Před sedmdesáti lety se narodil britský herec a režisér Alan Rickman. Pro mne je především spojen s rolí plukovníka Brandona ve filmu Rozum a cit. Lépe však odpovídá anglický tilul Sense a sensibility, neboť jde spíše o dvojí různou citovost – jeden druh citovosti je rozumnější či ukázněnější, svázanější, druhý druh je impulzivní, spontánní, bez zábran. Ukázněnou a důstojnou uměřenost citů projevují ve filmu plukovník Brandon a Elinor (Emma Thompson). Zatímco dívka Marianne (Kate Winslet), do níž se Brandon (Rickman) zamiluje, je v přemíře svých citů impulzivní, prudká, bezprostřední. Plukovník Brandon (Rickman) je však ve svých citech důstojný.
Ukázněnost, sevřenost, jistá zatuhlost citů, zablokovanost – a zároveň hlad po lásce – astrologicky představují velmi často konstelace Luna / Saturn. Luna symbolizuje citovost, niternost, Saturn pak hranice, zábrany, blokace, formování, kázeň. Rickman nemá propojené tyto dva archetypy v podobě planet, nýbrž má konstelaci Saturna v Raku, tedy Saturna přímo v lunárním znamení (znamení Raka odpovídá archetyp Luny). Odpovídá to tedy variantě: - jemná, citová (Rak) ukázněnost (Saturn). Jednoduše vyjádřeno: citová kázeň.
... charisma...
Bohužel, u Alana Rickmana neznáme Ascendent. Přesto lze z jeho neúplného horoskopu ledacos vyčíst. Například o zastoupení živlů. Rickman má prvořadě zastoupeny vodní živly. Oběma světly - Luna ve Štíru, Slunce v Rybách. A dalšími čtyřmi osobními planetami. Kromě Slunce je v Rybách přitažlivá Venuše a Merkur, v Raku je pak kromě Saturna ještě Mars. Jeho filmografie (přičemž film a divadlo odpovídají nejvíce znamení Ryb) je značně proměnlivá. Vždy si však ponechává jemnost (Rak), neuchopitelnost (Ryby), tajemnost (Štír). Ať už se jedná o role romantické, magické či zločinecké. Vodní znamení zaplněná světly a osobními planetami, zejména pak znamení Ryb, mohou naznačovat sugestivnost, velké osobní kouzlo, přitažlivost. A vzhledem k tomu, že se u Rickmana (jakož i u dalších z této generace) vyskytuje sextil Pluta ve Lvu a Neptuna ve Vahách, dá se hovořit o mocném okouzlujícím vyzařování. Pokud je tato dobová konstelace Pluto/Neptun připojena k osobním planetám konkrétní osobnosti, mohlo se to účinně projevit. Nedávno jsme se to mohli připomenout také u Davida Bowie (8.1.1947-10.1.2016).
... Saturn v Raku... a ta Černá....
Lidé s konstelacemi Saturn/Luna či Saturn/Rak (popřípadě s analogickými propojeními planet- znamení - domů) bývají sevření ve svých citech, a často citově trpí. Jsou hladoví po citech, po souznění, po láskyplné blízkosti (Saturn byl dříve nazýván Hladoletem). Připojí-li se k tomu navíc nějaké další bolavé dispozice, např. podprahové emocionální křivdy působené Černou Lunou ve vazbě na Saturna (navíc retrográdního Saturna), jako je tomu u Rickmana, neubrání se člověk záchvatům hořkosti či hořekování. Jde o to, jakým způsobem to člověk prožívá:
zda sám stane nástrojem destruktivních sil (ať vědomě, či bezděčně),
zda to potlačí (vytěsní), zablokuje,
přenese ve formě viny na někoho jiného,
somatizuje,
či zpracuje (potenciuje) v nějaké tvořivé podobě. Např. prostřednictvím "hořké", nepřejícné či ničivé příměsi do svých rolí.
Pochopitelně se mohou zmíněné dispozice projevit v různých podobách současně. Pravdou ovšem je, že Saturn dokáže být mistrným nositelem společensky úhledné masky. Umí se společensky adaptovat. Je jádrem toho, co C. G. Jung nazývá archetyp Persony. A tak jedinci s takovou konstelací ukázněného (Saturn), citlivého (Luna, Rak), případně nitra rozbolavělého a/nebo mstivého (Černá Luna, Štír) se dokážou - vlastně bezděčně - jakoby maskovat. Dokážou velmi často nejen před světem, druhými lidmi, ale i sami před sebou potlačit emocionální přetlak, propady či ataky.
