1) úvodem Nejprve nahlédnu do analogií v minulosti. Zda se v nich dají zahlédnout témata podobná těm aktuálním. Resp. budoucím.
Jak víme z článku Clauda Weisse ke konjunkci Jupiter / Saturn, který jsem vám volně tlumočila (zde), otevírá se dvousetleté období jejich "vzdušných" konjunkcí.
Nadcházejícímu vzdušenému dvousetletí předcházelo dvousetleté období zemité (cca 1802-2000). Tedy konjunkce Jupitera a Saturna nastávaly zejména v zemitých znameních. Možná také proto v tomto období zesílilo využívání přírody a expanze v oblasti materiálních hodnot.
Nyní se tedy konjunkce Jupitera a Saturna přesouvají do vzdušných znamení. Jak víme ze zmíněného článku Clauda Weisse, analogické dvousetleté období bylo v letech 1226-1405. V roce 1226 byly obě planety sobě nejblíže a jejich konjunkce 12. 3. 1226 byla rovněž ve Vodnáři. Proto C. Weiss doporučuje toto období zkoumat.
Konjunkce Jupitera a Saturna ve dvousetletých obdobích se však nikdy neodehrávají za stejných konstelací. Nejen, pokud jde o rychlé planety, ale nikdy to není stejné ani pokud jde o pomalé planety (Pluto, Neptun, Uran). Když jde o dlouhé období - např. dvěstě let konjunkcí Jupitera a Saturna, pak dokonce i nejpomalejší Pluto projde většinou zvěrokruhu. Ještě rychlejší je Neptun a Uran. Celkový dojem z událostí delšího časového období je tedy velmi barvitý a "neostrý". Přesto jsem některé paralely ze 14. až 15. století vybrala.
2) paralely z minulosti (14.-15. století)
prostý život a duchovní světlo
Na počátku je František z Assisi. O něm se zmiňuji již v předchozím textu..
příroda - klima - hospodářství - obyvatelstvo
Toto je možná nejchmurnější sled událostí tohoto období. Od roku 1315 po několik let Evropu decimoval Velký hladomor. Počasí jako by se vymklo ze svých zvyklostí. Opakované několikaměsíční deště a záplavy způsobily mnohaletou neúrodu, katastrofický stav hospodářství, rozvrat obyvatelstva. Astrologické Pluto bylo tehdy v Rybách. Oslabená populace pak hůře čelila další katastrofě 14. století Tou byla tzv. Černá smrt. Morová epidemie, která se z Číny dostala do Evropy, a zde proběhla ve vlnách a různých směrech od roku 1347 do cca roku1366. Zemřelo 25 milionů obyvatel - 1/3 evropské populace. Zranitelná byla města.Vládcové nebyli schopni učinit žádná preventivní opatření - nikdo nevěděl, co epidemii působí a jak se šíří. Hroutilo se zásobování potravinami - objevily se zákazy vývozu potravin, regulace cen ad.
Problémy - vzbouřená příroda, nestabilní hospodářství, nedůvěra obyvatelstva - se objevují znovu. Avšak v podstatně jiných kulisách. Možnosti poznání, prevence, vytváření hospodářských rezerv, součinnost vlád a obyvatel atd. je snad nadějí. Avšak ukazuje se, že přírodu bude opravdu nutné mnohem více respektovat. Dnes se spíše než s přemírou vody potýkáme s jejím nedostatkem. Veškeré poznání a nové technologie by měly mnohem více směřovat k ochraně přírodních zdrojů. Dokážeme to?
univerzity
To je velká kapitola 14.-15 století. Byly zakládány již dříve, ale v tomto období je největší rozmach zakládání univerzit. Jistě si vzpomenete, že Karel IV. (1316-1378) založil v roce 1348 .první univerzitu pro střední Evropu. Středověké univerzity 14.-15. století byly výrazem univerzálního křesťanského společenství, čemuž odpovídala také vysoká mobilita profesorů i studentů. . (Po reformaci v 16 století je tomu pak poněkud jinak.) Vysokou vzdělanost univerzálnějšího (celkovějšího) rázu řadíme k tématům Jupitera. Organizování vzdělanosti (zakládání univerzit) - zvláště panovníky či statem - patří k Saturnu.
renesance
V kolébce Itálie se začíná rozvíjet renesance. Návrat k lidskosti, znovuobjevení hodnoty člověka. Do popředí se dostává význam vzdělanosti, odduševnělosti, lidská důstojnost, seberealizace a svoboda, aktivní sebeurčení, utváření doby a společnosti. V umění je renesance spojena se jmény jako: Dante Alighieri (1291-1320), Giovanni Boccaccio (1313-1375), Francesco Petrarca (1304-1374).
Toto období bylo samozřejmě mnohem komplikovanější, a tak to berme jen jako náměty.
