AB - somatizace
(c) Lenka Adamová, Neptunica, 10. 7. 2017
úvaha k mému hypotetickému radixu A. Babiše - zde
somatizace obecně
Co nejjednodušeji řečeno, k somatizaci (přesunu psychických témat do fyzického přožívání) dochází tehdy, když je něčeho příliš - nebo naopak příliš málo. Somatizace je významnějším vychýlením z rozvíjení či z vyváženosti našich možností. Pak si může náš bytostný celek nouzově "pomáhat" tím, že jsme nuceni se s příslušným tématem v důsledku "nepochopení" vyrovnávat prostřednictvím tělesných potíží či churavění. Například - přetíženost "vnějšími" úkoly, které si nabereme, může tělo manifestovat třeba potížemi ze zády (jako bychom si nabrali příliš velký bahoh).
Symbolice němocí a tělesných somatizací se vynikajícím způsobem v řadě knih věnuje Rüdiger Dahlke. Využiji odvolávek na jeho knihy "Nemco jako řeč duše" (Pragma 1998) a "Nemoc jako symbol" (Pragma 2000). Nyní tedy k A. Babišovi a jeho známým nápadnějším somatizacím. Jsou v zásadě tři.
odnětí sleziny a trombocytopenie
Detektivka
V biografii Tomáše Perglera: Babiš - příběh oligarchy z roku 2014 a v autorem odkazovaném podkladu, jakož i ve Wikipedii se uvádí, že AB od podzimu 1969 začal studovat střední školu v Ženevě, kde tehdy pobýval s rodiči. Zapojil se i do sportu, on sám hovoříl o volejbalovém úspěchu zřejmě z počátku roku 1970. AB uvádí, že v Ženevě studoval rok. (Pak) se u něj objevilo vážné onemocnění tvorby krevních destiček - trombocytopenie. Byla mu odoperována slezina, která s problémem souvisela. AB uvádí, že v nemocnici v Ženevě pobyl rok. A po dvou letech ve Švýcarsku určitě již od léta 1971 žil u babičky v Bratislavě, zatímco oba rodiče po vlně prověrek a zahájené "normalizaci" dál působili v Ženevě. Z údajů se dá dedukovat, že onemocnění zřejmě proběhlo od konce prvého ročníku do léta dalšího roku (1970-1971). Jenomže AB v další veřejně dostupné informaci pro BLESK (jenž s ním poměrně často souzní) údaj časově posouvá, cituji: "Ve 14 letech (rok 1968) mu lékaři vyoperovali slezinu kvůli problémům s krevními destičkami." Nebo: "Jeho zdravotnímu stavu jistě neprospívá ani fakt, že Babiš od svých 14 let nemá slezinu. Tehdy mu ji vyoperovali kvůli trombocytopenii." A tento údaj se dál opakuje a šíří. Tož nevadí. Nejasnosti (mírně řečeno) jsou životním image AB. Nevadí. Přidržím se údajů o ročním pobytu v nemocnici v Ženevě s nemocí a operací (1970-1971). Protože již v srpnu 1971 je AB zpět v Bratislavě, můžeme zkusmo hledat termín nemoci o rok dříve, tedy asi v půli roku 1970. Co je to za nemoc? Trombocytopenie je snížené množství krevních destiček, které zajišťují srážlivost krve. Příčiny onemocnění bývají různé, v tomto případě to bylo zachycování krevních destiček ve slezině. Tento orgán funguje jako krevní filtr, lidské tělo se však bez něj obejde. Chirurgické odejmutí, odborně nazývané splenektomie, bývá spojeno s vyšším rizikem infekcí a nízkou odolností vůči alkoholu. A ještě si ale vysvětlíme, co symbolizuje slezina, k jejímuž odnětí došlo. Slezina jako symbol
- "filtr životní síly, zásobník vitality (krve); hroba a kolébka červených a bílých krvinek: (matka a hřbitov...)...lymfatická tkáň ve službách obrany.... - Úkol/téma: ... vztah k tématu smrti" (Dahlke, Nemoc jako symbol, Pragma 2000, str. 67) Slezina samozřejmě souvisí s imunitou a autoimunitou. Takže potíže s ní ukazují na téma: "dobrovolně uvést v pochybnost vlastní struktury.... statečně zpochybnit vlastní názory/životní strukutry" (Dahlke, tamtéž, str. 107) Rüdiger Dahlke dává tento orgán do souvislosti se základním principem Mars a Luna. Analogicky můžeme dát do souvislosti Lunu a Pluto (Mars). Konstelace Vzhledem k tomu, že v radixu má AB Lunu ve Štíru, je téma zásadní vnitřní proměny nanejvýš důležité. Z jedné strany