Pavarotti - velký hlas a velké srdce
(c)Adamová, NeptunicA 6.9.2022
6.9.2007 zemřel slavný Luciano Pavarotti. V loňském roce jsem mu věnovala text pro časopis Sféra, následně v knížce Astromedailonky. Zde uvádím část z textu. Na závěr přidávám něco málo dosud nepublikovaných slov k tranzitu operace slinivky, kterou prodělal rok před svou smrttí.
/.../
Hlas jako žárlivá partnerka V italštině je hlas ženského rodu – la voce. Také francouzsky – le voix. Svůj hlas Pavarotti prožíval jako náročnou a žárlivou ženu, které se musí věnovat. /.../ Rád si venušansky pospal a pohověl, ale svému hlasu se pečlivě věnoval (Venuše v Panně). /.../ Jeho hlas zprvu nebyl bůhvíjak silný, ale pěstoval ho. Znamení Panny vskutku dobře rezonuje s pěstováním. Nejčastěji to bývají zahrádky, bylinky. Pavarotti pěstoval svůj hlas. Učil se např. dýchat bránicí od své kolegyně, sopranistky Joan Shuterland. Při duetech kladl ruce na její tělo, aby poznal, jak s dechem pracuje. Byl přesvědčen, že pro povolání zpěváka nestačí jen talent, pokud není podepřen pilnou, až únavnou studijní prací, starostlivostí a cvičením. Výsledkem pak může být ohromující lehkost. Jeho emocionální, vášnivý hlas pronikající až do srdce, působil jako čistý krystal. Jak uváděla jiná jeho kolegyně, v jeho hlase se „daly spočítat molekuly, jak byl čistý“. Mimořádný byl také rozsah jeho hlasu – do historie se vepsalo jeho devět vysokých C v v Donicettiho árii Ah! Mes Amis . Úzkostlivost a pověrčivost
Venuše v Panně se u Pavarottiho projevovala starostlivostí o hlas, a také o zdraví. Někteří ho považovali trochu za simulanta. Měl při ruce vitamíny, přírodní přípravky, homeopatii i lékařem předepisované běžné léky. „Má tabletky na trávení, na játra, srdce, ledviny na povzbuzení k bdělosti, na uklidnění ke spánku, tabletky jako pofylaktikum k odvrácení tušených obtíží. Necítí-li se jen trochu dobře, pravidelně si celý den kontroluje krevní tlak.“ (Z životopisné knihy jeho první manželky Aduy.) Obavy o zdraví pak může umocňovat spojení Venuše s Neptunem (ten směřuje k alternativní, holistické „léčbě“). Toto spojení zřejmě souvisí také s velkou Pavarottiho pověrčivostí./.../ Největší jeho fyzický problém byla jeho tělnatost. Sice přispěla k jeho proslulosti. Ale byla také jeho problémem – nejen při kostýmových rolích. Záleželo mu na zjevu – a nenáviděl fotografování až příliš nelichotivé. Rád by býval zeštíhlel. Což také dobře odpovídá Venuši v Panně. A přece nad tím vším bylo důležitější jídlo. Proč? Jídlo jako potěšení i závislost Luciano s chutí jedl obrovská kvanta jídla. Vařil ve velkém. Rád hostil příbuzné či přátele u velkých stolů. A velké byly porce jídla druhým lidem. „Potřeba pravidelné dodávky italského jídla byla tak velká, že při zájezdu do Číny v roce 1986 si dal jako podmínku, že do Pekingu s námi budou přepraveny základní ingredience potřebné k přípravě určitých jídel", píše Adua. Šlo o čtrnáct dnů, ale znamenalo to zásoby čerstvé zeleniny, ovoce, těstovin, regionálního sýra a oleje, litry omáček ad., lednice, pánve, nádobí, restauratér i šéfkuchař. Proč hrálo jídlo tak obrovskou roli v jeho životě? Netrpěl citovou „nedosyceností“ – byl v mládí, jak sám vzpomínal - obklopen milujícími ženami. A přesto jídlem zaplňoval určitou „prázdnotu“. Působilo tu několik faktorů, které můžeme astropsychologicky zahlédnout. Neznamená to ovšem, že tyto faktory nutně vedou k „posedlosti“ či závislosti určitého druhu! Jsou jen pomocnými ukazateli, případně spouštěči. A byť je to obtížné, bylo by možné je „přeorientovat“. Ale to Pavarotti vlastně nechtěl. Byl totiž přesvědčen, že břicho je nutné k udržení hlasu.Teprve později, když uznal, že se mu hůř dýchá, do určité míry jedl dietněji. /.../ Pavarotti jídlem překonával svou vnitřní úzkostlivost (Venuše v Panně). A také pocit samoty na dlouhých turné, kdy byl vykořeněn z domova a odloučen od rodiny. A tak zval a obklopoval se lidmi, přáteli, kolegy, které gargantuovsky hostil. Jako kdyby mu šlo o život. Všimněme si nenápadného prvku v jeho horoskopu v 11 domě. Je do tzv. Dračí ocas (sestupný čili Severní lunární uzel). Ten z psychologického pohledu představuje jakousi nevědomě naléhavou, instinktivní formu „přežití". Ve znamení Raka souvisí s výživou, jídlem (kromě dalších témat). /.../ A také si všimněme v souvislosti s obrovskými kvanty jídla ještě Jupitera ve 4. domě. Tento dům