí a je zpočátku pociťována jako cosi přicházející odjinud, a teprve později si Já navykne přivlastňovat si tento „nápad“ jako vlastní. Nápady se však nerodí za jasného dne, nýbrž za soumraku, podobně jako Athénina sova přilétá teprve po setmění. „Matriarchální vědomí není přirozeně vlastní pouze ženám; existuje také v mužích, a to v té míře, v jaké je jejich vědomí pod vlivem Animy. To platí zvláště pro ty, kteří se zabývají tvůrčí činností; jejich vědomí je však závislé na působení nevědomí, ať už jde o inspiraci a tvůrčí ‚čich‘ nebo o spolupráci instinktů a ‚přísun‘ libida do oblasti vědomí. Toto vše ovládá Měsíc, a proto je nutné být s ním v souladu a přizpůsobit se mu; to je také předmětem měsíčního kultu.“ Prvořadý význam má v měsíčním kultu úloha Měsíce jako kritéria času. Měsíční čas se zásadně liší od abstraktního, kvantitativního času vědeckého. Je to kvalitativní čas, který tím, že se mění současně s ubývajícím a přibývajícím Měsícem, získává rozdílné vlastnosti a rozdílný symbolický význam. Má své fáze a rytmus, je příznivý či nepříznivý pro všechny druhy lidského konání. Je to čas všeho živého na Zemi a všeho, co je spojeno s ženou, v jejímž životě se pohyb Měsíce nejnázorněji odráží, a to jak biologicky, tak také „mentálně“. E. Neumann z toho vyvozuje, že „periodicita Měsíce se svou noční scenérií je symbolem ducha, který ‚přibývá a ubývá‘“ podle toho, jak se přizpůsobuje temným procesům nevědomí. Měsíční vědomí, jak bychom mohli matriarchální vědomí nazvat, se nikdy neodloučí od nevědomí, neboť je fází, duchovní fází nevědomí samého. Já matriarchálního vědomí postrádá vlastní nezávislý a svobodný projev; trpně vyčkává, naladěno na duchovní podněty, které k němu přicházejí z nevědomí.“ Čas je příznivý nebo nepříznivý podle toho, zda Já se otevírá duchovní činnosti řízené nevědomím, nebo se před nevědomím uzavírá, odvrací se od něj a propadá se do temnoty. V této fázi matriarchálního vědomí, říká E. Neumann, je úkolem Já vyčkávat na příznivější okamžik, přizpůsobit se pohybu Měsíce a rytmu jeho emanací. Jednoduše řečeno, matriarchální vědomí je závislé na náladách nevědomí. To se může jevit jako nestálost a rozmar, ale na druhé straně to vytváří možnost přizpůsobit se přílivu a odlivu energie, naslouchat měnícímu se rytmu „hudby sfér“ a pozorovat „kosmickou choreografii“. Hudba a tanec proto neoddělitelně patří do oblasti matriarchálního vědomí. Pro tento druh vědomí je tedy typické spojení času, nevědomí a „měsíčního ducha“, jehož existence opravňuje Neumanna, aby hovořil o „duchovním charakteru matriarchálního vědomí“ a o „ženské spiritualitě“. „Myšlenka, inspirace nebo psychická nákaza vynořující se z nevědomí se zmocňuje člověka náhle a prudce, přivádí ho do vytržení, šílenství, poesie nebo proroctví; je to způsob, jakým se duch projevuje. Odpovídajícím rysem matriarchálního vědomí je jeho závislost – co se týče intuice a inspirace – na tom, co se vynořuje z nevědomí, tajemně a téměř bez kontroly, kdykoli, kdekoli a jakkoli chce... jde spíše o přijímání toho, co přichází, než o volní akt.“ Patriarchální vědomí se vyvinulo k relativní nezávislosti na nevědomí a umožňuje, aby Já vládlo diferencovanému systému vědomí, které má k dispozici určité množství psychické energie. Vyvrcholením tohoto vývoje je nabytí schopnosti pracovat s abstraktními, logickými a matematickými nástroji operativního myšlení a dospívat pomocí nich k novým poznatkům. Matriarchální vědomí se naproti tomu vyznačuje cyklickým opakováním, resp. tím, co staří alchymisté nazývali circumambulatio. Tento druh vědomí usiluje o pochopení, a k tomu dokáže dospět teprve tehdy, když pro to „uzrál čas“. Musí čekat, až plody určité činnosti dozrají, až nastane příhodná doba, až nevědomí promluví. Pro matriarchální vědomí není pochopení záležitostí rozumu – má spíše charakter „početí“. To, co má být pochopeno, se musí nejprve „zrodit“ z nevědomí. A nejenom to. Musí to „vyrašit“ a dále růst a rozvíjet se. A tento proces růstu vědomí zasahuje celého člověka, a