Proč "Film - astro - psycho" ? jednoduchý nástin toho, oč jde
Toto spojení se objevuje v mém přístupu při konzultacích a při "výuce" astrologie běžně. A jako první jsem zde v Čechách uváděla už od poloviny devadesátých let semináře (workshopy) k výkladu vybraných filmů ve spojení s psychologickou astrologií. Prvotní inspiraci jsem nalezla u Rudolfa Starého - např. viz jeho kniha Filmová hermeneutika.
Část kursů psychologické astrologie jsem výslovně opírala o spojení s filmem (včetně ukázek a jejich interpretace). Jen lituji, že jsem o tomto tématu nezačala také včas (tj. dříve) psát. Co není, však může být.
V připravované knížce Astromedailonky mám alespoň několik "portrétů" herců či režisérů. Předplatitelům knížky na Startovači nabízím jako "bonus" dva večery filmu a astropsychologie (za přátelskou cenu). Ti, s nimiž se znám více, již vědí, oč jde. Pro ty předplatitele knížky, s nimiž jsem neměla možnost se setkat, nebo jen málo, nabízím Úvod k tomuto přístupu. Jedna z dam mi napsala, že si neumí představit, oč jde, respektive je téma pro ni příliš široké a neurčité. Pro ni, a pro ostatní, jsem tedy napsala následující menší vysvětlení.
*********************
Tak jako shledáváme v životech lidí leitmotivy psychologického rázu, které můžeme vztáhnout k astrologickým konstelacím (o tom jsou moje astromedailonky), je tomu podobně i s uměleckými díly. Ta působivější a trvalejší díla obsahují výrazné archetypové motivy, někdy dokonce výslovně. Např. Goyův obraz Saturn požírající svého syna či Dürerův obraz Melancholie jsou psychologicko-astrologicky o náročném archetypu zvaném Saturn.. Zrcadlí tento princip, a působí svou "výmluvnou obrazností" na naše emoce i mysl.
Dějová díla (divadlo, opera, film, literatura), která obsahují psychologický vývoj, zrcadlení či proměnu, umožňují nahlédnout, pokud přidáme též astrologický náhled, různé fasety nějakého astrologického principu či konstelace.
Např. Smetanova opera Prodaná nevěsta výrazně obsahuje motivy znamení Blíženců, tohoto znamení komunikace, chytrosti (až vychytralosti), obchodu (prodeje) ad. V opeře se objevuje např. Kecal. Motiv sourozenců, “prodeje” nevěsty a mnoho dalšího. Něco z toho zmiňuji v medailonku o Smetanovi, který uvádím v knížce Astromedailonky. A protože česká národní mentalita je výrazně blíženecká, stal se Smetana svým “blíženeckým” vkladem skladatelem národním (bez ohledu na “medvědí” službu, již mu prokázalo oslavování minulým režimem).
Více o blíženeckých aspektech v některých jiných českých uměleckých výtvorech, jako je “Švanda dudák”, “Švejk”, novodobé pohádky o Mikešovi či Krtečkovi aj. viz moje studie o české povaze (Blíženci, Merkur.... ). Původní inspiraci lze najít v textech R. Starého - viz např. zde. K blíženeckým charakteristikám české povahy lze vztáhnout mnoho českých filmů, ze kterých si např. ceními snímek Všichni dobří rodáci. Ale lze uvádět další a možná známější filmy (Kolja, Pelíšky aj.).
Umělecké dílo je svébytným zrcadlem lidských projevů,, sklonů, chování atd. (včetně osobnosti tvůrce). A podobným byť zároveň jiným zrcadlem jsou jungovská psychologie či astrologie. Prvé zrcadlo (umění) obsahuje motivy, druhé zrcadlo (psychologie) se zabývá komplexy, třetí zrcadlo (astrologie) zachycuje konstelace. Je skvělé, když se to prostřednictvím nějakého díla více prolne. Umění působí navíc na pravou hemisféru – prožitkem. Psychologie a astrologie přispívají výkladem. Proto spojení psychologické astrologie s uměním považuji za celistvé (či alespoň celistvější a působivější). I pro vysvětlování (výuku) astrologických principů.
Mohla bych se soustředit třeba na divadlo či operu (byť jsem naprostý laik při jejich prožívání). Mám některá díla osobně velice ráda a považuji je za mimořádně působivá i z hlediska astropsychologie. Např. Pucciniho Tosca je zážitkové dílo o odvrácené stránce moci a manipulace a především o ničivém sklonu “vlastnit” a “žárlit” (Tosca, Scarpio). Je to tedy opera štírovského (plutonického) rázu (konkrétněji konstelace Venuše/Pluto). Ale ne všichni snesou či poslouchají operu. Nebo čtou beletrii...
Film je (podobně jako opera) uměním, jež obsahuje slovo, hudbu, obrazové vidění, psychologický zhuštěný děj – a navíc se film stal nejběžnějším uměleckým žánrem. Snad všichni se na něco koukají... Proto jsem k tomu propojení výkladu a zážitku zvolila film do většiny svých kursů.
Úvod k tomuto přístupu – s ukázkami, výkladem a doporučením na některé filmy jako vhodná zrcadla ve spojení s psychologickou astrologií – by měla být právě ta dvě nabídnutá setkání. Doufám, že je nyní můj záměr jasnější. Co je účelem? Účel není, resp. ho nesleduji. Je to nabídka. Toho, co považuji já sama za nejhodnotnější v mém astropsychologickéme přístupu. Za “přátelskou cenu” nabízím něco, co sama považuji za velmi cenné. Proto to je bonus.
******************* Potud mé vysvětlení pro ty, kteří se s mým přístupem ještě nesetkali.
Do budoucna počítám i s otevřenými online meetingy pro další zájemce.