je však tato Luna (symbol nejen matky, ale niternosti) v konjunkci se Saturnem, ze strany druhé s Černou Lunou. To jsou vážné komplikace autentického vývoje. Saturn velmi často působí spíše jako nesprávně uplatněný "obranný mechanismus", tedy vytěsnění (což často vede k psychosomatickým potížím, že se něco "zablokuje"). A Černá Luna, pokušitelka moci, zneužívá ráda energie, ke kterým má přístup. (Samozřejmě, naše vědomí o tom pranic neví). Dle mýtu je ČL, tzv. Lilit, spojenkyní ďábla. Je-li v blízkosti Luny, její různě archetypickéé projevy "posouvá". A je-li ve Štíru obojí, jde o téma moci. Tak může být "matce" jako vnější nositelce archetypu, připisováná vysoká náročnost až dominance (AB ji dle vzpomínek tak vnímal). I nadále mohou některé ženy být vyhledávány k mocenskému spojenectví, až takříkajíc ke "komplotu stejně smýšlejících" (Luna je v 11. dome dle mé hypotézy radixu AB). Zpracování Hlavním tématem Luny se Saturnem ve Štíru, zvláště když je v sextilu se Sluncem, je schopnost zničení obrazu sebe sama a toho, čím se člověk "obestavuje". Je-li to však blokováno již od mládí, je-li to zatemněno a zneužito (nevědomě) Černou Lunou, pak skutečný zápas o sebe sama se nekoná. Och ano, jsou metody, jak se starat o své zdraví, fyzičku, stravování. Ale kde je v budoucnu - sahající až do přítomnosti! - zápas se svou vlastn mocichtivostí? Kde je zápas o osobní transformaci? Kde je zápas s démony v sobě? Kde je zápas o svou duši? Pokušení moci Už jsem se při jiných okolnostech zmiňovala, že je to nadmíru obtížný úkol i pro člověka, který je k tomu rozhodnut a tuší, oč jde. Ale u člověka, který "nasedl" a jede na tygru, je to téměř nemožné. Takže místo "zápasu se sebou" se zápasí s někým venku, až paranoidním způsobem. Já vím, ta slova AB jako je to kampáň, může za to Kalousek apod. znějí směšně. Ale je za tím možná paranoidní útěk od sebe sama. Černá Luna a Luna spolu je velké téma. Vždy se tu nabízí otázka z pohádky - neupíše (bezděky) člověk svou duší ďáblu? Ať už tuší či netuší, komu slouží? Jakým silám slouží? To není jen pohádka! Ve Štíru obzvlášť důležitá otázka, neboť v tomto znamení mocenské choutky jsou značné, byť třeba plně neuvědomělé. (U žen nabývá často potřeby autodestruktivity). A přitom je tu důležitý imperativ: zmocnit se sebe sama, projít si vlastný rejstřík neuvědomovaných ryze osobních mocenských, vlastnických, manipulativních choutek, takříkajíc přiznat si své démony. (A to opravdu nebyl obsah "líbivých" 13. komnat AB.) Nerovnováha Ta nerovnováha mezi vitalitou a obranou, životem a "smrtí" (osobní proměnou) je dána "rodově", po předcích. Což ostatně se znamením Štíra a jeho vládcem Plutem spojujeme. Pluto je generačně u AB ve Lvu. Je to generace let 1938-1958, která se narodila v totalitách či je zažila. Solární-lví archetyp "Jáství" je buď plutonicky (mocensky) umocněn, nebo umenšen. Jakou podobu měla totalitní moc ve zdejší zemi, víme - KS v politice, StB, případně "chobotnice KGB", a samozřejmě nějak s tím propojené výhodné ekonomické pozice tady - a v zahraničí. Z životopisů AB víme, že v tomto ohledu sledoval linii otce i matky. To byl jeho tah na bohatství, pozici, moc (byť ne prvoplánově politickou). To se u AB svým způsobem rozhodovalo už ve školních letech (viz biografické odkazy na ambiciózní matku, na tvrdou ruku otce). Nemoc u dítěte či mladého člověka či obecněni také "zděděné nemoci" můžeme chápat jako nemoc rodiny, jako zrcadlo "rodinného příběhu". Tranzity nemoci krve? Nyní už k vlastnímu hypotetickému horoskopu aktualizace nemoci ve Švýcarsku. Předpokládejme závěr prvního školního roku - léto 1970. Zde můžeme zahlédnout např. tuto tranzitovou konstelaci na předpokládaný radix AB. (Jako příklad z tohoto období jsem vybrala den 16. 7. 1970.)
