Mircea Eliade - portrét v několika poznámkách
Málokdy zrcadlí horoskop tak zřetelně dispozice, které svým životem a dílem představil posléze jeho nositel. Potenciál horoskopu proslulého badatele v oblasti náboženství Mircea Eliade se rozvinul možná také díky tomu, že se narodil do rodinného prostředí, jež mu umožnilo výborné výchozí vzdělání. Jeho otcem byl důstojník, představitel předválečné rumunské společenské elity. Ovšem rodinné výchově orientované spíše na vojenské zájmy se Eliade profesně odcizil a začal se zajímat o duchovní nauky. A snad v tom můžeme pozorovat vliv matky (zakotvené v tradiční ortodoxní pravoslavné víře), což horoskop Mircea Eliade rovněž zrcadlí. Přesto nepříjemnou součástí jeho života byl rovněž i politicko-vojensky podbarvený nacionalismus. (C) Lenka Adamová, Neptunica I. ŽIVOT, DÍLO – jen výběr Mircea Eliade 9. resp. 13. března 1907 (Bukurešť, Rumunsko) – 22. dubna 1986 (Chicago, USA) původem rumunský historik náboženství, filosof, spisovatel. V religionistice jedna z nejdůležitější vědeckých osobností. Je řazen k tzv. škole tradicionalismu. Proslul svou obsáhlou erudovaností a vzdělaností. Jeho poznámkový aparát a detaily uváděné v knihách jsou příkladné. Dospěl k originálním konceptům, a to nezávisle na jiných myslitelích té doby. Proslul například znalostmi a texty: - o šamanismu (a technikách extáze) - o józe - o alchymii, kde dospěl k podobným závěrům jako C. G. Jung [1] - formuloval koncept znovuobnovování zážitku božství (kniha Mýtus o věčném návratu) a popsal lidskou zkušenost jako střetávání světské a posvátné reality (kniha Posvátné a profánní). Ze známých životopisných reálií lze zmínit např. - zaujetí pro folklór, - zálibu v dobrodružných výpravách, horolezectví a plachtění Po studiích pobýval na přelomu 20. a 30. let v Indii, kde studoval sanskrt, východní filosofie, praktiky jógy atd. Prožil zde také nenaplněnou romantickou lásku. O něco později se uchýlil do himalájského ášramu. Přesto se neubránil ve vazbě na své celoživotní přátele jistým příklonem ke krajní pravici a fašismu, což mu bylo později vyčítáno. A vedlo to také k tomu, že v roce 1945, po zhroucení fašistického režimu v Německu, odjel do trvalého exilu. Od roku 1956 pobýva v USA (Chicago), od roku 1966 jako naturalizovaný Američan, vysokoškolský profesor a člen Americké akademie umění a věd. V roce 1950 se poprvé zúčastnil konference Eranos (což byla vlastně symposia ve smyslu duchovních hostin) konaných ve Švýcarsku. Jejich důležitou osobností byl rovněž Carl Gustav Jung, s nímž na čas Eliade spolupracoval. Na setkání Eranos později Eliade vzpomínal jako na jednu z „nejkreativnějších kulturních zkušeností moderního Západu“.[2] Ovládal osm jazyků - hovořil plynně rumunsky, francouzsky, německy, italsky a anglicky, také mu byla vlastní hebrejština, perština a sanskrt. Psal rovněž literární díla na pomezí fantastiky a biografie. II. HOROSKOP - poznámky Nejprve si položme otázku: Jak je možné, že toho Mircea Eliade tolik napsal, když, zjednodušeně řečeno: a) Nemá nijak obsazený třetí dům b) Merkur je sice v aktivním znamení Berana, nicméně v napjatém aspektu (kvadrátu) na archetyp Lility a Pluta – které někteří astrologové ani neuznávají či s nimi „nepočítají“. Navíc je Merkur retrográdní. c) Ve znamení Blíženců není osobní planeta, jsou zde však právě ony dvě energie Lilita a Pluto. Na tyto otázky se pokusím v následujících poznámkách odpovědět. Komentuji jimi horoskop ve vztahu k výše zmíněným