proto pochopení v tomto smyslu předpokládá proměnu osobnosti. Pochopení proměňuje, zatímco vysvětlení ponechává svého nositele netknutého. Pochopit znamená v horizontu matriarchálního vědomí nejprve si uvědomit, oč jde, a toto uvědomění nevzniká cestou logického vyvozování, nýbrž organicky se „rodí“. Zatímco kvantitativní čas patriarchálního vědomí je jednolitý, kvalitativní čas matriarchálního vědomí je vždy jedinečný, konkrétní a úzce svázaný s danou životní situací. Proto se také podle prastaré tradice dává matriarchální vědomí do souvislosti se srdcem, neboť pochopení zahrnuje rovněž citovou a emocionální účast poznávajícího. Naproti tomu patriarchální vědomí je odtažité, chladné a nevyžaduje niternou účast poznávajícího. Z toho plyne, že naše „hlavové Já“ nemá často ani tušení o tom, co se odehrává v hlubších vrstvách vědomí lokalizovaných do oblasti srdce. E. Neumann z toho dále vyvozuje důležitý závěr, že „procesy matriarchálního vědomí se vztahují k Já a nelze je označit jako nevědomé“. Toto Já není ovšem totožné, dodává autor, s Já přináležejícímu patriarchálnímu vědomí, nicméně hraje důležitou úlohu v procesu matriarchálního vědomí. Tento druh vědomí nám často až s jistým časovým odstupem zprostředkuje poznání, co se vlastně přihodilo a jak hluboce jsme tím byli zasaženi. Tak jsme někdy svědky toho, jak nějaký člověk – nejspíše žena – zdánlivě vůbec nereaguje na to, co se kolem děje, protože místo okamžité „hlavové odezvy“ vnímá situaci na úrovni „vědomí srdce“; a to dospěje teprve časem k určitému poznání ve smyslu pochopení. To, co se odehrává během doby, kdy vnější události jsou niterně vnímány a zaznamenávány, je obestřeno tajemstvím a „hlavové Já“ o tom často nemá ani potuchy. To má hluboký smysl, protože „růst vyžaduje ticho a skrytost, nikoli hluk a světlo“. „Není to v zářivých paprscích Slunce, ale v chladném svitu Měsíce, kdy temnota nevědomí dosahuje vrcholu a tvůrčí proces „se naplňuje“; noc, nikoli den, je časem plození. To si žádá tmu a ticho, tajemno, mlčení a skrytost. Měsíc je Pánem života a růstu v protikladu ke smrtícímu a požírajícímu Slunci. Vlhká noc je dobou spánku, ale také dobou hojení a obnovy sil. Měsíc jako vládce matriarchálního vědomí souvisí se zvláštním druhem poznání a zvláštní formou chápání. Je to vědomí, které se rodí; duch je v perspektivě tohoto vědomí něčím, co se zrodilo; světlo je „výhonkem noci“. Měsíc je tedy vládcem plodnosti a růstu. S tím také souvisejí magické obřady sloužící k zajištění budoucí úrody. Opakem těchto obřadů jsou obřady spojené s patriarchálním vědomím, jejichž cílem je probouzení a posílení vůle k dosažení určitého cíle; jde například o obřady k zajištění úspěšného lovu. E.Neumann pokládá za charakteristickou schopnost Měsíce schopnost přijímat: „Být „nositelem“ poznání (dalo by se říci: „chovat jej v mysli“; pozn. překl.) a umožnit mu, aby „zrálo“, zároveň znamená „přijmout je“; a přijetí, jež zde zahrnuje myšlenku „asimilace“, je typicky ženský způsob projevu, který ovšem nemá nic společného s pouhým pasivním podřízením nebo podrobením. To, co se jeví jako pasivita, není neschopnost konat, nýbrž naopak ochota poddat se určitému dění a ponechat mu volný průběh. Proto má tento druh vědomí blíže k nadosobním, transcendentním zkušenostem; má blíže k Bohu. Ačkoli matriarchální vědomí je vlastní všem lidským bytostem a má mimořádný význam při tvůrčí činnosti mužů, jsou typickými představitelkami tohoto druhu vědomí především ženy, a to přesto, že si v moderním věku vytvořily vědomí patriarchální. Protiklad mezi těmito dvěma druhy vědomí je zdrojem vážných konfliktů. V životě ženy jsou situace, kdy jediným rozumným postojem, jaký může zaujmout, je postoj vyznačující se otevřeností, přijímáním a čekáním, ať už se to týká menstruačního cyklu nebo těhotenství. Její patriarchální Já je odsouzeno k nečinnosti a nezasahování. Z těchto důvodů, soudí E.Neumann, je ženám cizí mužská důvěra ve volní činnost Já. Připadá jim absurdní a dětinská. Odtud zřejmě plyne jejich hluboká skepse a jistý druh lhostejnosti, s níž reagují na projevy mužského patriarchálního postoje, zvláště když se muži dopouštějí té chyby, že směšují svět ducha a vědomí jako takové. „Maskulinita je vázána na Já a vědomí; zcela záměrně přerušila kontakt s přírodou a osudem, v nichž je matriarchální vědomí tak hluboce zakořeněno. Patriarchální důraz na Já, vůli a svobodu je v rozporu s ženskou zkušeností ‚skrytých sil a mocností‘ nevědomí a osudu a s poznáním, že existence závisí na tom, co je Ne-Já a ‚ten druhý‘.