Otázka vývoje somatizace V tomto detektivním hledání významu "slinivky" mne samozřejmě napadla i otázka, proč tedy AB později "mylně" vzpomíná v souvislosti se slinivkou věk 14 let. Tedy rok 1968, jak uvádí Blesk. Tyto omyly naší paměti mohou být dány tím, že naše nevědomí "ví" lépe než my sami, jak se věci mají. Žádná vážná choroba nepřichází "bez varování". Něco se mohlo už dříve ohlašovat, a nevědomí si uchovalo stopy souvislostí.
V roce 1968 u AB přecházel přes jeho Merkur, který spojujeme se základním a středním vzděláním, tranzitující Pluto. To, co mohlo souviset se základním vzděláváním v cizině (9. dům), bylo umrtveno v důsledku zablokované zahraniční kariéry otce od roku 1962 Tehdy přecházelo tranzitové Pluto přes nativní Slunce A. Babiše v mnou předpokládaném 9. domě. V důsledku zablokované kariéry otce mohla vzrůstat otcova nespokojenost i agresivita (kterou AB zmiňoval). Ambice se mohly "podebírat" (symbolické - tedy psychické - "červené" a "bílé" krvinky byly v nerovnováze). Těžko se mohl AB takovým vlivům bránit. Neschopnost (a v tom věku také nemožnost) "bránit" se ambicím rodičů i vlastním zárodečným mocenským sklonům mohla už tehdy vyvolat "dluh", který se do budoucna začal somatizovat. Otcova politická rehabilitace a obnovený kariérní vzestup se datuje krátce po invazi armád Varšavské smlouvy. Již v roce 1969 je vyslán jako obchodní přidělenec do Stálé mise ČSSR u OSN v Ženevě. Rodina se tam stěhuje. Obrovsky vzroste prestiž, výhledy, ambice, aktivita, postavení v mocenském (ekonomickém) žebříčku. V tom jejich prostředí a zaměření - jak a proč se tomu bránit? Tomu pokušení? Proč prostě nenasednout na tygra? Mimochocem - tranzit Pluta se v retro pohybu přiblížil k nativnímu Merkurovi a zapůsobil na něho po předchozí "mrtvé" vodě jako voda "živá". AB začal studovat střední školu v zahraničí... V dalším období - již při pobytu v Ženevě a zahájení studia na střední škole - se mohly ozývat protichůdné energie ve vztahu k životní dravosti. Např. v listopadu 1969 působila na konjunkci Luny se Saturnem ve Štíru v nativitě AB dlouhodobá opozice tranzitového Saturna a rovněž kvadratura tranzitového Marta.
Ani v té době se nárok zahlédnout a probojovat si na sobě (resp. v rodině) vlastní představu o svých osobnějších cílech nezformoval. Vždyť identifikace s ambicemi matky a otce byla tak silná. Problém filtrování životní energie a vnitřní obrany se zřejmě dál nenápadně somatizoval. Problém krevních destiček - srážlivosti krve - imunity - kulminoval odebráním sleziny. Problém však trval. Posléze ho AB řešil kompenzačním způsobem. Jistým asketismem (což není totéž jako filtrování osobních energií), staráním se o životosprávu, o zdraví a tělesnou kulturu. Což se stalo charakteristické pro AB. Ovšem - co když měl raději původně on sám studovat obory spíše směrem ke zdravotnictví či medicíně? Švýcarsko - Červený kříž! Co když mohl lidem skutečně pomáhat? Nikoliv je blamovat, hypnotizovat, ničit a přitom si hrát na záchranáře a "spasitele" a veřejnost mystifikovat? K vlastním mocenským a egotistickým cílům. Nu uvidíme, kam se téma "zničení" obrazu sebe sama časem posune. oddělování sítnice v očích
Tento zdravotní problém je z roku 2016 (ne-li dříve). Zmiňuje Blesk, který cituje slova Babiše, že "na obou očích se mu odděluje sítnice". Což je podle odborníků závažný problém. Proto se většinou navrhuje včasný chirurgický zákrok. Po komplexním vyšetření v nemocnici 6. 9. 2016 prý zákrok zatím navržen nebyl.