mj. obsahuje témata domova, dětství a jídla. A Jupiter překypuje, zná jen velké hrnce a velké talíře. Jídlem se vracel do italské krajiny svého mládí a zceloval svůj život. Neboť hluboko v nitru byl Pavarotti jakoby roztržen, rozpojen. /.../ V jeho horoskopu vidíme šedou barvou vyznačený tvar horoskopu zvaný houpačka. Tento tvar naznačuje celkovou životní dynamiku jako dualitu. (Trochu více o tomto tvaru v mém článku.) Dualita houpačky vyvolává v nositeli pocit „roztrženosti“, kterou se snaží vědomě či spíše nevědomě „zacelit“ různým způsobem. Jak se to projevovalo např. u něho? /---/ Odpověď je naznačena více v článku, který je součástí mé knížky Astromedailonky. Oba póly (erotiku i péči) nalezl posléze v Nicolettě Mantovani, jeho osobní asistentce, o 34 let mladší dívce, kterou si po rozvodu se svou první ženou vzal Pavarotti za ženu. Dramatické finále Když se v roce 1994 objevily zprávy o intimním vztahu Pavarottiho a Nicoletty, vzbudilo to vlnu nevole zejména v Itálii. Rozvod s první ženou Aduou v r. 1996 byl bolestný jak pro ni, protože, jak řekla, „Luciano léta lhal“, tak zejména pro jejich tři dcery. Své publikum si však Pavarotti posléze naklonil. Také svým příklonem k popularizaci opery. Nicoletta ho v jeho profesi jednoznačně podpořila v orientaci „na masy“. Už předtím však fenomenální úspěch měly koncerty „Tří tenorů“. V 90. letech následovala vystoupení na stadionech a pod širým nebem. (Posluchači v Čechách mohli Pavarottiho slyšet živě v roce 1996 a 2005.) Populární koncerty však znamenaly ústupky vůči technice hlasu. Užití mikrofonu aj. Odborníci kritizovali, leč veřejnost vítala. Úspěšný se zdál být i soukromý život. V prosinci 2003 se s Nicolletou oženil /... / To už měl Pavarotti s Nicolettou skoro roční dcerku. Původně se měla narodit dvojčata, ale chlapec při porodu zemřel,,, Ztráta synka mohla působit Pavarottimu větší žal, než si uvědomoval. Luna v Beranu v jeho horoskopu může naznačovat, že na nevědomé rovině (8. dům podle Kocha) je agresivita (Beran) zaměřená do nitra (Luna). V roce 2006 Pavarotti onemocněl rakovinou slinivky. Ať už to byly důvody fyziologické a/nebo psychické, stav byl vážný, byla nutná operace, a ta nepomohla. V roce 2007, rozhněván na nespravedlnost „osudu“, ale smířen už i s první rodinou, Pavarotti 6. 9. 2007 v rodné Modeně zemřel. A zde je také pochován. Jeho pohřeb byl grandiózní. Jeho velké srdce utichlo. Ne však jeho hlas. Tak plný, citový a výmluvný. Zní z nahrávek a filmových záznamů. Hlas nezapomenutelný stejně jako Lucianův impozantní zjev, úsměv, charisma. * * * * *
Nad rámec publikovaných článků přidávám nyní horoskop tranzitu operace slinivky.
Na začátku července roku 2006 byla Pavarottimu zjištěna rakovinová hmota na slinivce. Operace byla nevyhnutelná a byla provedena 7. 7. 2006. Uvádím tranzity do jednoho stupně. Všimněte si zcela přesné konjunkce tranzitové Venuše s radixovým Cheirónem. Venuše somaticky spojujeme s ledvinami, a právě také se slinivkou. Ta kromě nezastupitelné funkce pro štěpení látek udržuje potřebnou hladinu cukru v organismu. Venuše psychologicky souvisí se vztahy, v 10. domě s jeho uměleckou popularitou. Cheirón - onen zraněný kentaur (který symbolizuje trauma, i pomáhání) - je u Pavarottiho v 10. domě. Jeho rozsáhlá charitativní činnost tomu vposled velmi odpovídala. Možná se čím dál více cítil, že na něj doléhá utrpení světa? Tranzitová Venuše je v jednostupňové kvadratuře s radixovým Neptunem. Zvláštní roli má také dvoustupňová (zesílená) konjunkce tranzitové a radixové Lility. Navíc tranzitová Lilita a radixový Mars tvoří úzkou kvadraturu (v radixu je volněji přítomna po celý život). Radixový Mars je ve Střelci, jehož vládcem je Jupiter. Ten je v radixu ve Štíru. S rakovinou somaticky rezonuje martovský princip (agresivita, autoagresivita) i jupitersko-střelecké překračování hranic (bujnost, bujení). Chci zdůraznit, že žádná konstelace nikdy jednoznačně neukazuje na nezbytnost konkrétní somatizace. Ani při přihlédnutí ke všem možným dalším astropostupům. Jistě hrají roli další faktory - životospráva,vztahy, práce na sobě, dobové souvislosti, rodinný příběh, chcete-li též karma, zákon ekvivalence, a další... A samozřejmě i "úradek bohů". Nicméně si můžeme klást nejrůznější otázky, hledat odpovědi - a snad je i nalézat - abychom lépe pochopili - - - - - a snad i něco pro sebe vyvodili.... |