Transitující Neptun v kvadrátu na transitujícího Saturna (2015 - 2016)
© Rudolf Starý
Knižně nepublikovaná črta z roku 2015. Použito se svolením autora.
Text je určen pouze pro studijní účely a bez souhlasu jej nelze jinde přetiskovat. V souvislosti s událostmi na Ukrajině se v tisku objevil výraz „hybridní válka“. Samo slovo „hybridní“ znamená směs nesourodých prvků, jejich rozmělnění nebo neorganické spojení. Je to ovšem jen jeden z mnoha momentů, které souvisejí s astrologickou symbolikou Neptuna, zvláště ve spojení se Saturnem.
Když se podíváme na současné transity pomalých planet, je to především dlouhodobá kvadratura transitujícího Pluta s transitujícím Uranem (další přesný kvadrát 17. 3. 2015 na 15° Kozoroha a Berana), ale vedle toho i významná kvadratura transitujícího Neptuna s transitujícím Saturnem (k nejbližšímu aspektu došlo v rozmezí asi 3° v lednu 2015, přesný kvadrát nastane koncem roku 2015 na 7° znamení Střelce a Ryb, což se v roce 2016 zopakuje ještě dvakrát na 10°-12° znamení Střelce a Ryb. Za zvlášť názornou korespondenci uvedené konstelace lze považovat způsob válečného konfliktu, jaký v současné době probíhá na východě Ukrajiny.
Při něm dochází ke zpochybňování a narušování dosavadních hranic státu, průběh vojenských operací je nepřehledný, na uniformách ruských vojáků chybí jasné distinkce, jejich pronikání na území Ukrajiny má povahu pomalého prosakování, a probíhající boje jsou provázeny lživou a matoucí propagandou. Uveďme si některé metamorfózy uvedené konstelace Neptun / Saturn:
V mundánním měřítku se nejvážnějším problémem konstelace, kterou vytvářejí transitující Saturn v kvadrátu na transitujícího Neptuna, stává problém s utečenci. Celé zástupy „Bídníků“ se pod vlivem narušených vnitropolitických poměrů a fantasmagorických představ dávají do pohybu a rozlévají se na způsob mořského přílivu po evropské pevnině, aniž dbají na hranice států a na rozdíly v tradičních způsobech života rozdílných národů a ras. Zmíněná konstelace koresponduje s archetypickou událostí exodu celých kmenů a etnických skupin, k němuž dochází vždy v situaci, kdy se v nich probudí prastarý sen o „Zemi zaslíbené“. Biblické Židy se farao snažil zastavit a přimět k poslušnosti. Židé naproti tomu sami dobývali zdi Jericha, v němž se hodlali usídlit. Jednou z metamorfóz neptunské spásy je záchranářský syndrom, který ovládá mysl určité části empaticky naladěných obyvatel evropských zemí, kam směřují vlny uprchlíků. Tak se Evropská unie pokouší zachránit potápějící se ekonomiku Řecka, ačkoli na záchranu je už zřejmě příliš pozdě. Rusko je odhodláno zachraňovat před zhoubnou západní civilizací rodilé Rusy žijící v okolních, dříve okupovaných zemích. Autentický exodus prožívá dnes Ukrajina, která se snaží vyjít z „egyptského zajetí“ a přejít „Rudým mořem“ do „Evropy“, kterou chce vybudovat ve vlastní zemi, jejíž hranice jsou však narušovány a zpochybňovány. Saturnský princip, který je již delší dobu v Evropě narušován pseudohumanistickými idejemi, jakým je například ideologie multikulturalismu, se cítí ohrožen a je nucen sahat k drastickým opatřením, jako jsou zásahy policie a ozbrojenců proti bouřícím se uprchlíkům, nebo stavbou ochranného plotu kolem celých hranic Maďarska se Srbskem, kudy proudí davy uprchlíků. Jejich sen je ryze neptunského ražení – jsou to neurčité fantazie o spáse, které se jim dostane na půdě svobodné a bohaté evropské společnosti. Vzhledem k tomu, že zmíněná konstelace se bude ještě několikrát opakovat, a to na konci roku 2015 a potom ještě dvakrát v roce 2016, lze očekávat, že problém s uprchlíky bude pokračovat a dále se stupňovat. Prvopočáteční příčinou těchto neblahých událostí je narušení hranic a norem dosavadního způsobu života militantním hnutím takzvaného Islámského státu. Je na velmocích, aby tomu učinily přítrž. Neptunskému znejasňujícímu a rozkladnému vlivu dokáže čelit pouze takový Saturn, který je dostatečně pevný a jehož formy jsou životaschopné. V případě, kdy struktury reprezentující Saturna jsou slabé a nepevné, hrozí, že dojde k jejich dalšímu oslabení nebo „rozpuštění“ v důsledku nepřehledných a nezvládnutelných událostí. V individuálním horoskopu