Symbolika potíží "Oči jsou jedinou části našeho těla, kde spatřujeme mozek, neboť evolučně patří zrakový nerv a sítnice k centrálnímu nervovému systému. Svým charakterem se zrak blíží vědomí. ... Myšlení formuje náš zrak, zrak však také formuje myšlení. Myšlení i zrak si navzájem odpovídají ve svých možnostech a zdrojích chyb a vzájemně se podporují. ... Zatímco totiž slyšet a cítit můžeme všemi čtyřmi směry, vidět můžeme vždy jen polovinu světa." (R. Dahlke: Nemoc jako řeč duše, Pragma 1998, str. 139) "Zrak je orientován na světlo slunce, jehož paprsky jdou, jak se zdá, vždy přímou a tím i nejkratší cestou. Ve shodě s tím se i my pokoušíme myslet a plánovat přímočaře a bez oklik... ztatímco příroda žije naopak v křivkách...... Nejen naše myšlení ... i naše představy a očekávání ve vztahu k dalšímu vývoji jsou přímočarými projekcemi do budoucnosti." (tamtéž, str. 140) Dahlke poukazuje, že už stavba oka má problematickou zvláštnost (tedy i naše vědomí). Na sítnici nevidíme všude stejně dobře. Zrak se stal proto záležitostí koncentrace na "jeden bod" a vše ostatní "automaticky zatmíváme" jako by to bylo podružné. Podobně i vědomí si vybírá to, co považujeme za nejdůležitější a ostatní se "smete ze stolu". Tak zrak resp. vědomí (světlo vědomí) současně něco nasvětluje a současně něco zavrhuje. Dále Dahlke uvádí, že pro vidění a myšlení má zásadní roli hodnocení. Tedy i hodnová orientace. "V pokřiveném obraze skutečnosti... nacházíme egocentričnost" (tamtéž, str. 141). A také to souvisí s mechanismem projekce, "s jejíž pomocí odsouváme navenek všechno, co nemůžeme strpět v sobě" (tamtéž, str. 142) V jiné své knize autor uvádí o problémech odchlípení sítnice, že jde o životní či psychická "varovná upozornění, která člověk... přehlíží, začnou být v tělesné oblasti tak zřetelná, že je již není možné přehlédnout; naznačují, že s vnímáním světa není něco v pořádku". Dahlke, Nemoc jako symbol, Pragma 2000, str. 278) Čili - hodnocení a vlastní hodnoty, vidění a vnímání světa je plné "poruch", psychicky nemocné. Pokud se "neozdraví" (nezmění) a bude dál příliš přímočaré, projekční a egocentrické, problémy se zrakem se mohou dále somatizovat, zhoršovat. Podíváme se nyní na tranzity vyšetření z 6.9.2016. Tranzity vyšetření dne 6. 9. 2016 vůči mnou předpokládanému radixu AB.
Slunce (symbol světla, vidění i vědění) je zasaženo kvadrátem tranzitujícího Saturna a opozicí tranzitujícího Neptuna. Účtařské vidění mělo být sice pracně ale velkoryseji zformováno (tranzitový Saturn ve Střelci) a především téměř "obětováno" (rozpuštěno, odpuštěno - tranzitový Neptun v Rybách). Vnitřní touha všechno mocensky kontrolovat a vlastnit je však příliš velkým pokušením (aspekty Slunce radix v Panně v sextilu na zdvojené Luny a Černé Luny ve Štíru). A tak kontrola a moc prostřednictvím EET a Ministerstva financí ještě více přitvrzují. Neptun (v tranzitu) je s tím tvrdým viděním reality a přístupem k ní dost zmaten. (Zmatky s EET.) Nouzově se somatizuje a ze sítnice vytváří proděravělou síť zrakových vjemů. Hodnotově zkreslené, egoisticky zúžené vidění světa plné projekcí vnitřních obsahů na vnější situace a lidi se nijak nezměnilo. A tak se problém ze zrakem objevil poměrně záhy opět letos. Vyžadoval 16. 5. 2017 urychlené vyšetření v IKEMu - viz zpráva.
