Text o Sigmundu Freudovi jsem publikovala ve své knížce Astromedailonky. Rozšířenou verzi jsem následně zveřejnila v časopise Sféra v r. 2022. K výročí narození Sigmunda Freuda zde uvádím dvě obsažnější ukázky. Zjednodušený horoskop s tabulkou dole pod ukázkami.
/.../ Úpravný vypravěč Životní zvyklosti a rituály, serióznost, sebekázeň, také vnější vzhled lze v jeho horoskopu zahlédnout v postavení Saturna. Saturna lze dát do souvislosti s archetypem Persony („image“), Senexe („patriarchy“), autoritativního Otce atd. Saturn v jeho horoskopu má hladký sextil s Venuší. K tomuto aspektu se váže Freudova záliba ve starožitnostech. Ve Freudově teorii se Saturn projevuje zdůrazněním otcovského komplexu zahrnujícího „smrt“ otce. U Freuda je Saturn v 8. domě, kde je také Luna. Osmý dům se tradičně spojoval s dědictvím po předcích, což rozhodně nemusí znamenat jen majetek, ale také geny nebo volněji rodové kořeny, rodová témata. Freud tomu říkal „rodinný příběh“. Do 8. domu také patří témata vytěsněná a potlačená, „pohřbená“ – neboť je to dům „života a smrti“ (což platí především v přeneseném smyslu slova). Především však tento dům souvisí s jádrem životního příběhu, s mocným zdrojem životní energie (ať už ho žijeme sami, nebo ho sdílíme v přenosu). Mezi ty životodárné energie patří sexualita. Její působení se skrývá za různými tabu. V práci s nevědomím je pak možné se dobrat skutečných pohnutek. R. Starý píše: „Saturn v 8. domě jako vládce 3. domu (sebevyjádření) znamená, že se bude hodně hovořit o podsvětí a podvědomí (8. dům), zvláště pak o snech (Měsíc v témže 8. domě prozrazuje mimořádnou citlivost pro tyto podsvětní formy).“ 7/ Navíc Saturn, jakož i citlivá Luna (Měsíc), jsou ve znamení Blíženců. To je znamení, jež právě s komunikací souvisí. Freudovy práce často působí jako literární příběhy. Krom toho měl Freud smysl pro slova (uměl vytvářet nezapomenutelné pojmy), pro přeřeknutí (viz kniha Psychopatologie všedního dne), také pro vtipy (o nichž také napsal knihu) atd.
Sestup do podsvětí Freud má ascendent ve znamení Štíra. Jeho horoskopu vládne bůh podsvětí Hádes/Pluto. V řeckém pojetí je podsvětí něco jako sklep odložených duší. Podobně Freud pojímal nevědomí (to psychické podsvětí) jako odkladiště vytěsněných obsahů. Jako popelnici. (Připomenu odlišný náhled C. G. Junga, jenž v nevědomí spatřuje životodárnou studnu života.) Freud z toho podsvětí vykutal téma sexuality jako odhozené, tabuizované téma a učinil z něho téma centrální. Jung k tomu píše: „Značně problematický se mi zdál především Freudův postoj k duchu. Kdekoliv se u nějakého člověka nebo uměleckého díla projevil výraz duchovnosti, podezříval ji a naznačoval, že jdo o ,potlačenou sexualitu,. Co se nedalo interpretovat bezprostředně jako sexualita, označil jako ,psychosexualitu,.“ 4/ Jung posléze odmítl Freudovu představu, že náboženství a další okruhy jsou „jen“ sublimací sexuality. Hloubku svých pochybností pocítil, když ho Freud vyzval, aby sexuální teorii učinil dogmatem, opevněním „proti přívalu černého bahna… okultismu“. 4/ Takový dogmatismus byl pro Junga nepřijatelný.
