Otázky: Proč je horoskop oddělení České republiky (ČESKA) a Slovenské republiky (SLOVENSKA) radixem právě Slovenska? Proč tento horoskop ukazuje právě na Slovenskou samostatnost? Proč je však horoskop téže události ve vztahu k Čechům "pouhým" tranzitním horoskopem? Tranzitem vůči radixu, za který považujeme zrod české samostatnosti z roku 1918.
Horoskop Československa z roku 1918 považujeme v jungovské astrosychologii, a zvláště pak v návaznosti na školu R. Starého, za základní radix Čechů v jejich kolektivní mentalitě. Na inspirativní texty R. Starého jsem navázala několika články jak k české mentalitě, tak k určitým politickým dějům.
Nyní se jen odvolám na to, že v roce 1918 se zrodila státoprávní samostatnost české mentality se všemi jejími typickými sklony. Např. zde o českém základním horoskopu - viz.
Součástí vzniku osamostatnění české mentality bylo právě i to, že připojila i bratříčka Slovensko, lid slovenský ("jedno jsme"). Připojení Slovenska se však fakticky stalo až dodatečně a samostatně. 30. října se ve Turčianském Svatém Martinu sjelo 200 politických vůdců Slovenska, kteří přijali Martinskou deklaraci, na jejímž základě se Slovensko připojilo k českým zemím,
Slovensko samo o sobě má však mentalitu jinou – jemu přísluší až vlastní jeho osamostatnění v roce 1993. Typický český sklon („švejkování“) u Slováku v jejich kolektivní mentalitě nenajdeme. Samozřejmě že jsou u Slováků jakož i v jiných kolektivních mentalitách přítomy prvky či stopy či projevy všeho možného, vlastně všeho. Ale jakési tendence, sklony více převažující v té či oné kolektivitě ji právě vyznačují. Slovenská mentalita není spojena (tolik) se švejkováním, alibismem, chytračením stůj co stůj. Mnohem lépe ji typově vystihuje zlidovělá postava Jánošíka, který chudým bral a bohatým dával. Pro astrologický archetyp Urana spojovaného se znamením Vodnáře je příznačný nenáboženský humanismus (vše-lidství), jisté titánství (že změní staré pořádky a bude měnit budoucnost) aj Mentalita Slováků není chytrácká. Je mnohem více vodnářštější, vzpurnější, přímější - a do značné míry upřímnější a naivnější .
Když se konečně v průběhu moderních dějin mohli Slováci dožadovat vlastní emancipace, odehrálo se to nejprve motaninou kolem spojovací čárky, resp. pomlčky v názvu soustátí Česko-Slovensko. To byla jednání v roce 1990. Tehdy napsal k této situaci půvabný článek Rudolf Starý. Článek názvem Spor o spojovací čárku aneb Bliženec versus Vodnář. Článek byl datován a nabídnut k tisku již 1. 4. 1990 (tedy tři roky před oddělením). Byl otištěn v revue Prostor želbohu až v roce 1993. Proč se tak stalo se dočtete v úvodu článku. Chci však zde upozornit na to, že osamostatnění Slovenska bylo pociťováno jako úkol právě Slováky. A mělo k němu teprve dojít. To autor článku pojmenoval právě již v roce 1990. Předvídavost autora a jeho vhled do astropsychologických souvislostí byla (je) pozoruhodná. Cituji z článku, který tedy vznikl v roce 1990, tedy již tři roky před rozdělením Česka a Slovenska:
(1990) "Drama, které se odehrálo ve Federálním shromáždění při projednávání nového názvu státu, přivedlo na scénu obě hlavní postavy, známé již z předcházejícího dějství této hry: českého Šibala a slovenského Zbojníka – Blížence a Vodnáře. Vodnář – to je vzpoura a zápas o nezávislost, snaha odtrhnout se a osamostatnit se, Blíženec – to je touha uchovat nerozlučný vztah mezi dvěma rodnými bratry. První dějství mělo skončit zamýšleným kompromisem, kterým český Polydeukés chtěl uspokojit požadavky slovenského Kastóra. Použil k tomu zbraně, která patří k nejosvědčenějším: osudový národnostní problém dokázal hbitě převést na lingvistickou rovinu a zde demonstroval zkoprnělému Kastórovi, že spor mezi nimi je zcela nicotný, neboť jde pouze o otázku „jazykových zvyklostí“. Stačilo ovšem, aby se Kastór probral z tohoto lingvistického snu, a nemohlo mu uniknout, že Polydeukés, ten starý Šibal, milující slovní hříčky a vtipy, ho opět, jako již tolikrát, „přešibačil“. Tentokrát mu to však, jak se zdá, neprojde. Na pořadu je nyní vážná otázka osamostatnění obou republik a tuto otázku je třeba pozorně zvážit ze všech možných hledisek, protože jen tak bude možné se vyhnout nejhorším projevům nacionalismu a podobných davových vášní." (R. Starý, revue Prostor 1993, celý text zde)
Horoskop rozdělení Česka a Slovenska radix emancipace Slováků - tranzit rozvodu pro Čechy
Na otázku – co je zač ten horoskop rozdělení Čechů a Slováků v roce 1993 - nyní můžeme odpovědět. Tento „stejný“ horoskop ve smyslu „stejného“ časového okamžiku má identické postavení planet a bodů (vyjma hrotu domů) ve znameních. - Horoskopy s tabulkou postavení planet a hroty domů najdete pod textem.
V důsledku různého místo, v němž se oddělení zákonně naplnilo (Praha pro Česko, Bratislava pro Slovensko) se však mírně posouvají hlavní osy AC/DC a IC/MC pro horoskop této události situovaný do Prahy a do Bratislavy.
V témže časovém okamžiku, tj. 1. 1. 1993 v 0:00 MET má horoskop události lokalizovaný do Prahy AC na 7°12´ Vah, zatímco táž událost lokalizovaná do Bratislavy má AC na 9°21´ Vah. Také se posouvá IC v Kozorohu. V Praze je na 9°14´ , zatímco v Bratislavě na 11°43´.
Vede to k některým drobným, ale vypovídajícím důsledkům. Týká se to zejména postavení Slunce a Luny v domech horoskopu. V obou horoskopech jsou obě světla samozřejmě na stejném stupni ve znameních. Slunce je 10°33´ Kozoroha. Luna je 8°25´ Berana.
Avšak v důsledku posunu hlavních os, se v horoskopu Česka Slunce objevuje už ve 4. domě a Luna v 7. domě, Zatímco v horoskopu Slovenska je Slunce ve 3. domě a Luna v 6. domě.
Česko - Slunce v domě Zopakuji - pro horoskop události situovaný v Praze je IC 9°14´ Kozoroha. Slunce je za IC, tedy ve 4. domě. Toto postavení symbolizuje "stísněnost", ohraničenost v domácím prostoru Omezení Ochuzení. A přinesla to diplomatická jednání o samostatnosti - sextil Slunce na Venuši ve Vodnáři. Přinesla to jednání s partnerem (Venuše), který touží po emancipaci (znamení Vodnáře). A tato dipolomatická jednání o samoatatnosti přinášejí pro Česko státoprávní omezení, ochuzení domoviny. Netřeba snad více komentovat.
Slovensko - Slunce v domě Zopakuji - pro horoskop události v Bratislave je IC 11°43´Kozoroha. Slunce 10°33´ Kozoroha, tedy před IC. Slunce je v tomo horoskopu pro Bratislavu (Slovensko) na konci 3. domu – před IC. Je tedy ve 3. domě. Slunce, jak jsem již zmínila, tvoří sextil s vládkyní tohoto horoskopu Venuší, jež je ve Vodnáři. Slunce – symbol sebevědomí – staví zákonné hranice (Kozoroh) mezi „sourozence“, ABY sedosáhlo samostatnosti o v diplomatických jednáních (Venuše ve Vodnáři). Saturn, který vládne znamení Kozoroha, je také vládcem archetypového Slunce, který je v Kozorohu. Ty vystavěné „sourozenecké“ zdi či hranice mají být ve jménu státoprávní emancipace. Saturn je ve Vodnáři – archetypové znamení emancipace. Saturn má hladký (příznivý) trigon s Jupiterem. Jde o mezinárodní (Jupiter), diplomaticky zvládnuté jednání (Váhy na AC, Jupiter ve Vahách) o státoprávním uspořádání (Saturn) formou osamostatnění (Saturn ve Vodnáři).