Pokud jde o individuální horoskopy, závisí povaha naznačených kombinací především na tom, zda Neptun nebo Saturn vytvoří na uvedeném stupni a znamení konjunkci s některou osobní planetou. Jestliže jsou saturnské struktury v nejširším smyslu slova nepevné nebo přežilé, pak Slunce může trpět ztrátou identity, zpochybnění autority, ochabnutí tvořivosti; Luna může být na způsob tsunami zaplavena afekty, emocemi a vzpomínkami, v nichž se nedokáže vyznat a uspořádat je. Mars se může dostat do víru nepřehledných událostí, z něhož se nedokáže vymanit a může být zneužit ke zločinným záměrům; Venuše může zaznamenat rozklad partnerských a sousedských vztahů a sociálních vazeb; Merkur může být vystaven náporu bludných myšlenek, lží a fantazií. Atd. Jestliže je Saturn ve struktuře psýchy dostatečně silný a životný, může uchránit Slunce před zpochybněním osobní identity, a tvůrčím způsobem využít Neptunovo spojení s kolektivním nevědomím; Luna se může nechat okouzlovat přílivem fantazijních, snových a uměleckých obrazů a nacházet řád ve změti vzpomínek z minulosti; Mars může rozšířit okruh své činorodosti a zbavit se křečovitosti, aniž překročí platné společenské normy; Venuše může čerpat z nabízející se inspirace a utvářet svůj vztah ke světu a k lidem podle zásad harmonie a krásy; Merkur může uplatnit ve větší míře také svou uvolněnou představivost, aniž se obává, že to ohrozí jeho racionalitu. Atd. Dlužno dodat, že jde o kvadrát, a ten má vždy plutónský charakter, protože je spojen se smrtí (zánikem) a znovuzrozením (obnovou) Z astrologického hlediska tvoří čtverec (kvadrát) rámec pro kříž. Pro křesťana je kříž jako nástroj smrti symbolem znovuzrození („Svatý kříži, tebe ctíme,“ zpívá se dnes, o 4. neděli postní.) Naproti tomu Židé zůstávají u dvou trigonů, z nichž jeden směřuje dopředu, druhý dozadu (tzv. Davidova šesticípá hvězda). Číňané setrvávají u opozice Yang a Yin. Dokonalým symbolem buddhistické jednoty je kruh, který v sobě obsahuje dosud neoddělené části zárodečných protiv. Tato procesuální a vývojová linie tvoří páteř axiomu Marie Prorokyně (Podobnosti 1) (viz) a zároveň i následné řady astrologických aspektů.
Má-li kvadrát plutónský charakter, znamená to, že oba zúčastněné protikladné prvky, v našem případě Neptun a Saturn, se ocitají v procesu zániku, aby se vzápětí zrodily v nové, vývojově pokročilejší podobě. Tu lze nejstručněji vyjádřit jako „dokonaleji ztvárněný Neptun“ a „uvolněně působící Saturn“.
* Konstelace Neptun/Saturn je v současné době aktuální zejména v sociálně-psychologickém ohledu. Jak už bylo řečeno, v krajně negativním případě je Neptun symbolem rozkladných procesů, které ohrožují jak status quo mezinárodně politických vztahů, tak i duševní rovnováhu těch, kteří nejsou s to vyhovět (saturnským) požadavkům, jaké na ně klade soudobá vyspělá civilizace. V konfrontaci s těmi, kteří jsou spořádanější, výkonnější a úspěšnější, se rodí psychologie „uražených a ponížených“ (připomeňme si stejnojmenný román Dostojevského). Týká se to států, jako je už zmiňované Rusko, které se nedokázalo oprostit od minulosti rozpadlého Sovětského svazu, nebo takových chaotických oblastí světa, jako je blízkovýchodní arabský svět, který není s to držet krok s civilizačním vývojem ve vyspělejších zemích. Ale vztahuje se to i na jednotlivce, kteří trpí pocitem, že jsou v dnešním hekticky se vyvíjejícím světě znevažování a že jim není prokazována úcta, jakou si podle svého přesvědčení zaslouží. Pocit „uraženosti a poníženosti“ probouzí v těchto lidech ničivou energii, kterou obracejí doslova „proti všem“, s úmyslem pomstít se za svůj zdánlivě zmařený život. Dlouhodobá kvadratura transitujících planet Pluto a Uran (přesný aspekt 17. 3. 2015) signalizuje existenci morfického pole, v jehož rámci může docházet k náhlým a nečekaným (Uran) ničivým událostem (Pluto), v závislosti na ostatních konstelacích. Transity představují potenciální možnosti (potentia) určitých událostí. Jejich aktuální podoba (actus) je podmíněna transitujícími planetami v roli spouštěčů. Kvadratura Neptuna a Saturna (nepřesný aspekt od ledna do dubna 2015, přesný aspekt dvakrát v roce 2016) je varovný signál, který ohlašuje, že se ve stavu zvýšeného ohrožení ocitá jak mocenská rovnováha v mezinárodně politické oblasti (Ukrajina, Blízký Východ), tak i všechny (saturnsky) přesně stanovené civilizační programy (včetně letových řádů malajzijské letecké společnosti nebo společnosti Germanwings), dokonce i tradiční zvyklosti každodenního