Nevidím smysl zkoumat podrobněji tranzity. Jde o dlouhodobý, pravděpodobně životní problém AB. . Osobně se domnívám, že AB ve svém expanzivně "kontrolním" přístupu ke světu ("všichni kradú") změny není schopen. Není schopen změnit svoje vidění světa, které je plné agresivních projekcí: A postižené naprosto nedostatečnou sebereflexí. Podle dávných Řeků je chirurgie nejzažší "pomoc" člověku, která nepochopil jinými způsoby, jaké změny by měl v sobě a svém životě učinit závratě
DKvůli závratím byla nutná a neodkladná krátkodobá hospitalizace s vyšetřením 21. 11. 2016. Budu již poměrně stručná. Myslím, že leccos vytušíte ze samotných příznaků. Ocituji opět z knih R. Dahlkeho. Symbolika potíží typu závrať Příčiny závratí mohou být různé. Např. závratě mohou být součástí komplexu symptomů, zvaných Ménierova nemoc. K závratím až ke zvracení, vyrážení potu a bledosti se přidružují potíže se sluchem a očima. Ať už jsou příčiny ty či ony, závratě něco psychologicky a symbolicky vyjadřují. Velmi často ztělesňují u lidí to, že se "ve své ctižádosti odvážili příliš vysoko... Vše, co v jejich nárocích směřuje příliš vysoko a co je přemrštěné, již samo o sobě brání... Musí se neustále přepínat a jsou nápadní železnou vytrvalostí, jsou totiž stále odkázáni na uznání zvenku.... Situace mají často něco společného se ztrátou životního obsahu, jehož se tito lidé drží." (R. Dahlke: Nemoc jako řeč duše, Pragma 1998, str. 154) Dáhlke dále poznamenává, že postižená osoba může mít své ideály, ale přesto je jeho záladna života úzká. Člověk si není vědom vlastní situace. A že si postižený něco (dost) nalhává o základech svého života. Také, že se nedokáže dost uvolnit. Poddat se vlnám života a méně ho kontrolovat a naplňovat ambicemi, aby se tanec života stal požitkem. (Tamtéž str. 155-156) Dahlke to spojuje s tím, že člověk má "dobrovolně zpochybnit vlastní stanoviska" a že má "být vůči sobě a svému životu poctivý" (R. Dahlke: Nemoc jako symbol, str. 241) Domnívám se, že to u AB nehraje roli. Dahlke spojuje závrať s Neptunem v kobinaci s některou z dalších planet (např. Venuše - vyváženost, Saturn - vyrovnanost, Slunce - ambice apod)
Cituji Babišova slova z té doby:
„Měl jsem závratě. Podstoupil jsem různé odběry, vyšetření a EKG. Lékaři a fyzioterapeuté se shodli, že tyto zdravotní potíže mám od páteře,“ prozradil.... (zpráva) O symbolice a psychosomatice páteře ovšem také víme své. Je-li zdravá, mluví se přeneseně třeba o přímé nebo rovné páteři. Nebo právě naopak o "křivákovi", nebo "uhýbákovi" nebo o "křivé páteři". Nebo se užívá výrazu "ten se vykrucuje". Místo tance života jde o vykrucování a křivárny sui generis. závěrem?
Názor čtenáře:
"minehava: ... Babiš šel do politiky proto, aby už nemusel platit lobbistům a různým politikům. Taky už si zažil své v době divoké privatizace. Je to prototyp oligarchy. Jako člověk to je zlý paranoik. Ty jeho našmelené peníze na úkor neštěstí jiných jsou mu k ho**u. Něco si ani za prachy nekoupíš." (z diskuse v Blesku on-line 10.12.2016) Leitmotiv somatizací AB?
Ctižádost, mocichtivost, agresivita (s rodovými kořeny). Expanzivní nenasytnost. Blokující a nesprávně fungující obranné mechanismy, Zúžené vidění světa, nedostatek sebereflexe. Vykrucování se. Téměř paranoické projekce. To tedy zmiňuje symbolika somatizací.. Vlastně v menším měřítku celkem běžně se objevující sklony lidí. Domnívám se, že jsou však zastoupené u AB v míře neběžné a projevující se sklonem ničit životy jiných lidí. Lidová moudrost říká, že čert se*e na jednu hromadu. Ovšem upsat duši - - - no, však víte... moje texty k AB zde na webu:
moje další texty ze souboru politici nekorektně: |