3) témata konjunkce Jupiter/Saturn
Konjunkce Jupitera a Saturna je přesná 21. 12. Ten den je zahuštěn vícenásobně. Kromě zmíněné konjunkce probíhá:
Zimní slunovrat - vstup SLUNCE do KOZOROHA
Konjunkce Slunce a Merkura - "praktický rozum"
Neptun v Rybách v kvadraturách na Dračí osu (iluze, fake news),
Pluto v Kozorohu kvadratura Mars v Beranu - černobílé spory, konflikty,
konjunkce Urana a Lilith (Černé Luny) a jejich kvinkunx s Venuší ve Střelci. Různé pochybnosti, nepříjemné a nečekané porušení domluv?. Ale rovněž to může také znamenat nečekané průlomy ve zdánlivě neřešitelných situacích.
V roce 2021 je zdůrazněno: - znamení Vodnáře a Urana - ve Vodnáři Jupiter a Saturn, kvadratury na Urana - Jupiter - prochází během roku Vodnářem, - znamení Kozoroha a Saturna (též Pluta) - Pluto v Kozorohu, Saturn kvadratury s Uranem, - znamení Býka (je zde Uran po celou dobu, první část roku Lilith) - znamení Ryb a Neptun - je zde vládce Neptun
Témata obecně: příroda - klima - hoospodářství -- společenský organismus - jednotlivec - vývoj - tradice - změny - pokrok - expanze -- omezení - svoboda - odpovědnost - sociální nivelizace - jedinečnost - sociální smír - revolta - odcizenost - angažovanost - pýcha - humanismus - vzdělání - péče o zdraví ve společnosti - imunita - atd.
Vybraná témata aktuálních konstelací na individuální rovině :
Saturn / Vodnáři / Uran
respektovat vzájemné hranice, být přítom otevřený
najít vhodné "týmy" (přátele) pro své společenské angažmá
mít osobní vztah k tradici ve svém životě
v rámci reálných možností se projevovat jedinečným způsobem
změnit příliš strnulé formy svého života
skloubit svobodu a odpovědnost
Saturn / Jupiter
přizpůsobit své naděje, vizi a cíle reálným podmínkám
umět žít plným a naplněným životem i v nutném omezení
najít smysl sebekázně a skromnosti
přijmout učební úkoly a lekce ve svém rozvoji
budovat svůj životní prostor a upevnit své cíle
Uran / Býk / Saturn / Vodnář
skloubit ve svém životě materiální a ideové hodnoty
umět "držet" a taky "pustit"
přijmout reálné bytí jako učební úkol své jedinečnosti
najít jedinečnou podobu svého praktického života
nepotlačit svou nápaditost a umět jí dát realizaci
umět žít reálně i virtuálně
.4) tranzity aktuální konstelace domy radixu
Aktuální konstelace působí odlišně ve vztahu k osobnosti jednotlivce, ve vztahu k jeho vývoji, životním okolnostem a zkušenostem. Pochopitelně je to odlišné ve vztahu k osudovým danostem jednotlivce, jak je naznačuje osobní horoskop.
V osobním horoskopu se vliv tranzitů projevuje:
a) V tématech domu/domůd osobního horoskopu. Tj. podle toho, v jakém domě máte v radixu znamení Vodnáře (tj. nyní tím prochází tranzitový Jupiter a Saturn), v jakém domě máte Býka (kterým prochází tranzit Urana) atd. b) V oblasti, kde je radixový vládce těchto domů - tj. v jakém domě a znamení je v radixu. Jde o tzv. systém vládců. To je třeba kombinovat při hledání životních možností. c)V působení dalších planet, které jsou v radixu v příslušných znameních a domech. d) Ve vlivu aspektů zůčastněných planet (bodů) v radixu i tranzitech.
U jednotlivých domů zmiňuji náměty formou otázek. Jde jen o některé vybrané náměty. Otázky jsou vlastně naznačením "úkolů" či "cílů".
1. dům
Iniciativy. Jak přizpůsobuješ své iniciativy reálným podmínkám? Dokážeš být nápaditý/á ve svých aktivitách? Dokážeš se stanovit meze svým revoltám a nespokojenosti? Vitalita. Sport. Nacházíš smysl tělesných aktivit, sportu? Umíš si sama/sám stanovovat cíle a tréninkové plány? Dokážeš využít virtuálních možností?.