Česko - Luna v domě Pro horoskop události v Praze je DC na 7°12´ Berana. Luna je na 8°25´ Berana. Luna je tedy již za DC, je v 7. domě. Luna symbolizuje pospolitost, lid, národ, krajinu, také příznaky jako řeč, mluvu, bájesloví, zlidovělé formy prožitků (typické pohádky, úsloví, aforismy, postoje…). Co to může symbolizovat, když je Luna v 7. domě a blízko DC? Pospolitost (Luna) má potřebu se konfrontovat (Beran) s „těmi druhými“ (7. dům). V tomto případě se Slovenskem - jako příčinou té situace, když jsou oni tak "nespokojení", ať si táhnou (znělo tehdy hlas "lidu"). Mimochodem - i v osobní astropsychologii to platí. Se 7. domem bývaly tradičně spojovány soudní spory občanské. Proč tomu tak je, když v sedmém domě (popř. podobně ve znamení Vah) se objevují snahy „zalíbit se“, získat sympatie? Je tomu tak proto, že rubem či Stínem těchto snah je nevědomý sklon k přenosům svých "horších" stránek. Je to tedy dům, který symbolizuje nejen to, jak se „nabízíme“ druhým, ale též, do jakých konfrontací zde vstupujeme, jaké konfrontace bezděčně vyvoláme. Zvláště, když je tu přítomno znamení Berana!
Slovensko - Luna v domě Pro horoskop události v Bratislavě je DC na 9°21´ Berana. Luna 8°25 Berana. V horoskopu události pro Bratislavu (Slovensko) je tedy Luna ještě před DC, tedy v 6. domě. 6. dům bývá spojována s každodenním životem, pracovitostí. Luna jako symbol pospolitosti je tedy v domě každodenních úkolů. Pracovat (6. dům) aktivně (znamení Berana) na vlastním krajině – domově – společnosti (jako domovu pro pospolitost) – tak to se stává v okamžiku vzniku jejich samostatnosti pro ně KAŽDODENNÍ REALITOU. Nejen tedy Venuše ve Vodnáři jako vládkyně horoskopu, Saturn ve Vodnáři, ale rovněž Luna jako symbol péče o sebe v každodenních úkolech pospolitosti charakterizují, že šlo touto událostí o emancipaci Slováků. Té mentality/pospolitosti, jež souzní s archetypem Vodnáře. Horoskop událoti je tedy u Čechů "pouhým" událostním horoskopem, který bych charakterizovala jako rozvod, vůči základnímu horoskopu české mentality, tedy k horoskopu vzniku Československa v roce 1918, tak u Slováků je to jinak.
Shrnutí
Horoskop oddělení Čechů a Slováků je t vskutku osamostatněním Slovenské mentality. AC je ve Vahách a vládcem horoskopu je Venuše ve Vodnáři. Vodnář z hlediska kolektivity rozhodně více odpovídá Slovákům než Čechům. Atd. Také další, novější indicie ukazují vhodnost tohoto horoskopu jako kořenového pro Slováky (radix).
Solidnost v mezinárodních vztazích je o něco více oceňována u Slováků
Tendence začlenit se více do mezinárodního společenství "titánů" (EU, euro) a přerušit dřívějšíí vázanost na Východ.
Další indicie si jistě přidáte sami. Zkrátka: V důsledku osamostatnění v roce 1993 slovenský Zbojník přestává pro Čechy hrát vnucenou roli Kastóra (znamení Blíženců) , nýbrž ujímá se sobě vlastní autentičtější role Prométhea. Toho Prométhea, kterého archetypově spojujeme s Uranem, Vodnářem.
Tento text má pokračování v článku k parlamentním volbám 2017 - viz zde.
Horooskopy rozdělení Česko-Slovenska: Praha (vlevo), Bratislava (vpravo)