Velikonoční týden nástin astropsychologie a alchymie
(c) M. Lenka Adamová - NeptunicA, Velikonoce 2021
V týdnu od Květné neděle jsem psala na facebook NeptunicA malé úvahy s astropsycho zabarvením a s přihlédnutím k alchymistické symbolice. Samozřejmě že jde jen o pár poznámek.
VELIKONOCE – úvodní glosa k astropsychologické symbolice. *** Velikonoce křesťanské spojují archetyp Pluta (od smrti k životu, transformace), Neptuna (spirituální vertikála), Slunce (Světlo života), Luny (vše se vposled týká duše). Uplatní se všechny čtyři živly - v barvách, zvycích, rituálech... **** Původně svátek cyklu přírody. Omlazení. Hádes-Pluto. Smrt a obnova života. Smrtka versus květy, bylinky. Symbolem je vejce. Ad. Přechod od stravy "konzervované”, postní, (luštěniny, potraviny kvašené, sušené, různě nakládané…) k stravě živé, obnovující – zelené byliny, mladé maso, vejce … V pohanských rituálech rovněž spojeno se symbolikou božstev smrti a života… umírají a povstávají. V řecké mytologii je to zejm. mýtus o Plutovi, Persefoně a Deméter. **** V křesťanství se živou, obnovující “stravou” stává Kristus. Ve velkém, jedinečném náboženském příběhu, kde Bůh se stává člověkem. Kristus – Bůh a Člověk. A jako Bůh a jako Človk je ponížen až k nevíře – Vzkříšen z lidské podstaty – a stále trvá jako Bůh - **** Zde v tomto světě může být vzkříšen JEN V NAŠICH SRDCÍCH. *** Základní otázky: Dokážeme to? Chceme to? Potřebujeme to?
KVĚTNÁ NEDĚLE. Kristus vjíždí na oslíku (jsme "Jeho" oslíci) a je vítán davem lidí s ratolestmi.
obr. :Palm Sunday in O Sacramentarium. Bibliothèque nationale de Francie
Zaveršovala jsem si: JE NABLÍZKU! radostně vítán všemi! - proč mnozí už záhy budou tak němí? RADOST však tryská dnes a prýští - JE nám posilou pro děje příští!
PONDĚLÍ až STŘEDA - úklidové třídení Po úklidovém Modrém pondělí: ***Šedivé úterý - dál úklid... (pavučiny pryč) ***Škaredá středa - (sazometná) dál uklízej a neškareď se!! Což je poté, co vymeteš komíny, kamna, respektive vydrhneš sporák a trobu, dost těžké. A navíc jídlo, byť chutné, má vypadat "škaredě", ne však Ty! I na potrhané placky nebo rozmatlanou zeleninu se usmívej... Inu - život není samy med... Večer se připravují jidášky k ranní snídani. **** Žezla se jakoby ujímá zodpovědná Panna ve své věcné, zemité podobě.. Vnitřní příprava v týdnech velikonočního půstu jakoby vrcholí "navenek". Čekáme vzácného hosta. Připravujeme svůj domov jako nádobu pro živou vodu. Analogie k nám samotným...
ZELENÝ ČTVRTEK První den z křesťanského velikonočního TRIDUA (Třídení). Hodně neptunický. Vaří se "zelená jídla" (byliny, špenát, hrách...). Jí se kynuté Jidáše (v podobě zkrouceného provazu nebo oválu s křížkem) pokapané medem. Připomínka jeho "sladkého" polibku Kristovi na hoře Olivetské. Pečené jidášky jsou vlastně apotropaion - magický prostředek, který nás má před podobnou zradou chránit. **** Co se stalo ten den?
obr.: miniatura "Poslední večeře" z Bedford Hours, 15. stol.
POSLEDNÍ VEČEŘE, kdy Ježíš ustanovuje svátost EUCHARISTIE/ proměňování... Také poslání učedníků. Obřad UMYTÍ NOHOU. (Neptun symbolicky chodidla, archetypově celostnost, spojení duše a těla, spiritualita, víra, oběť.) Ježíš umývá nohy učedníků. "Kdo je vykoupán, nepotřebuje než nohy umýt". Koupel KŘTU je na celý život. Avšak člověk potřebuje znovu být "obmyt" v běhu svého života. Takové obmytí je zpověď, resp. vyznání vin, lítost, pokora. Nohy symbolizují to, NA ČEM SI STOJÍME, co je pro nás důležité. Jsou symbolem celého člověka (jak zná reflexní terapie).