životním indiciím Mircea Eliade. Nyní si všimněme horoskopu. (Kochův systém domů.) Lze ho tvarově vnímat jako houpačku. Jádrem jedné strany je AC a osobní stélium ve spirituálních či uměleckých Rybách. Druhou stranu pak představují sebepřesahující, mocné až k posedlosti směřující energie Neptun, Jupiter, Lilita, Pluto. Čeho si všimnout? - v heslech 1) Být důstojníkem? S archetypem Marta lze spojit postavu vojáka. Je-li přítomen v 10. domě, čeká ho karierní postup, aktivní působení ve službách státu, společnosti. S desátým domem spojujeme jungovský archetyp persony. Ve službách povolání (k čemu je člověk povolán sloužit ve společnosti) pak je s tím spojen často správný vnější úbor, profesní uniforma. Postavy zde přítomné provází oficiálnost, autoritativnost, místo ve společnské hierarchii (kariéra). Mars v 10. domě celkem může být celkem přímo spojen s postavou důstojníka. A ve znamení Střelce? Inu - důstojník ve službách mezinárodní obrany státu. Nebo člověk aktivní ve službách (obranny) státu v zahraničí.... Protože 10. dům (spolu s protilehlým 4. domem) představuje rodičovskou osu, mohl celkem přirozeně vidět Eliade tyto SVĚ energie přenosově vidět v postavě svého otce, který důstojníkem vskutku byl... Eliade se mohl stát vojákem, důstojníkem - a nijak by tomu nemuselo bránit to, že má Slunce se Saturnem ve znamení Ryb. Je to v kardinálním (upevňujícím, zajišťujícím) druhém domě horoskopu, a tak si to spojení Marta v 10. domě v aspektu na Slunce se Saturnem (oficiálnost, úcta) dovedu představit jako postavu námořního důstojníka. Nebo vojenského duchovního. Eliade byl však díky svému AC ve Vodnáři mnohem více nekonformí... a ač se očekávalo, že půjde cestou otcovského vzoru, vydal se svou vlastní cestou.... Svého Marta v 10. domě ve Střelci uplatnil jinak, jak si toho ještě všimneme. Avšak přesto i Eliade působil po určitou dobu aktivně ve státních službách - za druhé světové války byl diplomatem (fašistického) Rumunska v zahraniční .... 2) Jít svou vlastní cestou – a přesto ve šlépějích tradice. …. Ascendent (AC) ve Vodnáři je znamením originality (geniálnosti či „geniálnictví“ stůj co stůj), „rebelie“ a „všechno jinak“. Jak jinak? Uran jako vládce ASC je sice domicilní (zesílen tím, že je ve svém domě „rebelie a originality“), nicméně je generačně spjat se znamením Kozoroha a navíc je dynamicky (napěťově) spojen aspektem (kvadrátem) se Saturnem (jenž odpovídá, tzv. „vládne“ znamení Kozoroha). 3) Nové objevit v prapůvodních duchovních kořenech. …Uran v Kozorohu je v opozici na spirituálního, přesahového Neptuna. Není od věci zmínit, že C. G. Jung, ač příslušník jiné generace (nar. 1875) má analogický aspekt Urana a Neptuna (kvadrát). 4) Myslet novátorsky po svém – a přesto být zakořeněn v minulosti a tradici. Aspekty mezi Uranem v Kozorohu ve spojení se Saturnem vedou k tomu, že je považován Eliade za předního, výjimečného myslitele v religionistice, a zároveň řazen k tzv. „tradicionalistické škole“. 5) Výšky a vody…. V horoskopu Mircea Eliade jsou dominantní živly vzduchu a vody. Pobýval v Himalájském šrámu …. ach ta energie Marta ve Střelci překračující hranice, ach ta touha po výškách hor spojená s Uranem v Kozorohu … Ach ty cesty po mořích – na cestě do Indie…. Mircea Eliade své živlové dominanty ovšem prožíval nejen doslovně, ale také na jiných rovinách. Jsou to u něj rovněž spirituální výšiny a mentální hlubiny…. 