“ K důležitým rysům matriarchálního vědomí patří také to, že je „vědomím pozorujícím“. Jde mu spíše o uvědomování a vědomou pozornost než o usměrňovanou myšlenku nebo úsudek. „Pozorující vědomí“ se liší od smyslového poznání maskulinního jáského vědomí. Matriarchální vědomí je usměrňováno průvodními pocity a intuicí, které jsou založeny na polovědomých procesech a napomáhají emocionálně angažovanému Já vyznat se v situaci. A co je zvlášť důležité, matriarchální vědomí funguje jako jistý druh „celistvého uvědomování“, na němž se podílí celá psýcha a při němž Já má za úkol soustředit libido na určitou psychickou událost, místo aby získanou zkušenost využilo k abstraktním úvahám a k rozšíření vědomí. Typickou činností tohoto „pozorujícího vědomí“ je kontemplace. Pro meditaci je charakteristický pohyb v kruhu – circumambulatio – cyklické obíhání Měsíce kolem Země nebo lunární cyklus sám: obíhání Slunce a Luny kolem pomyslného středu horoskopu. Meditovat znamená uvažovat, zvažovat, „potěžkat“ problém co do jeho významu. Odpovídající německé Betrachtung interpretoval Jung jednou jako trächtig machen, tj. učinit těhotným, obtěžkat. „Matriarchální vědomí,“ říká Neumann, „usiluje spíše o to, co je smysluplné, než o fakta a data, a je teleologicky zacíleno spíše k organickému růstu než k mechanickému nebo logickému zdůvodňování.“ Matriarchální vědomí tedy směřuje k otěhotnění, porodu a růstu; proto se na něm podílí vždy celá osobnost člověka, a ten, kdo nesdílí stejnou nebo podobnou zkušenost, je z „měsíčního vědění“ vyloučen. Proto maskulinní vědění pokládá „matriarchální vědění“ za neprůkazné, svévolné, a dokonce mystické. E. Neumann se domnívá, že právě v tom je jádro věci: jde totiž o stejný druh vědění, které se odkrývá při mysteriích a je vlastní mystikům a těm, kdo prošli podobnou zkušeností jako oni. E. Neumann cituje v této souvislosti Goethovu maximu:
Sagt es niemand, nur den Weisen, Weil die Menge gleich verhöhnet. (Zcela volně přeloženo: Neříkejte to nikomu, jenom těm, kdo tomu rozumějí, protože davový člověk se tomu hned vysměje.)
Matriarchální vědomí je tedy podmíněno osobností, jež je sdílí. A má-li si zachovat návaznost na nevědomí, z něhož čerpá, nesmí se stát abstraktním a „de-emociovaným“ – zbaveným emocí. V tomto ohledu je pravým opakem maskulinního vědomí, skládajícího se v ideálním případě z izolovaných a abstraktních obsahů vědomí postrádajících jakýkoli emocionální prvek a nezávislých na osobních vlastnostech svých nositelů. Základním trendem vývoje Západu bylo podle E. Neumanna rozšiřovat oblast působnosti patriarchálního vědomí tak, aby pod jeho vliv spadalo pokud možno úplně vše. Matriarchální vědomí však není rozhodně něčím přežilým a jednou provždy překonaným, není oblastí, která přetrvává jenom v důsledku neschopnosti pozvednout se na vyšší úroveň. To, co měsíční stránka vědomí obsahuje, přesahuje porozumění současné vědy. Vztahuje se to k těm obecným životním zkušenostem, které byly odedávna obsahem mysterií a náboženství; patří k životní moudrosti, nikoli k vědě. E. Neumann se domnívá, že Měsíc se nejen projevuje maskulinním způsobem jako střed duchovního světa matriarchálního vědomí, nýbrž projevuje se rovněž ženským způsobem jako nejvyšší forma femininního ducha, jako Sofia-Moudrost: „Je to moudrost vztahující se k nerozlučné a paradoxní jednotě života a smrti, přírody a ducha, zákonů času a osudu. Tento druh ženské moudrosti nemá nic společného s abstraktními zákony, podle nichž se v prázdném prostoru pohybují mrtvé hvězdy nebo atomy; je to moudrost, která je úzce spojena s pozemskou existencí, organickým růstem a zkušeností předků. Je to moudrost nevědomí, instinktů, života a vztahů mezi lidmi.