... Mars a Saturn ... a ten Neptun ....
V blízkosti Saturna je Mars. Saturn/Mars jsou konstelací „důstojníka“ nebo osobnosti, která se ujímá velení, rozhodování, organizování. Kromě této jemně důstojnické konstelace (Saturn s Martem v Raku) však musím zmínit ještě jinou podobu téhož Marta. Mars je u Rickmana retrográdní, a je v kvadratuře na Neptuna. Neptun může mít slastné, avšak i nebezpečné podoby. Může naznačovat blaženství, ale i zrádné sklony. Kvadratura Marta a Neptuna rezonuje s napjatějšími podobami Neptuna. Ve spojení s Martem to může být úlisné, sugestivní, zrádné, vražedné nebezpečí. Něco jako žralok v hlubinách. Ovšem nikoli snad tolik ve vnějším světě, nýbrž ve vlastním nitru. Neboť tento Mars je u Rickmana, jak jsem poznamenala, retrográdní, v duševním, niterném znamení Raka. Nejspíše se shodneme na tom, že tomuto „společensky přizpůsobenému“, elegantně plujícímu žraloku vtisknul sugestivní podobu v roli zločince Hanse Grubera ve filmu „Smrtonosná past 1“. Jeho závěrečný pád do hlubin města mi připomíná zabití predátora z Čelistí... K těm saturnsko-martovským postavám, které jsou neptunicky zbarvené, patří samozřejmě také role Rickmana ve filmu Robin Hood, a sice postava šerifa z Nottinghamu, protivníka titulního hrdiny. Ale je to právě Rickmanova role, která na sebe strhává pozornost diváků. Stvořil v ní téměř shakespeareovskou postavu. Její dramatičnost umocňují humorné tóny. Neptun (potažmo znamení Ryb) je spojen s mnohoznačností, a také se schopností "znevážení" a šaškování, což je patrné právě v této rol. Šefif z Nottinghamu je v Rickmanově podání zákeřný, krutý, svůdný, patetický i komický. Proslulou se stala jeho komicky brutální hláška: „Už žádné zbytky malomocným a sirotkům. Už žádné milosrdné popravy. A zruším Vánoce!“ Jak neptunicky mile negativní! (Neb Neptun křesťanský by měla být slitovnost a milosrdnost....) Nu a do třetice z proslulých "nebezpečných" postav Alana Rickmana: Jako potencionální zloduch působí také profesor Severus Snape z příběhů Harry Pottera. Ukáže se však posléze, že je tato postava nejednoznačná. Ještě o něm bude zmínka dále. Saturn - často spojovaný s postavami přísných učitelů - může nabývat ve spojení s Martem/Neptunem nejednoznačnou směsici povahových rysů.
... též Luna ve Štíru, Pluto ...
Temným rolím Alana Rickmana přidávají temné tóny štírovsko-plutonické dispozice. Představuje je především bohatě aspektovaná Luna ve Štíru. Včetně jejího trigonu na Slunce. A včetně její kvadratury s Plutem. Magicko-hypnotické dispozice, boj o moc (Štír, Pluto, Luna, Ryby) „předurčovaly“ Rickmana pravděpodobně už dříve pro role tohoto zaměření. Což byly např. role hypnotizéra Mesmera či mága-ďábla Rasputina. Skrývaný boj o moc, manipulace, magie, nejednoznačné překryvy dobra a zla – tím posléze asi nejvíce fascinoval v roli profesor Severuse Snapea v šesti dílech Harry Pottera. Snape se stal pojmem pro mladší (?) generace. Jak jsem se dočetla: "V měsidle charakteru jedné postavy se prolíná tragičnost, zahořklost, krutost, pýcha, zrada, láska a odpuštění. Po šest dílů největšího fenoménu 21. století nikdo neměl ani ponětí, zda je Severus Snape postava kladná, nebo dokonale prolezlá zlem." (www.expres.cz)
Rickman se však bránil být považován za ztělesnění padouchů, byť jim dal - on původně divadelní herec - dramatickou hloubku. Jako v Shakespearovi. Ale jde o příběhy mnohem komerčnější, a dobovější, bohužel. Možná se Alan Rickman pokusil tuto disproporci překlenout režií vlastních filmů, ale nakonec mu na ně kvůli Snapeovi, nezbýval ani čas. Možná tím zůstal dlužen sám sobě.
...horoskop úmrtí...
... tranzit Pluta v opozici na nativního Marta se Saturnem (v Raku)...