Velký pátek. PLUTO (Hádes). Pro křesťany den smutku a opuštěnosti. Archetyp Pluta se ohlašuje nejprve mrtvou vodou. Sestup do podsvětí. Každá tradiční kultura měla/má své plutonické rituály. Nebo rituály přechodu smrti a života - starý Egypt. Ve starém Řecku mystéria v Eleusínách u Athén, kde tato asi nejdůležitější řecká mystéria byla zasvěcená právě Hádesovi-Plutovi. Určená pro nejširší okruh lidí - neboť chápali, že žít "dobře", znamená ctít majestát tohoto archetypu. RItuály smrti byly či jsou někde dost drastické či velmi okázalé (Mexiko, Peru...). Křesťanské ukřižování prožíváno někde příliš doslovně (Filipíny). Zásadní je však ten psychologický obsah. Zvláště v kultuře, která je laděná na témata "být happy". Avšak umět začlenit psychologickou "smrt", odloučení, "smutnění", "výdech", odúmrť do života je podmínkou života. Rituál křesťanský dává možnost snášet jakékoliv utrpení či ponížení pohledem na Boha, jenž zemřel, aby daroval svou láskou život a vykoupení všem. Zkusme ten rituální rytmus mrtvé vody a posléze živé vody symbolicky prožít a následovat. Hodí se poslech rekviem (má oblíbená složili Mozart, Verdi, Dvořák), nebo se zadívat či začíst do něčeho, u čeho si "zasmutníte". K rozjímání si lze také přečíst z mého webu článek http://www.neptunica.cz/z-cetby-rs.html. A na závěr : piju černou kávu, i oči mám hořké. obr.: krucifix s Marií a Janem, kostel sv.Petra a Pavla, Dorchester, GB1340
BÍLÁ SOBOTA. Symbolizuje plutonický mezičas. Smutek, bezčasí. Prodleva. V křesťanství - Po Pietě a Lamentaci je Tělo Kristovo omyto, zabaleno v bílé látky, uloženo do ticha. V alchymii, jejíž psychologický význam nahlédl C. G. Jung, po „nigredu“ („zčernání“), tedy smrti, odúmrti, bolesti, zármutku, opuštěnosti, ztráty nastává fáze ALBEDO. - „zbělení“. To je první (přechodný) cíl procesu transformace. Fáze očisty, obmytí, vyprázdnění. Spočinutí na dně propasti, nad sebou tiché nebe, svítá – ale je noc či den? Jakoby v duši chybělo Slunce. Co dál? Nevíme. **** „Albedo“ (zbělení) má také název „lapis albus“ (bílý kámen) aj. I když je to významná fáze transformace – přijmout úděl ZTRÁTY, prožít ho, snést ho – což není nijak snadné - proces nekončí… obr.: Giovanni di Paolo, Lamentace, kolem 1433, Vatikán, výřez
VZKŘÍŠENÍ. Poslední fáze transformace. V alchymii RUBEDO (zčervenání). **** VELIKÁ NOC ze soboty na neděli (v křesťanství). Noční VIGILIE se sedmi promluvami z Bible líčí Veliké dílo Boží. V obřadech nejprve žehnání ohně, pak svěcení vody. Oheň paškálu (s písmeny alfa a omega) představuje jiskru života i duchovní plamen. Svěcení vody požehnaným ohněm symbolizuje HIEROS GAMOS – posvátný sňatek Slunce a Luny, Krále a Královny. A sjednocení všech živlů. (Křtitelnice jako pevný tvar je země. Voda v ní. Oheň paškálu se do ní noří. Spolu s obřadními slovy.) Křestní voda – symbol celku - má pomáhat k jeho novému zrodu ve křtěných. **** Zrod nové, transformované podoby je v alchymii finální fáze RUBEDO. Mezi albedo (viz Bílá sobota) a rubedo je „žloutnutí“– citrinitas - později v alchym. textech vynecháváno. Ale lze zahlédnout v biblických dějích NZ. Jak? **** Přichází NEDĚLE VZKŘIŠENÍ (Boží hod). Za ranního úsvitu spěchají k hrobu tři Marie, podle Janova evangelia pouze Marie Magdala. Hrob je otevřen, v něm prázdný bílý rubáš. Magdale se zjeví „zahradník“ (úžasná metafora toho, že duchovní princip kypří realitu života). Když v něm pozná živého Ježíše a chce se ho dotknout, uslyší „Noli me tangere“ – Nedotýkej se mne (ještě jsem nevystoupil k Bohu). Nastává fáze „žloutnutí“ (CITRINITAS). Příprava na dovršení transformace. Nejen Magdaly, samozřejmě. Rodí se naděje nového života. Vzniká nová perspektiva. Následují děje, které zasahují všechny učedníky a další zúčastněné (adepty Velkého díla). Bůh se jim v Kristu ukazuje – a zároveň se již vzdaluje. Realita Boha má přejít do reality nitra. Trvá dalších padesát dnů, než se proces završí. Během nich se Ježíš objevuje jako jakýsi „terapeut“. Objasňuje, provází, povzbuzuje. Po padesáti dnech při Letnicích je seslán Duch svatý. Proces je dovršen. Fáze RUBEDO („zčervenání“) je zcelením, novým životem.. Alchymická svatba v nitru adepta. **** Časové děje jsou konkrétní – a přesto symbolické. Ty procesy netrvají „jen“ v řádu dní, pokud se dějí např. při plutonickém tranzitu. Pak nejde o dny, ale spíše o padesát měsíců i více… A dodám, že plutonický tranzit se může týkat čehokoli významného v našem horoskopu. Např. pro mne je Magdala důležitá proto, že zakouším opozici tranzitového Pluta na radixovou Venuši. Ostatně plejáda učedníků naznačuje přítomnost všech archetypů na osobní způsob. **** Ve velikonočním cyklu máme možnost si transformační děje a potřebu celostnosti znovu a znovu prožívat, zhušťovat, potenciovat. Stávat se celistvější v horizontu života a vertikále spirituality. Pokud o to vpravdě stojíme. Obr.: "Noli me tangere", fra Angelico, iniciála "G" z graduálu 1425-30 (Florencie, muzeum San Marco)