/...../
Dobývání nebo svádění? Freud svá náhledy považoval za obecně platné a směrodatné. Od devadesátých let se zabýval sebeanalýzou. V ní se dopátral některých důležitých zjištění vyvěrajících z dětství, zejm. podvědomého přání nahradit otce, což později formuloval jako Oidipův komplex. Podvědomá či předvědomá touha chlapce nahradit otce ve vztahu k matce. Vlastní „anamnézu“ však příliš zobecnil a vytvořil z toho obecný problém všech mužů. Sebe sama jako by promítal do ostatních. Jung o tom napsal: „To, co Freud říká… je především nejpravdivější vyjádření jeho osobní psychologie.“ 4/ Ústředním tématem jeho koncepce je sexualita – která je obloukem mezi pudem života (Éros) a pudem smrti (Thanátos). Lze zjednodušeně říci, že pro Freuda samého hrála důležitou, avšak potlačenou roli sexualita. V jeho horoskopu to naznačuje rozložení planet do tvaru, který se nazývá držadlo vědra. Vlastním držadlem je Mars. Mars symbolizuje „mužské“ energie jako je akčnost, iniciativnost, průbojnost, soutěživost. . Souvisí také se sexuální „dobyvačností“, jejíž zabarvení je dáno znamením a domem v osobním horoskopu. U žen je Mars součástí jejich vnitřní „mužskosti“, což tzv. Animus. Ženy sexuální stránku prožívají většinou v přenosu na muže – milence, dobyvatele (či „násilníka“), sexuálního partnera či jeho představu atd. Ale může to být obecně – i bez vědomé sexuality - nějaký muž, často mladík. Zatímco Mars (kterému ve zvěrokruhu obecně odpovídá znamení Berana) symbolizuje mimo jiné sexualitu, Venuše – které ve zvěrokruhu obecně odpovídá znamení Vah – je symbolem erotiky. Erotika je něco jiného než sexualita – je to přitažlivost, zalíbení, citové okouzlení, a také je spojena s tvůrčí činností. Všimněme si, že u Freuda jsou Mars a Venuše v opačných znameních: Mars je ve venušanském znamení Vah, Venuše je naopak v martovském znamení Berana. Jakoby se u Freuda erotika a sexualita proplétaly, či dokonce zaměňovaly. A skutečně to můžeme pozorovat v několika ohledech. Ženy podle něho trpí tím, že postrádají penis (který viděly u chlapců), dokonce jim ho závidějí. Sexualita se u něj skrývá pod názvem Éros. A jeho koncepce a výklady zahrnují přepestrá témata svádění a sexuality, až s umělecko-vypravěčským rázem.
Prométheovský komplex (Poznámka pro tyto ukázky: spojení astrologického Urana s mytologickým Prométheem uplatňuje Rudolf Starý, resp. jungiánská astrologie, jakož i světově proslulý Richard Tarnas a další. Více o tom text na mém webu.)
Freud je tedy vlastně středobodem své koncepce. Také to lze zahlédnout v horoskopu. Je to téma „jáskosti“, až sebestřednosti. Tendenci k sebestřednosti představuje právě Slunce, symbol světla našeho vědomí a sebevědomí, našeho Já. Slunce je v konjunkci s Uranem, jehož mýtickým vtělením je titán Prométheus. Spojení Slunce a Urana může naznačovat tendenci k mimořádné – a přesto neuvědomované – individuálnosti. Freud už od devadesátých let 19. století měl jasné ambice nově zkoumat a zmapovat mysl lidí. Slunce s Uranem – podvědomá touha po výjimečnosti - jsou spojeny s Neptunem v Rybách, který archetypově souvisí se spiritualitou. Dohromady to může vést k tendenci určitého „spasitelství“. Lze to nazvat „mesiášským“ komplexem. Avšak spojení Neptuna s Uranem a Sluncem může vést k osobnímu odmítání tradičního náboženství. Uran ztělesňuje totiž buřičtví, vzpouru, často tendenci k ateismu. Můžeme ho dobře pochopit na jeho mytologickém představiteli Prométheovi. Ač Freud pocházel z ortodoxní židovské rodiny, šel svou vlastní cestou (své židovství přijímal jako příslušnost k národu). Jeho vlastní cesta měla prométheovský ráz. Nešlo jen o to, vytvořit novou psychologii, ale osvobodit lidi, jejich mysl, od těžkých „okovů“ tabuizovaných témat. Považoval to za své poslání pro společnost, avšak musel o své poslání zápasit. Naznačuje to Uran, který je v jednostupňovém kvadrátu na medium coeli (MC) – začátek 10. domu horoskopu. Tento bod (MC) a 10. dům symbolizují poslání, roli ve světě, také úspěch, proslulost. MC je v královském znamení Lva, jež je pod vládou jáského Slunce (v horoskopu Freuda s Uranem). Freud skutečně za svůj hlavní ideový úkol považoval výzvu „svrhni staré bohy“.
/.../
Upozorňuji, že databáze Astro-seek čerpá se svolením majitele z databáze Astro.com. Avšak nověji Astro.com uvádí pro stejné vstupní údaje (jejichž spolehlivost je v systému RR ceněna vysokým indexem AA) ascendent posunutý na 10 stupňů Štíra. Viz zde.