6) Zajímat se o šamanismus…. Nemůžeme rozhodně přehlédnout jednu jeho dominantní energii, neb je zdůrazněna přítomností na AC. Je jím Cheirón. Astronomicky sice malý asteroid, mytologicky však pozoruhodná postava. Archetyp léčitele, možná až spasitele. Archetyp zraněnosti. Avšak v případě, že je na AC, snaha „se léčit“ zviditelněním se, ustavičným hledáním odpovědí ….. a případně jejich sepisováním…. Cheirón na AC je spojen slabším aspektem s Merkurem, archetypem výmluvnosti. 7) Živit se psaním? ….U Mircea Eliade je výmluvnost velmi aktivní (Merkur je v Beranu) a je možným prostředkem ke získávání vlastních finančních prostředků (nu životní banalita je rovněž důležitá!). Rovněž je tento pisatelský „motor“ důležitou součástí jeho sebehodnoty (neboť tu rovněž řadíme mezi „hodnoty“ druhého domu). A navíc tento Merkur odpovídá čili vládne znamení Blíženců na hrotu 4. domu. Tento dům můžeme chápat v souvislosti nejen s domovem (jakýmsi náhradním „psychickým lůnem“ našeho života), nýbrž lze ho také přímo spojit s naším nitrem, naší duševní identitou. A ta je komunikačního, „pisatelského“ rázu, jak vidíme. 8) Věnovat pozornost technikám extáze ….. No jistě. Stélium tří osobních planet v Rybách. … Spiritualita, mystika, fantazie, mýty, náboženství, změněné stavy… Nemohlo by to být také lákání se do těchto stavů dostat? Zvláště, když je v Rybách Luna a je v hladkém spojení s Neptunem, který je recipročně v lunárním znamení Raka? To vskutku může lákat. Stejně jako může být duševní lunární svět příliš zaplavován fantaziemi a obrazy či ohrožením z hlubin archetypů a nevědomí…Mohlo by to být dokonce nebezpečné…. Přítomnost konjunkce Saturna („umravňovatele“ a ukázňovatele) se Sluncem (symbolem Já) však dává více formální ráz těmto popudům. 9) Misijní dílo? …. Slunce s „formalistním“ Saturnem v Rybách ve spojení s Martem ve Střelci v 10. domě vtiskuje religionistiku práci Mircea Eliade dokonce ráz jakéhosi základního, stavebního (Saturn) misijního díla překračujícího hranice jedné kultury. Slunce se Saturnem je vrcholem T-kříže vůči Martu ve Střelci na jedné straně a Jupiteru v Raku na straně druhé… 10) Zajímat se o mystiku, spiritualitu, náboženství, literaturu, folklór…¨ Dtto jako v bodě ad 8) a ad 9) 11) Zajímat se o tělesná cvičení spojená s duchovní praxí – jógu. Tak to je moc pěkné vyřešení, vytěžení napěťového spojení Slunce a Saturna v Rybách v kvadratuře na „sportovního“ Marta v duchovním a „přeshraničním“ znamení Střelce… Duchovně žít a a přitom se pěkně - takřka sportovně - "protahovat".... 12) Identifikovat se osobně s tradiční vírou pravoslavnou své rodné krajiny, matky (jak ukazují jeho díla autobiograficky laděná) – a zároveň od ní jakoby „utéci“ svým dílem (a tím matku zranit?). Jen krátce - hluboce věřící Luna/Matka (Luna v trigonu na Neptuna) – a přesto „rouhačská“ a „odmítavá“ (Luna v trigonu na Černou Lunu alias Lilitu)…. víc komentovat nebudu, nevím více… 13) Prožít si nenaplněnou romantickou lásku – spíše duchovní, ideální, spirituální – nikoli fyzickou…. a napsat o tom literární dílko….Venuše (planeta „lásky a tvořivosti“ v idealistickém Vodnáři ve 12. domě („iluze a deziluze“, fantazie, ale i samota…). Napětový aspekt Venuše s Neptunem (kvinkunx !) – nenaplněné touhy znovu a znovu volají – a vyzývají ke zpracování…. 