Revue PROSTOR, ročník VIII /č.30, zima 1994. Užito se svolením R. Starého. Text je určen pro studijní účely.jinde otiskovat bez svolení autora.
Jak Marx, tak i Freud se narodili ve stejný den, 5. května, takže Slunce v jejich horoskopu je ve znamení Býka (viz obr. 1 a 2).
obr. 1 -
KAREL MARX,
5. 5. 1818, 02:00 LMT (01:33 UT), Trevír, DE (06°o39´, 49°n45´), Placidus
Karel Marx V horoskopu K. Marxe se Slunce v Býku nachází navíc ve 2. domě, což znamená, že Marx se problematikou hodnot zabýval v oblasti materiálního soukromého vlastnictví a sebehodnoty a obě tato témata učinil závislá na své teorii hodnot. Z ní nakonec vyplynul závěr o nevyhnutelnosti procesu postupného znehodnocování dělníka (teorie zbídačování) a o nutnosti zrušení soukromého vlastnictví. Destruktivní moment Marxova vztahu k moderní civilisaci je patrný zejména z kvadrátu Pluto/Neptun a z konjunkce Pluto/Saturn v 1. domě; Pluto je vládcem 10. domu, je tedy určující při vytváření světonázoru. Marxovo pojetí hodnoty odpovídá úzkému rámci 2. domu a materialismu zemitého znamení Býka (astrologie rozlišuje, jak známo, čtyři základní živly: zemi, vzduch, oheň a vodu). Veškeré materiální hodnoty jsou podle Marxova názoru vytvářeny tělesnou prací dělníka: I. kvadrát horoskopu má výrazně tělesný charakter (zatímco II. kvadrát je duševní, III. duchovní a IV. transcendentní). I hodnota výrobních prostředků je jen sedlinou živé lidské práce, jejím násobkem. Tělesně-materiální horizont Marxova vnímání světa vede tak k přeceňování uvedených komponent a k podceňování ostatních prvků výrobního procesu, jež Marx označuje jako „neproduktivní“. Týká se to především řízení (managementu), obchodu, peněžnictví atd. Již z těchto náznaků může být zřejmé, jak vnitřní struktura psýchy, zachycená, resp. zakódovaná do astrologického symbolického jazyka v horoskopu, konstituuje určitý vzor vnímání a hodnocení vnějšího světa. Svět vidíme skrze svou vnitřní psychickou strukturu, jejíž součásti je určitý horizont, v němž se naše poznání pohybuje. Můžeme sice chtít, ale nemůžeme chtít, co chceme, řekl Schopenhauer. Obdobně řečeno, můžeme se vědomě zabývat určitými problémy, které leží v zorném úhlu našeho vnímání, avšak tento zorný úhel je již součástí naší psychické predisposice. Neznamená to, že nejsme schopni vidět i jiné problémy a všímat si jiných oblastí života. Ty se nám však z našeho dominantního zorného úhlu jeví jako méně důležité nebo bezvýznamné. To, k čemu jsme vnitřně disponováni, má pro nás naopak neodolatelnou přitažlivost. Vidíme to, co chceme vidět, přesněji řečeno, co se v nás samých chce vidět ve vnějším světě. Tato příbuznost (afinita), projevující se jako zaujatost až fascinace, signalisuje některý z důležitých bodů našeho vnitřního života, s nímž se dříve či později setkáme, často zdánlivě zcela náhodně, ve svém životě. Máme-li v sobě zabudován komplex „hodnoty“, vlastnictví a užívání života, máme sklon vidět vnější manifestace téhož všude kolem nás, přičemž jakási vnitřní síla (někdejší Sókratův daimón) nás nutí, abychom se tím ve vnějším světě zabývali; ve skutečnosti řešíme – současně a prvotně – svůj vnitřní psychický problém.
V Marxově horoskopu je Slunce v těsné konjunkci s Lunou a se vzestupným Lunárním uzlem. Luna tu značí mimořádnou citlivost vůči dané problematice a skon vztahovat ji (při Ascendentu ve Vodnáři) k mundánní analogii Luny, tj. k lidovým masám. Severní Lunární uzel (v konjunkci s Lunou a Sluncem), který již sám o sobě má sluneční charakter (tzn. charakter vědomě sledovaného programu), ukazuje směr celoživotního směřování a cílevědomé činnosti. Vládcem 2. domu je Marx na hrotu 6. domu, což znamená, že uvedená problematika 2. domu se pojednává ve stylu průkopnické (Mars) analytické práce (6. dům), se zaměřením na ekonomickou stránku věci (6. dům). Zmíněný Ascendent ve Vodnáři předznamenává uranistické (Uran je vládcem Vodnáře), tj. prométheovské instinktivní založení, hledající uplatnění v procesu osvobozování lidstva ze společenských forem útlaku. (V německých novinách vyšla svého času karikatura zobrazující Marxe jako moderního Prométhea připoutaného k tiskařskému lisu, přičemž orel s výsostnými znaky pruského mocnářství mu klove játra.) Vládce 1. domu (Ascendentu) je tedy Uran, který se nachází v konjunkci s Neptunem v 10. domě. Uran v 10. domě signalisuje neutuchající snahu osvobodit se ze starých společenských struktur (10. dům). Konjunkce s Neptunem (utlačené a zbídačené masy = proletariát) ukazuje, kdo má být předmětem osvobození a zároveň naznačuje i způsob, jakým se tak má stát. Použijeme-li známých Schumpeterových slov, je to „kázání (Neptun = spása v 10. domě, tj. ve společenském měřítku) v rouše analýsy“ (Uran = nové, převratné myšlenky; vládcem 10. domu je Jupiter = filosofické roucho nové společenské utopie). Jak však vyplývá z kvadrátu Urana a Saturna, součástí Marxovy psychické struktury byl trvalý nesoulad mezi novou vizí společnosti (Uran) a strukturálním, mocenským a zákonným uspořádáním stávající společnosti. Z aspektace Urana se Saturnem (vyskytující se také v horoskopu Tolstého, Solženicyna a Mao-Ce-Tunga) vznikají zvláštní kombinace prométheovské svobody a saturnských zábran, ústící do jistého druhu „diktátorské svobody“ nebo do „reakčního radikalismu“, jako by dotyčný byl ve spolu se svou vlastní svobodou (R. Tarnas).