2. dům Hodnoty, majetek, vlastní peníze Umíš si jedinečným způsobem zajistit osobní příjem a materiální potřeby pro svůj život? Máš smysl pro praktické hodnoty života a jeho materiální ukotvení? Dokážes vnímat své materiální potřeby? Dokážeš invenčně recyklovat věci svého života? Smyslové hodnoty, požitky Umíš si užívat smyslových potěšení? Jak je důležité pro tebe tvé vlastní tělo? Je ti milejší přirozenost nebo zvláštní tělesné úpravy? Sebehodnota V jakém vztahu je tvoje sebehodnota a to, co vlastníš? Není tvá sebehodnota příliš stísněná nebo naopak příliš nadnesená? Na čem tvá sebehodnota závisí? V čem spočívá? Jak se to může změnit? Jakou hodnotu má pro tebe svoboda a čeho se týká?
3. dům Komunikace, informace. Umíš využít virtuálních i zkušenostních informací? Rozvíjiš své poznávání jedinečným způsobem? Máš jedinečné myšlenky - jak je reálně sděluješ? Pohyblivost, obratnost Rozvíjíš svou tělesnou všestrannost ve fyzickém světě? Užíváš též virtuálních možností? Sourozenci, vrstevníci Nepřevažuje odcizení nad sdílením? Máš jedinečné nápady prospívající vzájemným vztahům v reálných podmínkkách? Jaký je pro tebe smysl těchto vztahů?
4. dům Domov, domácnost, "bydlo", výživa Jak je prakticky zařízen tvůj domov? Není příliš stísněný? Cítíš se v něm uvolněně, svobodně? Nebo naopak sám/sama? Jak realizuješ své nápady při jeho zařizování? Je obrazem tvých životních změn, vývoje? Rodina, dítě a matka - citové vazby Jak jsou pevné a zároveň otevřené? Revoltuješ, v čem a jak?Umíš si stanovit své mezi vůči citovým tlakům? Získáváš dost podpory i svobody? Poskytuješ dost podpory i svobody? Duševní potřeby, empatie Jaké jsou tvé jedinečné duševní potřeby? Nezaměňuješ duševní za duchovní? Máš duševní svéráz? Rozvíjíš svou empatii, tedy schopnost spoluprožívat city a postoje s druhými a chápat je? Umíš se vymezit ve svých citových potřebách? Rozvíjiš je? Jak se "živíš" emocemi prostřednictvím umění? Jak nápaditě své emoce vyjadřuješ?
5. dům Tvořivost - směrem do "světa" Máš své tvůrčí cíle? V čem jsou nové? Jaký je tvůj nový tvůrčí projekt? Bude mít také virtuální podobu? V čem bude jedinečný? Děti. Otcovství, Animus ženy. Dokážeš si s dětmi hrát a podporovat jejich svobodný rozvoj? Umíš se ve vztahu s nimi chovat vřele? Jak se mění tvůj postoj k otci (partnerovi)? Jak to proměňuje tebe? Spontánnost, hravost. Nesvazuje tvou přirozenou hravost životní realita? Dokážeš spojit hravost a důstojnost? Nejsi dětina? Jaké nové "hračky" si pořizuješ? Baví tě technologické vymoženosti? Jak je prakticky využíváš? Já (jáství), seberealizace. Upevňuješ a rozvíjíš svou sebedůvěru? Bude nějaký tvůj projekt vyjadřovat tvou jedinečnou osobnost? Jaké máš nové nápady pro svou seberealizaci? Jak je prakticky uskutečníš? Získáváš podněty k dalšímu rozvoji ze své sebereflexe?
6. dům Každodenní život, zvyklosti. Dokážeš ukotvit a strukturovat svůj každodenní rytmus života? Umožňuje ti pocit svobodného života, nebo tě svazuje, či naopak příliš těkáš? Máš smysl pro "denní rozvrh"? Nebo proti němu revoltuješ? Zaměstnání, pracovitost. Máš reálné představy o svém zaměstnání? Nebo jsi příliš idealista či podléháš kritičnosti nebo pýše? Jak v zaměstnání uplatňuješ své reálné schopnosti a jak se v tom rozvíjíš? Je tvé zaměstnání smysluplné? Zdraví, pořádek. Netrpíš úzkostmi či nervozitou? Dokážeš mít širší či duchovní náhled na problematiku zdraví?
7. dům Druzí lidé obecně (nepříbuzní). Umíš se chovat k druhým lidem seriózně a přitom i osobitě? Jsi ve vztazích sponánní, chováš se otevřeně? Jak vnímáš svou kritičnost vůči druhým lidem? Jak naplňuješ svou potřebu si udržet hranice a vymezit se? Co se v tom mění? Vztahy partnerské. Mohou se tvé vztahy stát více nekonvenční? Umíš skloubit zodpovědnost ve vztahu s osobní svobodou? Jak se ti daří do vztahu zapojit svůj smysl pro nečekané změny se solidností? Sebeprezentace. Umíš v konkrétní situaci osobitě zdůraznit své vhodné přednosti, schopnosti? Umíš se "přiměřeně nabídnout" ? Jak vnímáš to, jak tě druzí vidí? Co se v tom mění?