14) Mít smysl pro přesné a detailní „škatulkování“, odkazování, informování. … Pluto je sice generačně v Blížencích, ale je v osobních spojení s Sluncem a Saturnem. Pluto – život nebo smrt. Všechno nebo nic. V případě Mircea Eliade je to informační tlak, úžasný informační generátor. Ta přesnost, detaily, škatulky jsou v některých knihách až „čtenářsky“ nestravitelné, vědecky laboratorní. To je dáno pravděpodobně tím, že precizní znamení Panny je na hrotu 8. domu, tedy svou přirozeností „plutonského“ domu. Jak samotné Pluto, tak znamení Panny (na hrotu 8. domu) jsou ve spojení s archetypem Merkura, archetypem komunikace a informace. A energie má k tomu dosti, neb je ve znamení Berana… 15) Být „nacionalistou“ v zahraničí – a to zřejmě opravdu z důvodu víry ve „spásu“ svého národa - Jupiter („zahraniční činnosti) s Neptunem („iluze“) v Raku (národní pospolitost) ve spojení s Lunou (identifikace s národní pospolitostí). A především T-kříž: Slunce (Já) a Saturn (státotvornost) ve spojení s Plutem (moc) a Marsem ve Střelci. Silnější zakotvení v enegii PLUTA. 16) Tato činnost vzešla díky kontaktům s přáteli z krajně pravicové politické organizace „Železná gardy“ – a její nacionální ideologií (Neptun v opozici na Urana v 11. domě), Jupiter v aspektu na Merkura v Beranu 17) a na základě těchto trvalých přátelských vztahů se aktivně „státotvorně“ zaplést s fašismem – Mars ve Střelci v 10. domě v opozici na Pluta ve 4. domě 18) Být právě pro svou nacionální činnost znectěn a posléze donucen žít v exilu („na cizím dvoře“) – LILITA v kvadratuře na SLUNCE jež se ve spojení s Martem ve Střelci dostanu ne už jen dobrovolně, ale vynuceně do zahraničí… Se svou fašistickou minulostí byl v rodném Rumunsku, jehož se zmocnili komunisté, upřílišněně konfrontován až do smrti… Tím získává na traumatickém účinku i přítomnost Cheirona na AC. AC ve Vodnáři - to je často někdo, kdo se narodí rovnou jako světoběžník. Ale být světoběžníkem exulantem je možná zdroje mutrpení.... 19) Vypravit se na daleké cesty, do vzdálených hor – a věnovat se na těchto cestách studiu, náboženství, kultuře . Žít v zahraničí, speciálně v USA (jejich AC je ve Střelci). Opět T-kříž, tentokrát s opěrným bodem v Martovi ve Střelci… 20) Učinit výsledky z cest a z duchovně-intelektuální práce ve svém zahraničním angažmá (stal se profesorem na universitě v USA) obsahem svých knih. Jeho religionistická díla mu zajistily aktivní mezinárodní věhlas, proslulost a společenskou vážnost. Plodný výsledek T-Kříže s Martem v 10. domě společenského respektu. A nakonec i v Rumunsku byl posmrtně zvolen členem Akademie…. 21) Oheň a erupce. Přesto se jeho T-kříž a napětí houpačky dramaticky zhouplo v závěru jeho život. Na chvíli se u této životní situace zastavíme. Eliade zemřel osmd dní poté, co ho postihla mozková mrtvice, při níž ztratil - a to při četbě - funkci řeči. Čtyři měsíce předtím proběhla nanejvýš dramatická událost - požár zničil jeho kancelář a celoživotně budovanou knihovnu na teologické škole, kde působil. Bývá to považováno za varovnou, symbolickou předzvěst budoucího brzkého skonu. A domnívám se, že právem. V solárních horoskopech 1985-1986 a 1986-1987 tranzituje Uran postupně přes jeho nativního Marta ve Střelci v 10. domě (povolání). Uran ve spojení s Martem představují v ohnivém živlu velmi explozivní, šokující, náhnlou erupci energie. Vzhledem k tomu, že je toto místo v horoskopu narození v kvadratuře na Slunce se Saturnem, je ohrožena "hlava" nebo "srdce" (ať symbolicky či psychosomaticky). Je-li přítomen Saturn, může dojít k šokujícímu znehybnění (zlomenině, mrtvičnému stavu apod.) A zase - symbolicky či psychosomaticky. Znamení Ryb mimo jiné spojujeme více s nevědomím, tematikou zdraví a