obr. 12 - SIGMUND FREUD, 5. 5. 1856, 18:30 LMT (17:17 UT), Příbor na Moravě (18°o09´, 49°n38´), Placidus
Sigmund Freud
Ve Freudově horoskopu se Slunce v Býku nachází v 7. domě, tzn. v oblasti partnerských vztahů (viz obr. 2). Problematika Býka, která u Marxe setrvala tak říkajíc ve svém domovském prostředí, se tu přenáší do jiné oblasti životní zkušenosti, jinými slovy, odehrává se na jiné scéně „divadla světa“. 7. domu by tak odpovídala zemitá Venuše (přiřazovaná znamení Býka), která tak zaujímá místo patřící původně Venuši ve Vahách (vzdušné znamení). Tento variační přesun má za následek zajímavý posun v nazírání tematiky vztahující se ke znamení Býka. Máme-li tento posun v horizontu vnímání vyjádřit jedním slovem, jde o záměnu erotiky za sexualitu: záměnu (vzdušných) milostných, formálně společenských, estetických vztahů mezi Já a Ty za smyslově tělesný (zemitý), sexuální požitek. Jinak řečeno, partnerské erotické vztahy nabývají v této kombinaci silně smyslový, sexuální a hedonistický charakter. V rámci tematiky příslušející znamení Býka nabývá takto klíčového významu smyslový požitek, resp. schopnost užívat tělo druhého jako objekt a mít z něj požitek. Partner se stává „objektem“ touhy. Erotická touha se mění v sexuální pud. Veškeré vztahy k druhým lidem a ke světu vůbec se stávají především libidinózní záležitostí a životní energie, kterou má člověk k disposici, se z tohoto zorného úhlu jeví jako „sexuální libido“. To vysvětluje zvláštní komposici tohoto ústředního Freudova pojmu, který je jen stěží pochopitelný těm, komu je tento úhel pohledu pro odlišné psychické založení cizí. Na jedné straně tento pojem zahrnuje veškeré vztahy vznikající mezi lidmi: kromě pohlavní lásky je to i láska mezi rodiči a dětmi, přátelské vztahy, „obecná láska k lidem, stejně jako oddanost ve vztahu ke konkrétním předmětům i abstraktním idejím“; Freud však pod tento pojem zahrnuje také Platónova Eróta a dokonce i lásku v pojetí apoštola Pavla se známé epištoly Korinthským. Na druhé straně však za jediné skutečné a pravé jádro všech těchto mnohotvárných vztahů mezi lidmi označuje sexualitu: „Jádro toho, co pro nás slovo láska označuje,“ říká Freud, „tvoří přirozeně to, co se obecně nazývá láskou a co bývá opěváno básníky, pohlavní láska s cílem pohlavního spojení.“ Podobně jako Marx zredukoval proces tvorby materiálních hodnot na živou práci dělníka a ostatní formy práce označil za neproduktivní, pokládá Freud za jediný druh pravého vztahu mezi dvěma lidmi (7. dům) libidinósní tělesné spojení (Slunce v Býku), přičemž vše netělesné a nesexuální prohlašuje za méně hodnotné, takzvaně sublimované (tj. přenesené z tělesného I. kvadrantu do duchovního III. kvadrantu erotických, estetických a formálně-společenských lidských vztahů). Z astropsychologického hlediska jde tedy v zásadě o zcela přirozenou kombinaci erotiky a sexu (znamení Býka a Venuše, 2. a 7. domu), projevující se především zemitějším zabarvením původně spíše duševních vztahů mezi lidmi (jak to odpovídá charakteru III. duchovního kvadrantu), Jestliže však Freud tento zvláštní, přídavný aspekt absolutizuje, je výsledkem – místo opravdu nové autentické varianty – spíše deformovaný zorný úhel, z něhož se pak svět jeví jako „pansexualizovaný svět“, v němž vše je ovládáno pohlavním pudem, nebo je od svého pravého účelu tzv. odkloněn či odvrácen, čímž vzniká „nelibost“ (nejen „v kultuře“, ale v životě vůbec), rodí se fantasie (která má podle Freuda v podstatě nezdravý, náhražkový charakter) a člověk sám se stává neurotikem.