8. dům Partnerská intimita/sexualita. Nesvazuje tě partnerská závislost, majetnictví? Distancuješ se od těchto témat nebo jsi v nich otevřen/otevřený? Jak dokážeš inovovat či změnit nejužší vztah/vztahy? Jak skloubíš potřebu svobody se zodpovědností ve vztahu? Tajná duševní zákoutí. Krize. Neutíkáš od svých "kostlivců" ve skříni, naopak si najdeš svou osobitou cestu k nim? Jak nově prohloubíš poznání svého Stínu? Vnímáš smysluplně své krize? Máš hluboké přesvědčení o smysluplnosti svého bytí? Rodové kořeny. Nově se lze podívat na rodové vazby a pokročit tak v osobním vývoji. Jak se jich osobitě ujímáš? Na co navazuješ? Co měníš a proč?
9. dům Rozvíjení životního příběhu. Vnímáš celek svého životního příběhu? Co se mění v tvém pohledu na něj a v tobě? Nacházíš jeho hlubší - vyšší - smysl? Co konkrétního uděláš pro jeho další rozvíjení? Světonázor. Celkové souvislosti. Mění se tvůj světonázor a v čem? Hledáš nové souvislosti a celistvější náhled? Rozšiřuješ své obzory "vyšším" poznáním? Jakou roli v tom hraje vztah k přírodě, k ekologii? Co se v tom u tebe mění? Dokážeš vnímat realitu také "esteticky"? Mění se tvůj estetický vkus? Překračování hranic. Rozšiřuješ hranice "svého" světa? Nebo "svému" světu dáváš nový tvar? Jaké máš představy o svém budoucím cestování? Jaké potřebné a reálné změny v tom vidíš pro sebe?
10. dům Postavení ve společnosti. Vztah k ní. Cítíš osobní společenskou odpovědnost?Umíš svou kritičnost změnit v praktickou činnost a angažovanost? Uznáváš tradiční formy života, aniž by ti to bránilo v otevřenosti vůči některým novým formám sociálního života? Pokud se neustále bouříš, jak to ztvaruješ? Máš smysl pro virtuální administrativu? Povolání. Kariéra. Vzestup. Umíš si stanovit cíle pro svůj profesní rozvoj a kariéru a změnit je podle potřeby? Nebereš se příliš vážně? Přebíráš za sebe odpovědnost? Jak se v tom vyvíjíš? Jak dokážeš skloubit představy o svém povolání, poslání ve společnosti s realitou? Jakou sociální formu dáš své nekonvenčnosti? Je tvé povolání smysluplné? Povinnosti, závazky, odpovědnost. Máš dost ukázněnosti a vytrvalosti v dosahování svých cílů? Jak dokážeš spojit odpovědnost se svou svobodou? Jak skloubíš zralost s mladistvostí?
11. dům Přátelé, skupiny. Týmová práce. Jak se proměňují tvé přátelské vztahy? Vymezuješ si své hranice vůči přátelům? Připívají tvrému rozvoji? Jak osobitě se projevuješ v přátelských skupinách (tj. lidí se stejným zájem či idejemi)? Jakou jedinečnou roli můžeš najít v týmové práci? Dokážeš se angažovat pro nějakou programovou vizi? Jaký v tom můžeš najít smysl pro sebe? Pokrok. Technologie. Máš spíše pesimistické nebo optimistické úvahy o své budoucnosti? Těšíš e na ni? Jaké reálé kroky učiníš pro své budoucí vize? Jaké místo dáváš novým technologiím ve své životě a v jakých oblastech? Jak se v tom přizpůsobuješ nebo měníš ty? Jakou váhu přikládáš ekologii? Změnilo se v tom u tebe něco? Jak se chceš angažovat? Budoucnost. Máš dost ukázněnosti a vytrvalosti v dosahování svých cílů? Umíš je přizpůsobit reálným podmínkám a dál se rozvíjet?
12. dům Spiritualita. Víra. Jakým jedinečným způsobem naplňuješ své spirituální potřeby? Může se tvá víra proměnit nebo mění se a jak? Projevuješ trpělivost při naplňování spirituálních potřeb? Pomáhá ti virtuální realita (online kontakty apod.)? Jak spojuješ spiritualitu se svou žitou realitou? Uvolněnost. Ústraní. Dokážeš se chovat uvolněně? Jak dokážeš skloubit otevřenost s potřebou samoty? Jak prohlubuješ či podporuješ kontakt se svým nevědomím? Umíš si v tom stanovit hranice, nebo chceš rychlé zážitky? Fantazie, imaginace, umění. Rozvíjíš svou imaginaci? Máš umělecké nápady? Jsou futuristické? Jak je realizuješ? Jsi v kontaktu s "postavami svého nitra"? Umíš je zapojit do reálného života?