nemoci a psychosomatikou. Neberme to jakkoli jako pravidlo, pouze jako krajní podobu něčeho, co mohlo či mělo se uskutečnit v jiné podobě. Např. přinejmenším nečekanou "rekonstrukcí" místa či podoby svého povoláníknihovny - "vyházením" či rozdáním či redukcí či přemístěním. Nečekaným obratem ve své kariéře. Něco se mělo změnit. (Uran). Něco se mělo obětovat. (Slunce v Rybách). Atd. Ale jak víme - dodatečně je "každý chytrý", a nechtěla bych tady se více v takové chytrosti přepínat..., že. Solární horoskopy naleznete na konci textu..[3] Závěrem: Dá se shrnout, že Mircea Eliade byl rozpolcen mezi dva póly: Jedním pólem byla jeho religionistická (a literární) práce zahrnující snad všechny významnější kultury světa. Druhým pólem je pak snaha aktivně prospět konkrétní jedné krajině - své rodné krajině – a to na základě její předválečřné a válečné oficiální státní vojenské doktríny (Rumunsko bylo fašistickým státem, což bylo po válce vystřídáno ve státní správě neméně agresivní komunistickou diktaturou). Samozřejmě že spojení obou stran houpačky naznačují u Mircea Eliade jeho duchovní zájmy. Propojení obou stran houpačky je základem pro hluboký vhled do stavby, souvislostí a jádra náboženských konceptů. Avšak něco ve zpracování a integraci tohoto tvaru horoskopu, čili houpačky, chybělo či chybí. Odvážný průnik přes hranice své vlastní duše. Komunikace více obrácená k vlastnímu nitru. Všimněme si - v jeho horoskopu je MERKUR RETROGÁDNÍ. Možná se měl více věnovat než duši národa, své vlastní duši, svým vlastním posedlostem. Ale jak víme, retrográdní energie tohoto druhu, jež by měla sloužit odvážné vlastní introspekci (retrográdní Merkur v Beranu) a prozkoumání vlastního Stínu (Pluto v Blížencích ve 4. domě vlastní duše) bývá začasté kompenzována obratem do vnějších reálií.... Zůstal tak především objektivním vědcem, než odvážlivcem na cestě introspekce a sebepoznání ve vztahu k tématům archetypů a náboženství. Ale tohoto odvážlivce a představitele psychologické stránky archetypů představoval právě Carl Gustav Jung. Lze tak závěrem říci, že jak Jung, tak Eliade řešili mnohá základní společná témata, témata „věčných archetypů“. Jung na ně šel více psychologicky (a také kulturně a nábožensky), Eliade na ně šel religionisticky (ovšem bez skutečně osobní psychologie, bohužel). Proto je Jung více psychologem pro každého z nás, zatímco Eliade zůstává především „jen“ vědcem… To mu však nijak neubírá na významu!! A ze všech jeho titulů vřele doporučuji zájemci o psychologickou astrologii knihu "Posvátné a profánní". ----------------------------------------------------------------- Poznámky: [1] »Mircea Eliade zcela nezávisle dospěl ke stejnému závěru. Začal věřit tomu, že „tradiční alchymická věda se nezabývá pouze transmutací hmoty, ale také proměnou duše“. Zlato bylo „symbolem dokonalosti, svobody, nesmrtelnosti“. Alchymista se podobal jogínovi, „který cvičí, aby ovládl své tělo i ducha“. Eliade poukazuje, že alchymisté si nárokovali cíl podobný cílům všech velkých esoterických a mystických tradicí. V Číně byla alchymie těsně spjata s taoismem, v Indii s jógou a tantrismem, v helénském Egyptě s gnózí a na západě s hermetismem a mysticismem.« Hayman Donald: Život C. G. Junga (k pramenům moudrosti), Práh, Jihlava 2001, str. 86 [2] Biografické údaje lze nalézt ve výborně dokumentovaném heslu Wikipedie: http://en.wikipedia.org/wiki/Mircea_Eliade [3] Solární horoskopy viz dole. (c) Lenka Adamová, Neptunica, 13.3.2015 |