Nejdůležitější je zřejmě dlouhodobý tranzit Pluta s Uranem, které jsou v současné době tak obtížné ke zpracování. Tranzit Plutu a Urana na tu jeho britskou jemnou důstojnickou konstelaci. Jak se měla zničit a proměnit? (Opozice tranzitové Pluto v Kozorohu na nativního Saturna s Martem). Jak se měla proměnit tato jeho konstelace? Jak měla být nová? V rozhovoru z roku 2015 se můžeme dočíst: "O Alanu Rickmanovi se ví, že si vzal za ženu činnou labouristku, sám se navíc často a rád politicky angažuje. A hlavně – Británie by prý ocenila sexy premiéra. „Ale kuš. To nabízejte Hughu Grantovi, já jsem na ministrování příliš starý,“ připomíná herec..." (Reflex 2015) Měl se snad Rickman při plutonickém tranzitu na své nativní retro planety Marta se Saturnem více angažovat ve prospěch britské společnosti, o které tak jako tak uvažoval? Anebo se naopak měl spíše věnovat svému, skutečně svému vnitřnímu životu? Pěstovat vzpomínky - napsat třeba vzpomínkovou knihu?Vrátit se ke grafice? Se kterou kdysi začínal. Kterou měl tak rád. Pro niž měl dispozice jak s Uranem v Blížencích, tak v aspektu na Merkura aj. Možná měl dobrovolně mnohem více zdomácnět, věnovat se své rodině. Vlastně takříkajíc "aktivně" zženštět - což by zahrnovalo třeba i vaření. Na něco z toho upomíná jeho zakulacený, ještě více lunární obličej ze závěru jeho života. (Pochopitelně nemám na mysli, že by se měl stát dalším z řady medializovaných kuchařů! Mám na mysli jeho soukromí.) A možná měl ze svých vzpomínek, rodinných kořenů, ze svých emocionálních vztahů vytěžit látku pro svou vlastní tvorbu ("porodit" vlastní dílo).
O těchto variantách při podobné konstelaci Mars /Luna(Rak) /Saturn /Neptun a o jejich somatizaci pojednává pozoruhodná studie Rudolfa Starého Konstelace Luna/Mars Ukazuje se, že zpracovávat podobné téma je důležité nejen pro ženy, ale též pro muže. V jejich případě by tedy mělo jít nejspíše především o vlastní duši, animu, ženskost. Nikoli o charisma - což je vždy něco, co odpovídá nejen osobním dispozicím, ale také dobové "poptávce". Byla bych však ráda, abychom brali tuto mou drobnou úvahu jako popud k zamyšlení nad svými vlastními možnostmi při podobných spletitých konstelacích či tranzitech. Protože těžko dodatečně jakkoli radit a chytřit...
... a spouštěč?...
Konkrétní datum úmrtí při delší závažné nemoci však vzbuzuje zájem nejen o dlouhodobé pomalé tranzity, ale také o krátkodobě působící konstelace. Ty mohou sehrát za určitých okolností - a v souběhu s prožívaným problémem či nemocí - roli příslovečné kapky, kterou přeteče pohár života. Když jek organismus vyčerpán, člověk udolán, může být nějaký rozcitlivující tranzit tou vposled nejdůležitější zátěžovou situací. Z krátkodobých tranzitů mohlo roli takového urychlovače sehrát to, že k nativní Černé Luně ve Štíru vytvořily aspekty jak tranzitové Slunce (separační sextil), tak tranzitová Luna (aplikační trigon). Obě světla, a zvláště pak tranzitová Luna (v kvinkunxu na nativního Cheirona) mohla přinést emocionální zjitřenost. V obou hladkých aspektech může Černá Luna působit zrádně, jako nenápadná (hladká), avšak jakoby otrávená infuze. (Neberme doslova!) Co když se v člověku probudí nějaké staré křivdy, ublížení? Pocit nicoty? Marnosti? Možná právě ve vztahu k tématům osobní změny, které si dlouhodobě "vynucoval" tranzit Pluta. Neobětoval Snapeovi příliš? Kde zůstaly silné současné příběhy, pro které by zformoval své shakespearovské postavy? Kde zůstaly jeho vlastní, nejosobnější příběhy? Co ho doopravdy (psychicky) vevnitř takříkajíc stravovalo (pokud rakovinu chápeme psychosomaticky)? A také ani netuším, jak na tom byl spirituálně. Zbyly jen otázky. A já nechci ani více vědět! RIP Alane Rickmane!
Alanu Rickmanovi děkuji. Za krásný, výrazný hlas a oduševnělou tvář. Za skvostné herectví. Za laskavost, již jako člověk vyzařoval. Děkuji, plukovníku Brandone.