“ Jako příklad tohoto druhu vědění uvádí autor čínský I-ťing a mudrce Lao-c’. Je to vědění, které tíhne k tomu, co je skryté a temné; odmítá okamžité výsledky, pohotové reakce a zjevné efekty; spíše sní a rozjímá, než aby bdělo a konalo. „Matriarchální moudrost je paradoxní. Nikdy nestaví jedno tvrzení proti druhému, jak to dělá ostře rozlišující patriarchální vědomí; spíše je spojuje na způsob ‚jak toto, tak i tamto‘.“ Velmi důležitým rysem matriarchálního vědomí, který E. Neumann zvlášť zdůrazňuje, je jeho „vztahovost“, podmíněnost vztahem k „partnerovi jako milenci Měsíce“; je mu tedy vlastní jistý erotický prvek. Ve srovnání s ním je patriarchální vědomí odtažité a soběstačné, nezávislé na druhých: koná a myslí, jak a kdy se mu zachce, a v rámci svých vědomých obsahů se cítí jako suverenní vládce. Měsíční moudrost-Sofia proto postrádá charakter vědění abstraktního, neindividuálního, všeobecného a absolutního, což jsou znaky patriarchálního vědění, které se váže ke Slunci a pokládá měsíční vědění za podřadné. Měsíční moudrost se vyznačuje takovými vlastnostmi, jako je vyčkávání, přijímání a zrání, a do své celistvosti zahrnuje vše s cílem, aby se to proměnilo a spolu s tím i její nositel. „Nesmíme zapomínat ,“ zdůrazňuje autor, „že tvořivost je svou povahou spojena s matriarchálním vědomím. Tvůrčí je to, co je nevědomé, nikoli to, co je vědomé, a každý tvůrčí čin je porod, předpokládá trpělivost a vztaženost, což jsou rysy vlastní matriarchálnímu vědomí.“ Tvořivost, přinejmenším ve svých nejvyšších formách, však předpokládá – a tuto Neumannovu myšlenku nemůžeme dost zdůraznit – „syntézu receptivního matriarchálního vědomí a patriarchálního formativního vědomí“. Nebezpečí matriarchálního vědomí spočívá podle autora v tom, že v raných fázích svého vývoje nereflektuje fakt, že je zcela pod vlivem nevědomí. Ale i tehdy, když si matriarchální Já uvědomí svou oddělenou existenci, stále tíhne k celistvosti a nikdy se od svého základu neodpoutá. Další, mnohem vážnější nebezpečí souvisí s tím, že ženy, které mají z přirozených důvodů blíže k matriarchálnímu vědomí než muži, místo aby žily svou ženskost niterně, žijí ji vnějším způsobem, konkretisticky a doslova; přenášejí tvůrčí proces těhotenství do vnějšího světa: milují, otěhotní, rodí, vyživují a pečují – a pro mnohé z nich je to konečný cíl života. Vzhledem k tomu, že vznik a rozvoj patriarchálního vědomí předpokládá odpoutat se od nevědomí a také od matriarchálního vědomí, stává se vše femininní, zejména pro mužské vědomí, ztělesněním čehosi negativního, co je nutno překonat. „Vývoj na všech stupních směřující k patriarchálnímu vědomí, ke Slunci, spatřuje v měsíčním duchu cosi regresivního, Strašlivou matku nebo čarodějnici. Ať už je tento negativní Měsíc vnímán jako maskulinní nebo femininní, je symbolem pohlcujícího nevědomí. Zvláště v podobě temného Měsíce se stává upírem, vraždí novorozené děti a pojídá lidské maso; symbolizuje nebezpečí záplavy vědomí nevědomými obsahy, nebezpečí náladovosti, náměsíčnosti a šílenství.“ E. Neumann chápe patriarchální a matriarchální vědomí jako dvě fáze kulturního vývoje Západu. Domnívá se však, že na určitém stupni tohoto vývoje může dojít ke zvratu: „Teprve v pozdějších fázích vývoje, když patriarchát se naplnil nebo dospěl do absurdních konců a ztratil spojení s matkou Zemí, vede individuace k obratu. Tehdy se patriarchální sluneční vědomí znovu spojí s předcházející, mnohem fundamentálnější fází, a matriarchální vědomí se svým ústředním symbolem, Měsícem, se vynoří z hloubky, plné obrozující síly svých prvotních vod, aby oslavilo prastarou hieros gamos (posvátnou svatbu; pozn. překl.) Měsíce a Slunce na nové a vyšší úrovni, na úrovni lidské psýchy.“
NĚKOLIK KOMENTUJÍCÍCH POZNÁMEK K NEUMANNOVĚ STATI La lune déjŕ maligne en soi... (Paul Verlaine)