maloměstského života (včetně poledního oběda v uherskobrodské restauraci). Bludné neptunské představy zaplavující lidskou mysl připomínají v dnešních sekularizovaných poměrech kolektivní pohanské oběti, které mají přinést obětujícímu spásu (ve smyslu vymanění se z vnitřní stísněnosti, mytologicky řečeno, ze saturnského Prokrustova lože). Zvlášť nebezpečný je v této souvislosti spasitelský syndrom, jenž je tradiční součástí ruské státní ideologie (viz Dostojevského projev u příležitosti Puškinova výročí). Když v roce 1913, v předvečer 1. světové války, zazněla v Paříži Stravinského hudba k baletu Svěcení jara, s podtitulem Obrazy z pohanského Ruska, vyvolala tato avantgardní hudba takový rozruch, že někteří diváci se začali chovat jako pomatení. Podle slov samého Stravinského jde v tomto baletu o rekonstrukci pohanského obřadu, při němž „moudří starci usazení v kruhu sledují předsmrtný tanec dívky, kterou pak obětují bohu Jara, aby získali jeho milost“. (Wikipedie) Oběť je tématem, jež je významnou součástí fenomenologie Neptuna. Jednak je to oběť vlastního Já ve prospěch pravého Já (v křesťanském modelu individuace), jednak oběť (Anaximandrova) bezmezna (akaši) ve prospěch každodenní lidské existence, která je vždy v tom či onom ohledu vymezená a omezená. V podmínkách současné postkřesťanské společnosti dochází patrně k návratu k pohanským rituálům, tentokrát však v obráceném významu. Dříve byl jedinec obětován v zájmu kolektivity, nyní je kolektiv obětován v zájmu jedince. Oběť prvního druhu měla sloužit k obnově života, účelem druhé oběti je zvláštní druh „svědecké euthanasie“ (vlastní dobrovolná smrt - sebevražda - dnes vyžaduje několik svědků, čímž získává na závažnosti). Ovšem na kolektivní rovině jako by počtem lidských obětí "obětující" jedinec vymezoval míru své neužilosti („uraženosti a poníženosti“). * * * Každá cyklicky se opakující konstelace přináší nové zkušenosti a poznatky, v nichž se odrážejí proměnlivé fasety příslušné symboliky. Z antropologického hlediska lze v souvislosti s naším tématem usuzovat na pokračující znevažování hodnoty lidského života. Zatímco dříve byl život přijímán jako dar Stvořitele a zároveň jako osobní zadání, a podle toho s ním obdarovaný nakládal, dnes je život chápán jako nástroj ke konzumaci co největšího množství darů, jaké nabízí bohatá a svobodná evropská civilizace. Z filosofického hlediska jde o důrazné připomenutí významu představ, jaké si člověk vytváří o životě a o světě. Představa je prvotní faktor utvářející lidský život: začíná se vždy znovu od představy naplněného, nebo neuspokojivého života. Příčiny nynější duchovní krize lze hledat v představě, podle níž se představy vůbec rodí v lidské hlavě jako druhořadé, a proto téměř bezvýznamné produkty materiálních podmínek, v nichž člověk žije. Přitom je ze zkušeností minulého století nad slunce jasnější, že všechny hrůzy, které se v něm udály, mají svou příčinu v bludných, životu nebezpečných představách. Z psychologického hlediska jde o zviditelnění významu intuice v rámci psychických funkcí, jimiž je vybaven člověk. Ukazuje se, že intuice souvisí s prostupností, resp. pórovitostí Neptuna jakožto ukazatele morfického pole, skrze něž pronikají do lidského světa (jako by prosakovaly) podněty ze samého zdroje Života. Z hlediska srovnávací morfologie se zde jasně rýsuje kontrapunkt vztahující se k symbolice Neptuna (znamení Ryb a 12. domu):
Z teologického hlediska je významný zejména vztah mezi blažeností a neužilostí (někdejší Freudovou „Unbehagen in der Kultur“, jež je podle jeho přesvědčení způsobena omezujícími zásahy introjektovaného Saturna). Soudobá společnost, která ve své drtivé většině praktikuje víru v hedonismus, usiluje o blaženost způsobem, který se chce vyhnout všem negativním vlastnostem, jež jsou neoddělitelnou součástí neptunovské symboliky. Výsledkem takové jednostranné snahy nemůže být nic jiného než náhlé záchvaty neužilosti. Neboť blaženosti je možné dosáhnout jen skrze konfrontaci s naznačenými protivnými tendencemi. Z psychoterapeutického hlediska je třeba mít na zřeteli, že ti, kteří mají v horoskopu kvadrát Neptuna a Saturna, čelí trvale problémům, které se aktualizují právě během uvedeného transitu, kdy se, v duchu Bohmovy teorie, stávají ve zvýšené míře explicitními, a tedy zjevnějšími a výraznějšími. Rudolf Starý © 2015 |